اپل از سال ۲۰۲۰ پردازنده اختصاصی ARM را در مک بوک استفاده می‌کند

شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱
مطالعه 2 دقیقه
اینتل اعلام کرده که اپل از سال ۲۰۲۰ میلادی مک‌بوک‌های مجهز به پردازنده‌های ARM را راهی بازار خواهد کرد تا اپلیکشن‌های واحدی از سال ۲۰۲۱ روی مک‌، آیپد و آیفون‌ها قابل نصب باشد.
تبلیغات

به‌گفته‌ی مقامات اینتل، اپل در نظر دارد تا اولین نسل از مک‌های مجهز به پردازنده‌های اینتل را از سال ۲۰۲۰ راهی بازار کند. این بدین معنی است که اپل پردازنده‌های اینتل را کنار گذاشته و از سال ۲۰۲۰ مک‌های خود را همچون آیفون و آیپد‌هایش به پردازنده‌های ARM اختصاصی مجهز خواهد کرد. چندی پیش بلومبرگ با انتشار گزارشی خبر از این داد که اپل تا سال ۲۰۲۱ بستری را فراهم می‌کند تا اپلیکیشن‌های توسعه‌یافته روی مک،‌ آیپد و آیفون بدون تغییر خاصی کار کنند. درواقع توسعه‌دهندگان با توسعه‌ی یک اپلیکیشن واحد قادر خواهند بود تا به پلتفرم‌های سخت‌افزاری مختلف اپل پاسخ دهند.

اقدامات اپل برای ایجاد بستری به منظور توسعه‌ی یک اپلیکیشن برای گجت‌های متعدد از چندی پیش آغاز شده است. سال گذشته اپل شماری از اپلیکیشن‌های خود نظیر Stocks، Home و Voice Memos را برای macOS تغییر داده و به اصطلاح پورت کرد. براساس اطلاعات ارائه‌شده، اپل در نظر دارد تا طی سال جاری میلادی امکان پورت کردن اپلیکیشن‌های آیپد به مک را فراهم کند و در سال ۲۰۲۰ این فرایند شامل اپلیکشن‌های آیفون نیز خواهد بود. در سال ۲۰۲۱، کاربران قادر خواهند بود تا با دانلود یک اپلیکیشن، آن را در کل پلتفرم سخت‌افزاری اپل شامل مک، آیفون و آیپد مورد استفاده قرار دهند.

اقدام اپل منجر خواهد شد تا به یک‌باره کیفیت و تعداد اپلیکیشن‌های موجود برای مک‌های اپل افزایش پیدا کند. همچنین از سویی دیگر توسعه‌دهندگان قادر خواهند بود تا با صرف زمان و انرژی کمتر، اپلیکیشن‌های خود را در اختیار طیف گسترده‌تری از کاربران قرار دهند.

شنیده‌ها در رابطه با عرضه‌ی مک‌های مجهز به پردازنده‌های اخصاصی آرم برای سال‌های متمادی است که به گوش می‌رسد. باتوجه‌به تأخیر در عرضه‌ی پردازنده‌های اینتل، به‌روزرسانی مک‌های اپل نیز با تأخیر رو‌به‌رو می‌شود، حال آنکه استفاده از پردازنده‌های اختصاصی آرم منجر می‌شود تا اپل بتواند برنامه‌ی زمانی بهتری را با کنترل بیشتر روی پروسه‌ی تولید در اختیار داشته باشد.

اپل یکی از اصلی‌ترین مشتری‌های اینتل است و براساس شنیده‌ها نزدیک به ۵ درصد از درآمد سالیانه‌ی اینتل ازطریق تأمین نیاز‌های اپل تأمین می‌شود. قطع همکاری با اینتل برای این تولیدکننده‌ی پردازنده خبر بدی است، حال آنکه این موضوع می‌تواند برای کاربران خبر خوبی باشد. اپل سال‌ها است که پردازنده‌های سری A را برای آیفون و آیپد‌های خود تولید می‌کند. ضمنا باید پردازنده‌ی T2 نیز اشاره کرد که در لپ‌تاپ مک‌بوک ایر، مک بوک پرو و مک‌مینی وظایف پردازشی متعددی را بر عهده دارد. در حال حاضر جدیدترین پردازنده‌ی سری A که در آیپد‌های جدید مورد استفاده قرار گرفته، از اغلب پردازنده‌های اینتل موجود در بازار قدرتمندتر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات