پیشگیری از افسردگی گاهی اوقات ممکن است

یک‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۵
مطالعه 4 دقیقه
مداخلات روان‌شناختی می‌توانند حدود ۵۰ درصد از نمونه‌های جدید افسردگی را در افراد درمعرض خطر زیاد دفع کنند.
تبلیغات

در سرتاسر جهان بیش از ۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰ نفر دچار افسردگی شدید هستند. از این تعداد، حدود ۱۶،۰۰۰،۰۰۰ نفر در آمریکا زندگی می‌کنند که ۹۰ درصد آن‌ها دچار مشکلات مرتبط با کار یا خانه یا فعالیت‌های اجتماعی هستند. درحالی‌که درمان‌های مؤثر مختلفی، مانند درمان‌های دارویی و درمان‌های روان‌شناسی، برای افسردگی وجود دارد، میزان افسردگی رو‌به‌کاهش نیست و این درمان‌ها برای کاهش بار این بیماری کافی نیستند.

اخیرا پژوهشی منتشر شده که نشان می‌دهد درحدود نیمی از تمام نمونه‌های افسردگی پیشگیری‌شونده هستند. درحال‌حاضر، کار زیادی برای پیشگیری از آن انجام نمی‌دهیم؛ ولی درست به‌همان صورتی‌که علیه دیگر بیماری‌های ناتوان‌کننده واکسیناسیون عمل می‌کنیم، این بخشی از تعهد اخلاقی ما است که برای کاهش تعداد نمونه‌های جدید افسردگی در جامعه‌ی خود تلاش کنیم.

افسردگی یکی از علل ناتوانی در دنیا است. این بیماری نه‌تنها موجب درد و رنج فرد افسرده می‌شود؛ بلکه روی اطرافیان او نیز تأثیرگذار است. برای مثال، وقتی این مشکل به خودکشی منجر می‌شود، تأثیرش روی نزدیکان زنده‌مانده‌ ویران‌کننده است. علاوه‌بر این‌ها، افسردگی با مشکلات سلامتی دیگر نیز ارتباط دارد. برای مثال، مصرف سیگار را درنظر بگیرید. رفتاری که علت اصلی مرگ‌و‌میرهای پیشگیری‌شونده در جهان است، ببینید چگونه تحت‌تأثیر افسردگی قرار می‌گیرد. افراد دچار افسردگی احتمال بیشتری وجود دارد که سیگارکشیدن را آغاز کنند و احتمال ترک آن‌ها کمتر است. اگر هم ترک کنند، احتمال زیادی وجود دارد که مجددا مصرف سیگار را آغاز کنند. این وضعیت درباره‌ی الکل و مصرف دیگر مواد نیز مصداق دارد.

افسردگی

دختران نوجوانی که حداقل یک دوره‌ی افسردگی شدید را تجربه می‌کنند، بیش از دیگران می‌توانند در هنگام نوجوانی درگیر روابط جنسی شوند و بیش از یک شریک جنسی داشته باشند و بارداری‌های ناخواسته برایشان پیش بیاید. مزایای پیشگیری از افسردگی فراتر از سلامت روان است و خوشبختانه راه‌هایی برای پیشگیری از آن وجود دارد. مداخلات روان‌شناختی مؤثر، مانند رفتاردرمانی شناختی که مهارت‌های کنترل بیشتر روی خلق‌و‌خو را آموزش می‌دهند، می‌توانند موجب کاهش احتمال بُروز یک دوره‌ی افسردگی دیگر در آینده شوند. این اثر پیشگیرانه به طرح این سؤال منجر شده است: «چرا باید منتظر باشیم افراد ازلحاظ بالینی دچار افسردگی شوند و آن‌گاه این مهارت‌ها را به آن‌ها بیاموزیم؟»

نتایج بیش از ۴۰ آزمایش تصادفی کنترل‌شده درباره‌ی این موضوع نشان می‌دهند می‌توانیم از حدود ۵۰ درصد از نمونه‌های جدید افسردگی در افرادی را پیشگیری کنیم که در آینده‌ی نزدیک، درمعرض خطر زیاد ابتلا به افسردگی هستند. اگر این کار را در سطح جامعه انجام دهیم، تأثیر آن بر سلامت جامعه بسیار زیاد خواهد بود.

