سیستم نیمه خودران اتوپایلوت تسلا، جاده را چگونه می‌بیند؟

سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
یکی از کاربران یوتیوب ویدئویی جالب از داده‌های تصویری نرم‌افزار سیستم نیمه خودران اتوپایلوت تسلا منتشر کرد که تماشای آن خالی از لطف نیست.
تبلیغات

محصولات ساخت تسلا دو رکن اساسی دارند: پیشرانه تمام برقی و فناوری نیمه‌خودران. این شرکت از ابتدا تلاش داشت تا خودروی الکتریکی باکیفیت در بالاترین مشخصه‌ها تولید کند که از آن جمله می‌توان مدل S P100D اشاره کرد. این مدل برقی دوموتوره می‌تواند حدود ۵۹۵ اسب‌بخار قدرت و گشتاور آنی به چهار چرخ می‌فرستد تا در زمان ۲.۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد. خودروهای الکتریکی تسلا در زمینه افزایش شعاع حرکتی نیز پیشرفت خوبی داشته‌اند و برخی مدل‌های آن به ۸۲۰ کیلومتر نیز با یک‌بار شارژ باتری می‌رسند که البته شرایط خاصی نیاز دارد؛ به‌عنوان مثال اگر خودروی برقی با سرعت ۷۰ کیلومتربرساعت حرکت کند و دما هوا در آن روز حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد باشد. 

تسلا

اما در زمینه فناوری خودران، شرکت‌های دیگری نیز هستند که نرم‌افزارهای اختصاصی خود را طراحی کرده‌اند. تنوع زیادی در زمینه تولید فناوری خودرو خودران در سطح ابتدایی وجود دارد و تسلا نیز تلاش‌هایی برای ارائه سیستم نیمه خودران اتوپایلوت (Autopilot) انجام داده است و آن را به مرور زمان ارتقا می‌بخشد. فناوری خودران بر هوش مصنوعی مبتنی است تا راننده اختیارات خود را به نرم‌افزار بسپارد؛ درحالی‌که هوش مصنوعی وظیفه کنترل خودرو و رانندگی را برعهده دارد.

سیستم رانندگی خودران اتوپایلوت تسلا

تخیل آنچه ماشین‌ها در دنیای خود می‌بینند، بسیار جذاب به نظر می‌رسد؛ همین انگیزه‌ای شد تا پراناو کودالی، یکی از کاربران یوتیوب داده‌های دوربین‌های آخرین نسخه اتوپایلوت ۲.۵ تسلا را منتشر کند تا بینندگان مشاهده کنند که خودرو برقی نیمه‌خودران تسلا هنگام عملکرد چه چیزهایی می‌بیند و چگونه جهان اطراف را مشاهده می‌کند. ویدئوی ۱۷ دقیقه‌ای متعلق به داده‌های نرم‌افزار اتوپایلوت موجود در خودروهای برقی تسلا مدل 3، S و X است. 

سیستم نیمه‌خودران اتوپایلوت تسلا هم‌اکنون با محدودیت‌هایی هم مواجه است؛ کارشناسان توصیه می‌کنند که از حالت نیمه‌خودران برای رانندگی در بزرگراه استفاده شود، زیرا در برخی شرایط رانندگی نقص عملکرد دارد. همین موضوع باعث شد تا تسلا با جدیت بیشتری نرم‌افزار هوش مصنوعی اتوپایلوت را به‌روزرسانی کند و نقص‌های آن را پوشش دهد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات