فولکسواگن با استراتژی جدید خود برای تولید خودروی الکتریکی به نمایشگاه خودرو شیکاگو ۲۰۱۹ آمد تا پیش نمایشی از طرحهای آینده ارائه دهد. در همین راستا این شرکت پلتفرم MEB را برای آینده خودروهای برقی تحت برند فولکسواگن به نمایشگاه شیکاگو آورد.
MEB، که مخفف عبارت آلمانی Modularer Elektrobaukasten است، پلتفرم اصلی این شرکت برای تغییر از خودروهای احتراق داخلی به سمت خودروی برقی به شمار میرود. این شرکت قصد دارد ۵۰ مدل خودروی تمام الکتریکی و ۳۰ مدل خودروی پلاگین هیبرید تحت ۱۲ برند تجاری جهانی گروه خودروسازی فولکسواگن تا سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه کند. این طرح بهعنوان بخشی از استراتژی بزرگ فولکسواگن برای فروش ۳۰۰ مدل خودروی برقی تا سال ۲۰۳۰ اعلام شده است.
پلتفرم MEB روی باتری خودروی برقی متمرکز خواهد شد و از سیستم تمام چرخ محرک و محرک عقب بهره میگیرد. فولکسواگن برآورد میکند که حجم صندوق عقب با خودروهای مجهز به پیشرانه احتراق داخلی قابل مقایسه است. رایانه مرکزی قادر به ارائه بهروزرسانی نرمافزاری بیسیم خواهد بود و تعدادی از قابلیتهای رانندگی خودران نیز در آن وجود خواهد داشت. علاوهبر این مشتریان به برنامهها و خدمات اضافی پلتفرم جدید فولکسواگن دسترسی خواهند داشت.
فولکسواگن شعاع حرکتی محصولات پلتفرم MEB را حداقل ۳۲۰ کیلومتر و تا ۴۸۲ کیلومتر برآورد میکند. این شرکت انتظار دارد که پلتفرم MEB دارای انعطافپذیری لازم برای پشتیبانی از انواع وسایل نقلیه با ارتفاع، طول و عرضهای مختلف باشد. دلیل این کار به قرارگیری باتری زیر کف خودرو بر میگردد که فضای بیشتری برای طراحی در اختیار مهندسان قرار میدهد. محل باتری همچنین اجازه میدهد تا فاصله محوری و فاصله اتاق بزرگتری در مقایسه با محصولات همان کلاس داشته باشد. فولکسواگن میگوید این پلتفرم فضای بیشتری در قسمتهای جلو و عقب کابین و همچنین موقعیت بالاتر صندلیها در مقایسه با سایر خودروهای هر کلاس ارائه میدهد. گفته میشود که گزینهای نیز برای نصب چرخهای بزرگتر وجود دارد.
انتخاب سیستم محرک عقب یا تمام چرخ محرک با هدف کنترل بیشتر روی فرمانگیری خودرو انجام شده است. خودروهای محرک عقب یک موتور الکتریکی روی محور دارند، درحالیکه مدلهای تمام چرخ محرک موتور الکتریکی دیگری روی محور جلو دارند. گفته میشود که حداقل ۲۰۱ اسببخار قدرت در مدلهای پایه تولید میشود.
شارژرهای این پلتفرم نیز در سطح ۳ عرضه خواهند شد؛ به این معنی که ۸۰ درصد از ظرفیت باتری را ظرف کمتر از یک ساعت شارژ میکنند. بااینحال فولکسواگن انتظار دارد که بیشتر مشتریان خودروهای خود را شبانه در خانه و با استفاده از شارژهای سطح پایینتر شارژ کنند. این شرکت همچنین انتظار دارد که تولید خودروی الکتریکی تا سال ۲۰۲۲ انجام گیرد.
متیو رنا، معاون بخش حملونقل برقی فولکسواگن در منطقه آمریکای شمالی گفت:
فعلاً نمیتوان جزئیاتی درباره نام مدلهای جدید براساس پلتفرم MEB ارائه داد، اما قیمت این مدلها بیشتر حد متوسط و پایین جامعه را در نظر دارند و اغلب خودروهای اقتصادی خواهند بود.
این پرنامه بسیار بلندپروازانه به نظر میرسد و شاید بتوان آن را واکنشی به رسوایی دیزلگیت دانست. این شرکت قصد دارد طی ۶ سال حدود ۵۰ مدل خودروی برقی تولید کند که هدفی بلندپروازانه است اما باید منتظر آینده این طرح تا سال ۲۰۲۵ بمانیم. یکی از چیزهایی که به فولکسواگن در این مسیر کمک میکند، وضع قوانین جدید آلایندگی در اروپا و تشویق دولت چین برای استفاده از خودروی برقی است که علاوهبر خودروساز آلمانی، سایر رقبا را نیز برای تغییر در سبد محصولات تشویق میکند.
انعطافپذیری پلتفرم MEB، رمز موفقیت احتمالی فولکسواگن است. این انعطافپذیری میتواند هزینههای طراحی و تولید را کاهش دهد، درحالیکه فولکسواگن به سرعت میتواند مدلهای جدید و انواع کلاس مختلف خودرو را برای طیف وسیعی از مصرفکنندگان تولید کند. هرچند سرمایهگذاری فولکسواگن روی آینده بسیار سنگین است، اما باتوجهبه شرایط محیطی و پیشرفت سریع فناوری، این کار نمیتواند خطرناک قلمداد شود؛ حداقل اینکه خودروساز آلمانی چنین توقعی از شرایط کنونی ندارد.
نظرات