بعضی از منتقدان می‌گویند تا زمانی‌که علت افسردگی را درک نکنیم، نمی‌توانیم از افسردگی پیشگیری کنیم و فاصله‌ی زیادی تا رسیدن به آن نقطه داریم. باوجوداین، باید گفت در گذشته درمان‌های مؤثری بدون درک کامل از نحوه‌ی عمل افسردگی پیدا کرده‌ایم.

دراین‌زمینه، داستان معروفی درباره‌ی سلامت عمومی وجود دارد که توضیح می‌دهد چگونه جان اسنو موجب توقف اپیدمی وبا در محله‌ای در لندن شد. او متوجه شد مردم ساکن در نزدیکی پمپ آب بیمار می‌شوند. او دسته‌ی پمپ را برداشت و اپیدمی متوقف شد. در آن زمان، هنوز علت وبا ناشناخته بود.

به‌طور مشابه مداخله با استفاده از روش‌هایی منطقی به‌نظر می‌رسد که تأثیر آن‌ها روی درمان و پیشگیری از افسردگی تأیید شده است. برخی استدلال می‌کنند باید منتظر بمانیم تا وقتی روش‌هایی پیدا کنیم که میزان اثربخشی آن‌ها بیشتر باشد. بااین‌حال، برای مقایسه می‌توانیم بگوییم با وجود اینکه واکسیناسیون آنفلوآنزا در پیشگیری از ۳۰ تا ۶۰ درصد از انواع بیماری مؤثر است، منابع مالی و انسانی زیادی صرف آن می‌شود. پس، چرا نباید درباره‌ی پیشگیری از افسردگی چنین تلاش‌هایی انجام داد. باتوجه‌به بار این بیماری در جامعه، حتی پیشگیری از بخشی از نمونه‌های جدید این بیماری هم ازلحاظ اقتصادی و هم از دیدگاه انسانی منطقی است.

کیبورد

آغاز تلاش ملی هماهنگ برای پیشگیری از افسردگی نیازمند استفاده از راهبردهایی است که بتوانند در مقیاس وسیع استفاده شوند و در‌عین‌حال، هزینه‌ی چندانی نداشته باشند. در همین زمینه، نشان داده شده که مداخلات اینترنتی در درمان افسردگی مؤثر هستند و برخی از مطالعات مقدماتی نشان می‌دهند آن‌ها می‌توانند در توقف نمونه‌های جدید افسردگی نیز مؤثر باشند. مطالعه‌ی تصادفی کنترل‌شده‌ای در آلمان نشان می‌دهد با استفاده از مداخلات آنلاین می‌توان از نمونه‌های جدید افسردگی پیشگیری کرد. با استفاده از این دانش، گروهی از پژوهشگران درزمینه‌ی «داروخانه‌های دیجیتالی» بحث و گفت‌وگو کرده‌اند. داروخانه‌های دیجیتالی پرتال‌های آنلاینی هستند که در آن‌ها دسترسی به مداخلات جامع آنلاین آزاد است (با نام MOOIs).

این پرتال‌ها مداخلات سلامتی را برای هر فردی مهیا می‌کنند که بخواهد از آن‌ها با هزینه‌ی کم یا بدون هزینه استفاده کند. این برنامه‌ها شامل مداخلاتی است که به کاربران آموزش می‌دهد چگونه برای پیشگیری یا مدیریت افسردگی خلق‌و‌خوی خود را مدیریت کنند. این مداخلات دیجیتالی مبتنی بر نتایج مطالعاتی هستند که قبلا اثربخشی این نوع درمان‌ها را در پیشگیری از بُروز انواع جدید افسردگی در افرادی اثبات کرده‌اند که درمعرض خطر زیاد ابتلا به افسردگی بوده‌اند.

با توسعه و ارزیابی و نشر درمان‌های شخصی و نیز معرفی وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های تلفن‌همراه برای پیشگیری از افسردگی، قدم‌های مؤثری در مسیر طولانی رسیدن به جهانی بدون افسردگی طی خواهیم کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات