معرفی کتاب قدرت عادت اثر چارلز دوهیگ

تابه‌حال فکر کرده‌اید دلیل رفتارهای روزانه‌تان و تکرار مکررشان چیست؟ فکر می‌کنید عادت‌ها چه نقشی در زندگی‌تان دارند؟ کتاب قدرت عادت به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.

افراد موفق معمولا بر عادت‌های خود کنترل دارند. آن‌ها تلاش کرده‌اند عادت‌های بد خود را شناسایی و با عادت‌های خوب جایگزین کنند. درواقع، انسان‌های موفق خالق عادت‌های خویش‌اند؛ اما افراد ضعیف کنترلی روی زندگی‌شان ندارند. آن‌ها اجازه می‌دهند زندگی آن‌ها را به هر سو بکشاند. همچنین، از قدرت خارق‌العاده‌ی خلق‌عادت غافل‌اند؛ بنابراین، تلاشی برای تغییر عادت‌های قدیمی‌شان نمی‌کنند. درواقع، انسان‌های ضعیف قربانی عادت‌های خویش‌اند.

کتاب «قدرت عادت» (The power of Habits) به‌وضوح و به‌تفصیل به عادت‌ها و سیستم شکل‌گیری آن‌ها پرداخته و تحلیل و بررسی‌شان کرده است. نویسنده ازطریق موشکافی دلایل انجام کارها از روی عادت، چرایی کارهایی را بیان می‌کند که روزانه تکرارشان می‌کنیم. او مثال‌های فراوانی درباره‌ی تغییر عادت‌های بد و ایجاد عادت‌های خوب بیان می‌کند و توضیح می‌دهد این رفتار چگونه باعث موفقیت افراد و سازمان‌ها شده است.

کتاب قدرت عادت/the power of habit book

خلاصه‌ی کتاب

برخی از محققان شکل‌گیری عادت‌های فردی به‌نام لیزا را بررسی کردند که توانسته بود بعد از سال‌ها، عادت سیگارکشیدن را ترک کند. لیزا شرکت‌کننده‌ی دلخواه محققان بود؛ زیرا توانسته‌ بود با تغییر عادتی زیربنایی، یعنی سیگارکشیدن، کل مسیر زندگی‌ اش را تغییر دهد. محققان با کمک سیگنال‌های مغزی او و تغییر شکل در قسمت‌هایی از مسیر عصب‌های مغزی توانستند به اتفاقاتی در مغز پی ببرند که باعث تغییر عادت‌ها می‌شود. چارلز دوهیگ (Charles Duhigg)، نویسنده‌ی این کتاب و گزارشگر نیویورک‌تایمز، بعد از شرح این تحقیقات، نتیجه‌گیری کرد که بیشتر رفتارهای روزمره‌ی ما انتخاب نیستند؛ بلکه نوعی عادت هستند. آگاهی از این موضوع و پیداکردن عادت‌های بد در وجود خود، می‌تواند آغازی بر راه سخت تغییر عادت‌ها باشد. تغییر عادت سخت، ولی شدنی است.

مغز انسان همواره دنبال راه‌هایی است که انرژی کمتری مصرف کند. وقتی کارهای جدیدی انجام می‌دهد، انرژی بیشتری برای تحلیل و انجام کارها نیاز دارد. بنابراین، مغز سعی می‌کند این کارها را به‌صورت روزمره درآورد. وقتی کاری به عادت تبدیل شد، برای انجام آن انرژی کمتری از مغز صرف می‌شود. در این حالت، بخش زیادی از انرژی و توان مغز آزاد می‌شود و برای انجام کارهای جدید دیگر دراختیار ما قرار می‌گیرد. دلیل ایجاد عادت‌ها همین غریزه‌ی صرفه‌جویی در مصرف انرژی به‌وسیله‌ی مغز است.

کتاب قدرت عادت به سه بخش تقسیم شده است:

  • بخش اول روی این موضوع تمرکز می‌کند که عادت‌ها چگونه در زندگی افراد ظاهر می‌شوند. این روندی است که بسیاری از شرکت‌ها نظیر پروکتراندگمبل، استارباکس، آلگوا و تارگت از آن برای عادت‌سازی و درنتیجه، وفاداری مشتریانشان استفاده کرده‌اند.
  • بخش دوم عادت‌های شرکت‌ها و سازمان‌های موفق را بررسی می‌کند. در این بخش، صحبت از این است که چطور مدیر اجرایی شرکت می‌تواند با تمرکز بر عادتی زیربنایی و تبدیل آن به عادتی مثبت، شرکت را به موفقیت‌های شگفت‌انگیزی برساند. گرچه چارلز دوهیگ مثال‌هایی از کسب‌وکارها را در کتابش آورده، تأکید می‌کند مقوله‌ی تغییر عادت‌ها در زندگی شخصی نیز بسیار کاربردی است و در مسیر موفقیت فردی اشخاص نقش پررنگ و مهمی ایفا می‌کند.
  • بخش سوم به عادت‌های جوامع می‌نگرد. این بخش تأثیر عادت‌ها بر جامعه و تغییرات اخلاقی جوامع دراثر تغییر عادت‌های عمومی را بررسی و تحلیل می‌کند. مثلا جنبش‌های حقوق مدنی از همین طریق به موفقیت‌هایی در رسیدن به اهدافشان دست یافته‌اند.

کتاب قدرت عادت/the power of habit book

حلقه‌ی عادت

شکل‌گیری عادت‌ها مسیری حلقه‌مانند را می‌پیماید که ۳ عنصر اصلی دارد:

  • برانگیزاننده یا تریگر (Trigger): تریگرها ما را برای انجام عملی خاص برانگیخته می‌کنند.
  • اقدام: منظور کارهایی است که در پاسخ‌دهی به تریگرها انجام می‌دهیم.
  • پاداش: به‌معنی لذت یا حس خوب یا هرچیزی است که درقبال انجام کاری دریافت می‌کنیم.

اگر مفهوم این حلقه را به‌خوبی درک و با استفاده از آن عادت‌های زندگی‌مان را تحلیل کنیم، امیدوار می‌شویم عادت‌های دلخواهمان را می‌توانیم جایگزین عادت‌های بد کنیم؛ عادت‌های نامطلوبی که شاید سال‌ها است گرفتارشان هستیم و همیشه فکر می‌کردیم راهی برای خلاص‌شدن از دست آن‌ها وجود ندارد یا اینکه حتی از وجودشان و تأثیر پررنگشان بر انتخاب‌های هر روز ما کاملا بی‌اطلاع بوده‌ایم. جایگزین‌شدن عادت‌های خوب روند زندگی را به‌کلی دگرگون می‌کند و به‌‌یقین با تغییر روند اصلی زندگی، نتایج حاصل‌شده نیز متفاوت از گذشته و روبه‌رشد خواهد بود.

قانون طلایی تغییر عادت‌ها

این قانون می‌گوید نمی‌توانید عادت بد را حذف کنید؛ بلکه فقط می‌توانید تغییرش دهید. قانون طلایی تغییر عادت این است که در چرخه‌ی ایجاد عادت، فقط یک چیز تغییر می‌کند: اقدام تکرارشونده. لازم نیست محرک و پاداش را تغییر دهید؛ بلکه تنها کافی است کار روزمره‌ای که قبلا انجام می‌دادید، با کار جدیدی جایگزین کنید. البته، ناگفته نماند کشف محرک و پاداش برای هرکدام از عادت‌هایمان کار ساده‌ای نیست و به بررسی عمیق نیاز دارد.

به‌طور مثال، اگر هرروز به خوردن شیرینی عادت دارید، باید بفهمید محرک شما برای انجام این عمل چیست. ممکن است مانند نویسنده‌ی کتاب، زمان مشخصی از روز باشد. پاداشی که از این عمل می‌گیرید، ممکن است هیچ ارتباطی با خود شیرینی نداشته باشد. چارلز دوهیگ در تعریف عادت خود برای خوردن شیرینی هرروز عصر درکنار همکارانش، به این نتیجه رسید که پاداش این عمل برای او صرفا برقراری ارتباط با دوستانش بوده است. بنابراین، تنها چیزی که تغییر داد، خوردن شیرینی در آن ساعت مشخص بود. او به‌جای این عمل، رفتار دیگری را جایگزین کرد. مثلا هرروز در همان ساعت فقط ۱۰ دقیقه با همکارش گپ می‌زد و دوباره سر کارش برمی‌گشت.

با جایگزینی رفتار تکراری قبلی با رفتاری جدید به‌گونه‌ای که تغییری در تریگر و پاداش ایجاد نشود، به‌مرور زمان چرخه‌ی جدیدی از عادت در ذهنتان شکل می‌گیرد و به رفتار جدید عادت می‌کنید. ممکن است ابتدای کار مغز انرژی بیشتر صرف کند؛ اما در طول زمان این رفتار به عادت تبدیل می‌شود و انرژی کمتری نیاز خواهد داشت.

کتاب قدرت عادت/the power of habit book

درباره‌ی کتاب قدرت عادت

کتاب چارلز دوهیگ درباره‌ی چرایی کارهایی است که در زندگی و شغلمان انجام می‌دهیم. این کتاب درزمینه‌ی علم ایجاد عادت‌ها است. این کتاب اولین‌بار در سال ۲۰۱۲ در آمریکا منتشر شده و عنوان پرفروش‌ترین کتاب در آمازون و نیویورک‌تایمز و USA Today را نیز ازآنِ خود است. عنوان کامل این کتاب عبارت است از: «قدرت عادت؛ چرایی کارهایی که در زندگی و کسب‌وکار انجام می‌دهیم». باتوجه‌به موضوع، کتاب قدرت عادت در دسته‌ی موضوعی تحول و روان‌شناسی و جنبه‌های اجتماعی دسته‌بندی شده است.

نقل‌قول‌هایی از متن کتاب

تمام زندگی ما تابه‌امروز که فرم مشخصی گرفته، مجموعه‌ای از عادت‌هاست (ویلیام جیمز، ۱۸۹۲).

عادت‌ها می‌توانند تغییر کنند، اگر بتوانیم بفهمیم چگونه کار می‌کنند.

می‌خواهید زود خوابتان ببرد و صبح که از خواب بیدار می‌شوید، احساس خوشایندی داشته باشید؟ به الگوهای شبانگاهی‌تان و آنچه توجه کنید که به‌طور خودکار موقع از خواب بیدارشدن انجام می‌دهید.

وقتی همه‌چیز را به‌صورت مجموعه‌ای از عادت‌ها می‌بینید، مثل این است که فردی به شما چراغ‌قوه و اهرم بدهد و بتوانید کارتان را آغاز کنید.

اگر عادت‌های درستی را به‌دست آورید، هیچ کاری وجود ندارد که نتوانید انجامش دهید.

عادت‌ها سرنوشت ما نیستند. عادت‌ها می‌توانند نادیده گرفته شوند و تغییر داده شوند یا جایگزین شوند.

عادت‌ها به‌همان اندازه که مفیدند، می‌توانند مضر باشند.

دیدگاه‌های دیگران

کتاب قدرت عادت جزو کتاب‌های منتخب کاربران گودریدز (Goodreads) در دسته‌ی کتاب‌های غیرداستانی و ۶۲ هفته بعد از انتشار نیز در صدر کتاب‌های پرفروش نیویورک‌تایمز بوده است. نیویورک‌تایمز خلاصه‌ای از کتاب را با عنوان «چگونه شرکت‌ها به رازهای شما پی می‌برند» منتشر کرد. این کتاب، کتاب منتخب سال وال‌استریت ژورنال هم بوده است.

جیم کالینز، نویسنده‌ی کتاب «از خوب به عالی»، در تحسین این کتاب می‌گوید:

قدرت عادت کتابی جذاب و گیرا و محرک و مفید است.

مجله‌ی تایمز درباره‌ی این کتاب نوشته است:

کتاب‌های معدودی راهنمای ضروری برای کسب‌وکار و زندگی هستند. قدرت عادت یکی از این کتاب‌ها است. چارلز دوهیگ نه‌تنها چگونگی شکل‌گیری عادت‌ها را شرح می‌دهد؛ بلکه خواننده را راهنمایی می‌کند چگونه عادت‌های بدش را با عادت‌های خوب جایگزین کند.

هفته‌نامه‌ی بلومبرگ جمله‌ای درباره‌ی کتاب قدرت عادت گفته که با آموزه‌های خود کتاب بی‌ارتباط نیست:

محرک: جلد کتاب، اقدام: خواندن کتاب و پاداش: یادگیری کامل هنر تغییر عادت‌ها.

دنیل اچ‌پینک، نویسنده‌ی نام‌آشنای حوزه‌ی کسب‌وکار درباره‌ی این کتاب می‌گوید:

شما هرگز نگاهتان به خودتان و کارتان و جهانتان به‌گونه‌ای نبوده که کتاب قدرت عادت نگاه می‌کند.

کتاب قدرت عادت/the power of habit book

ترجمه‌های کتاب

در سال ۱۳۹۲، انتشارات هورمزد کتاب قدرت عادت را با ترجمه‌ی پروین بیات روانه‌ی بازار کرد. این کتاب روی وب‌سایت نشر هورمزد و بعضی از فروشگاه‌های آنلاین کتاب نظیر فیدیبو عرضه می‌شود.

ترجمه‌‌ای روان از کتاب قدرت عادت را نشر نوین در سال ۱۳۹۵ با ترجمه‌ی مصطفی طرسکی و معصومه ثابت‌قدم منتشر کرد. این کتاب روی وب‌سایت نشر نوین برای فروش قرار گرفته و در سال ۱۳۹۷ به چاپ هفتم رسیده است. بخش اول این کتاب را می‌توانید به‌صورت PDF از همین سایت به‌‌رایگان دریافت کنید. وب‌سایت کتابراه نیز این ترجمه را به‌صورت نسخه‌ی الکترونیکی برای فروش قرار داده است.

در سال ۱۳۹۶، انتشارات نسل نواندیش این کتاب را با ترجمه‌ی الهام شریف منتشر کرده و روی وب‌سایتش قرار داده است. ترجمه‌های دیگری نیز از این کتاب را ناشران مختلف منتشر ‌کرده‌اند که در اینجا، به معرفی همین چند نمونه اکتفا می‌کنم.

درباره‌ی چارلز دوهیگ

چارلز دوهیگ نویسنده‌ی کتاب پرفروش قدرت عادت متولد سال ۱۹۷۴ در آمریکا است. درحال‌حاضر، بسیاری از نوشته‌های او در مجله‌ی نیویورک‌تایمز و برخی نشریه‌های دیگر چاپ می‌شود. همچنین، دوهیگ نویسنده‌ی ۲ کتاب درزمینه‌ی عادت‌ها و بهره‌وری است.

چارلز دوهیگ، نویسنده‌ی سابق لس‌آنجلس‌تایمز، بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ گزارشگر نیویورک‌تایمز بوده است. او سال‌ها قبل، از دانشگاه ییل در رشته‌ی تاریخ فارغ‌التحصیل شده و در‌حال‌حاضر ساکن شهر نیویورک است. افزون‌براین، وی فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA از مدرسه‌ی کسب‌وکار هاروارد است.

اگر این کتاب را خوانده‌اید یا این مطلب توجه شما را جلب کرده، لطفا دیدگاه خود را با زومیت درمیان بگذارید.

منبع amazon wikipedia

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید