تراشه A13، اپل را در رقابت با سامسونگ یک قدم جلوتر می‌برد

سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
اپل برای چندمین سال متوالی برای تولید پردازنده‌های آیفون با شرکت تایوانی TSMC همکاری و محصولاتی حرفه‌ای‌تر از رقیب خود ارائه خواهد کرد.
تبلیغات

هنوز زمان زیادی تا عرضه‌ی نسخه‌ی ۲۰۱۹ گوشی‌های آیفون باقی مانده؛ اما مانند سال‌های گذشته، شایعات درباره‌ی آن‌ها روز‌به‌روز افزایش می‌یابد. از چند ماه پیش، شایعاتی درباره‌ی طراحی، تفاوت مدل‌ها، مشخصات دوربین، طراحی جانمایی دوربین‌ها، پورت‌ها و دیگر جزئیات محصولات اپل منتشر شده‌اند.

یکی از اخبار جذاب برای طرفداران اپل و فعالان حوزه‌ی رسانه نام تولیدکننده‌ی A13، پردازنده‌های آیفون‌های جدید است. اپل برای چهارمین سال متوالی با غول تایوانی صنعت نیمه‌هادی، یعنی TSMC، همکاری می‌کند. کوپرتینویی‌ها با قرارداد مجدد با این شرکت، برتری خود را در بخش سرعت و بازدهی انرژی بیشتر خواهند کرد.

شرکت Taiwan Semiconductor Manufacturing Company یا به‌اختصار TSMC قبلا نیز در شایعه‌ها به‌عنوان تولیدکننده‌ی A13 معرفی شده بود. در اخبار جدید، سرویس رسانه‌ای Digitimes به‌نوعی آن شرکت را تأیید و زمان شروع تولید را نیز سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی اعلام کرد.

تراشه‌های A12 و A11 و A10 که در مدل‌های سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ استفاده شدند، همگی طراحی اپل و ساخت TSMC بودند. تراشه‌ی آیفون‌های سال ۲۰۱۵ را نیز همین شرکت و البته با همکاری رقیب دیرین اپل، یعنی سامسونگ ساخت. گفتنی است سامسونگ پردازنده‌ی A7 اپل برای گوشی آیفون 5S را نیز ساخته بود. بااین‌حال در سال‌های اخیر، رقابت شرکت کره‌ای و آمریکایی در صنعت گوشی هوشمند افزایش یافت و به‌نوعی همکاری را دشوار کرد. البته، برخی قطعات مهم گوشی‌های اپل همچون صفحات نمایش OLED را هنوز سامسونگ تولید می‌کنند که کوپرتینویی‌ها برای آن‌ها نیز به‌دنبال تولیدکننده‌ و توزیع‌کننده‌ی جایگزین هستند.

Apple A12

TSMC توانسته فناوری ساخت تراشه‌های خود را نیز با سرعتی بیشتر از سامسونگ بهبود ببخشد. این پیشرفت‌ها قرارداد پرسود و بزرگ با کوالکام برای ساخت تراشه‌های پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ را برای TSMC به‌همراه داشت.

در مقام مقایسه، پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ تولید سامسونگ عملکرد ضعیف‌تری از A12 Bionic دارد و اپل امیدوار است A13 پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ را نیز پشت‌سر بگذارد. پردازنده‌ی مدنظر برای آیفون XI با همان معماری ۷ نانومتری اسنپدراگون ۸۵۵ تولید خواهد شد، البته، بهبودهایی جزئی در آن اجرا می‌شود که سرعتش را بسیار افزایش خواهد داد.

بهبودی که در طراحی پردازنده‌های جدید اپل لحاظ می‌شود، لیتوگرافی فرابنفش (EUV) نام دارد که سامسونگ احتمالا در پردازنده‌های نسل بعدی Exynos به‌کار می‌گیرد؛ اما آن محصولات قطعا بعد از A13 اپل عرضه خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات