چینی‌ها ساخت بزرگ‌ترین سازه‌ی چاپ 3D را تمام کردند

دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
چینی‌ها تولید بزرگ‌ترین سازه‌ی ساخت چاپگرهای سه‌بعدی را تمام کردند. این سازه‌ی ۵۰۰ متری، موج‌شکنی مخصوص برای استفاده در کرانه‌ی رودخانه است.
تبلیغات

شهر سوژو در منطقه‌ی جیانگسو در چین قرار دارد و قبلا به‌عنوان شهری معدنی شناخته می‌شد. حالا این شهر نه‌چندان مشهور محلی است که چینی‌ها در آن روی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ساخت‌و‌ساز جهان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. معدن قدیمی این شهر تبدیل به پارک بسیار زیبایی شده که باعث می‌شود این شهر به شکوه گذشته‌ی خود بازگردد. سوژو زادگاه چند امپراطور چین نیز بوده است. با حرکت رو به آینده‌ای که شهر سوژو آغاز کرده، شاهد شروع پروژه‌های نوآورانه‌ای نیز درون این شهر هستیم. یکی از مهم‌ترین این پروژه‌ها را شرکتی عمرانی به‌نام Winsun انجام داده که سازه‌هایی با فناوری چاپگر سه‌بعدی تولید کرده است. این سازه‌، عظیم‌ترین سازه‌ی تولیدشده با چاپگر سه‌بعدی است. 

در مهندسی رودخانه و ساحلی، سنگ چینی‌های کنار رودخانه سازه‌هایی شیب‌دار هستند که در کرانه‌ی رودخانه‌ها ساخته شده‌اند و می‌توانند انرژی واردشده از طرف آب را جذب کنند. این دیواره‌ی ساخته‌شده‌ی چاپگر سه‌بعدی از قسمت‌های کوچک‌تری تشکیل شده که به‌طور مجزا چاپگر سه‌بعدی تولید کرده است. این سازه می‌تواند دربرابر جریان قدرتمند رودخانه از کرانه محافظت و از فرسایش خاک نیز جلوگیری کند. از دیگر کاربردهای این سازه‌ها جلوگیری از سیل و محافظت از آب‌های کشاورزی دربرابر آلودگی و حفاظت از درختان و محیط‌زیست اطراف رودخانه است. بدین‌ترتیب، این سازه‌ی بزرگ اکولوژیکی از خط ساحلی دربرابر امواج و فروپاشی زمین دربرابر فشار آب در مواقع بالاآمدن آب رودخانه نیز می‌تواند پیشگیری کند. از دیگر کاربردهای جانبی این سازه کاهش فشار اوسموزی وارد بر خاک کرانه‌ی رود است. 

چین

در حالت سنتی، ساخت و تعمیرات دیواره‌های سنگی کنار رودخانه‌ها نیازمند عملیات عمرانی هزینه‌بری است و گاهی نیز باید از بلوک‌های بتونی خاصی برای ساخت دیواره یا سد استفاده شود. گرچه این راه‌حل نسبتا پایدار است و مشکل را هم حل می‌کند، ایراد آن‌ها قیمت هنگفت و فرایند‌ ساخت پیچیده است و حتی ممکن است نتوانند هدف اصلی پروژه را هم تأمین کنند. بااین‌حال در‌مقابل، استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی امکان طراحی و ساخت سنگ چینی کنار رودخانه را به‌نحوی ارائه می‌کند که هم مقرون‌به‌صرفه است و هم به زمان ساخت کمتری نیاز است. چنین چیزی می‌تواند به بشر برای محافظت بهتر از اکوسیستم اطراف رودخانه‌ها کمک کند. 

این سازه‌ها در بالای کرانه‌ی رودخانه قرار می‌گیرند و شرایط مناسب برای رشد گیاهان را فراهم و هم‌زمان از بروز سیل در هنگام طغیان رودخانه جلوگیری می‌کنند. این سنگ چینی مدرن درکنار فراهم‌کردن حفاظت امن از محیط، می‌تواند بستر مناسبی برای ساخت مکان‌های تفریحی برای مردم منطقه نیز باشد. در اکتبر گذشته، نمایندگان عالی‌رتبه‌ی بزرگ‌ترین شرکت ساخت‌و‌ساز چین از پروژه‌ی Winsun دیدن کردند و همگی از مزایای استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی در ساخت سنگ چینی‌های کنار رودخانه حمایت کردند و از آن راضی بودند. این روش می‌تواند در پروژه‌های دیگر ساخت‌و‌ساز نیز استفاده شود که به دقت و کیفیت فراوان نیاز دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات