سامسونگ و اپل؛ بزرگ‌ترین خریداران تراشه در سال ۲۰۱۷

سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
به گزارش گارتنر، اپل و سامسونگ در سال ۲۰۱۷ سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی خرید تراشه‌ را به‌ ترتیب ۲۷.۵ و ۳۷.۲ درصد افزایش داده است.
تبلیغات

بر اساس گزارش اخیر مؤسسه‌ی تحقیقاتی گارتنر، در سال ۲۰۱۷ هزینه‌های صرف‌شده توسط اپل در زمینه‌ی تراشه‌ها، نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال ۲۰۱۶، بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته است. طبق ادعای گارتنر، اپل در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۳۸.۷۵۴ میلیارد دلار صرف خرید تراشه‌ کرده است که رشدی ۲۷.۵ درصدی نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

بدین ترتیب اپل پس از سامسونگ، بزرگ‌ترین خریدار تراشه‌ در دنیا به شمار می‌رود. سامسونگ با افزایش ۳۷.۲ درصدی میزان سفارش‌‌های خود و رساندن آن به ارزش بیش از ۴۳ میلیارد دلار، با اختلاف نزدیک به ۴ میلیارد دلار در جایگاه نخست قرار دارد. پس از سامسونگ و اپل، شرکت‌های دل،  لنوو،  هواوی، BBK،  اچ‌پی، هیولت پکارد اینترپرایز، ال‌جی و وسترن دیجیتال در جایگاه‌های سوم تا دهم قرار دارند.

ماساتسون یاماجی، تحلیل‌گر ارشد گارتنر در این خصوص می‌گوید:

سامسونگ و اپل نه‌تنها جایگاه اول و دوم را حفظ کرده‌اند؛ بلکه در سال ۲۰۱۷، میزان هزینه‌ی صرف‌شده‌ در زمینه‌ی نیمه‌هادی را نیز به‌‌میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند. این دو شرکت از سال ۲۰۱۱ جایگاه‌های نخست را از آن خود کرده‌اند و کماکان تأثیر شگرفی بر فناوری و ترندهای قیمتی در کل صنعت نیمه‌هادی می‌گذارند.

با این حال تحلیل‌گران گارتنر معتقدند که افزایش هزینه‌ی صرف‌شده توسط اپل و سامسونگ، علاوه‌ بر افزایش حجم تولید این شرکت‌ها، افزایش قیمت قطعات را نیز به نمایش می‌گذارد.

افزایش قابل توجه قیمت حافظه‌های فلش NAND و DRAM تأثیر بسیاری بر رتبه‌بندی خریداران تراشه‌ها در طول سال ۲۰۱۷ داشته است. بسیاری از تولیدکنندگان و حتی شرکت‌های بزرگ، نمی‌توانستند از ریسک کمبود تراشه‌ی حافظه و افزایش قیمت آن در طول سال ۲۰۱۷ اجتناب کنند. کمبود در زنجیره‌ی تأمین قطعات، نه‌تنها در بازار آی‌سی حافظه‌، بلکه در بازار سایر تراشه‌های نیمه‌هادی نظیر میکروکنترلرها، قطعات چندپارچه و قطعات پسیو رخ داد؛ این مسئله به‌ضرر تولیدکنندگان و به‌ نفع تأمین‌کنندگان تمام شد. از سویی دیگر اغلب تولیدکنندگان موفق، محصولات خود را از طریق تراشه‌های سیلیکون اختصاصی، [از سایر رقبا] متمایز می‌کنند. افزایش هزینه‌ی صرف‌شده در زمینه‌ی توسعه‌ی تراشه‌ی اختصاصی تولیدکنندگان، در آینده خطر بزرگی برای رشد تولیدکنندگان تراشه‌های تجاری خواهد بود.

طبق اعلام گارتنر، ۱۰ خریدار بزرگ تراشه‌، ۴۰ درصد از بازار کل صنعت نیمه‌هادی را در سال ۲۰۱۷ شکل می‌دهند و پیش‌بینی می‌کند که این سهم تا سال ۲۰۲۱ به حدود ۴۵ درصد خواهد رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات