پردازنده‌های پنج نانومتری AMD Zen 4 تا سال ۲۰۲۱ به بازار می‌آیند

شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
AMD تا سال ۲۰۲۱ نسل چهارم از پردازنده‌های ذن را با معماری پنج نانومتری به بازار عرضه می‌کند که فشار را بر اینتل افزایش خواهد داد.
تبلیغات

شایعه‌های جدید ادعا می‌کنند که AMD تا سال ۲۰۲۱، نسل چهارم از پردازنده‌های Zen را به بازار عرضه خواهد کرد. رسانه‌ی چاینا تایمز ادعا کرد که توسعه‌ی خط تولید پنج نانومتری در TSMC با سرعت مناسبی پیش می‌رود و احتمالا آن‌ها تولید انبوه را از سال ۲۰۲۰ شروع خواهند کرد. سه مشتری اول تراشه‌های جدید شرکت تایوانی از هم‌اکنون مشخص هستند. بزرگ‌ترین آن‌ها AMD است و اپل و HiSilicon نیز در صف انتظار هستند. های‌سیلیکون از تراشه‌های پنج نانومتری برای تولید نسل بعدی پردازنده‌های کرین خود استفاده خواهد کرد.

گزارش چاینا تایمز می‌گوید که تولید انبوه تراشه‌های پنج نانومتری از تابستان سال آینده شروع می‌شود. درنتیجه می‌توان انتظار داشت که پردازنده‌های Zen 4 شرکت AMD در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شوند. البته باتوجه به سابقه‌ی شایعه‌های حوزه‌ی سخت‌افزار، باید گزارش اخیر را نیز با دقت بالایی بررسی کرد. حتی برخی رسانه‌ها حدس می‌زنند که بخش‌هایی از خبر در ترجمه از زبان چینی تغییر کرده باشد.

اخبار جدید مبنی بر احتمال عرضه‌ی نسل چهارم پردازنده‌های ذن کمی عجیب و شوکه‌کننده به‌نظر می‌رسد. اخبار قبلی ادعا می‌کردند که این پردازنده‌ها در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه خواهند شد. شایان ذکر است، Zen 4 و Zen 5 به‌صورت هم‌زمان توسط دو تیم مجزا در AMD توسعه می‌یابند.

بازدهی تولید چشم‌گیر

چاینا تایمز در گزارش خود تأکید می‌کند که TSMC در تولید تراشه‌های پنج نانومتری پیشرفت خوبی دارد. آن‌ها به بازدهی عالی دست یافته‌اند و حتی نسبت به نمونه‌های هفت نانومتری نیز پیشرفت داشته‌اند. درواقع تولید ماهانه با سرعت خوبی در TSMC پیش می‌رود. بازدهی تولید نیز روندی بهتر از انتظارها دارد و همه‌ی شواهد نشان‌دهنده‌ی تولید انبوه در زمانی زودتر از پیش‌بینی‌ها هستند.

تولید سریع‌تر تراشه‌های پنج نانومتری به‌معنای عرضه‌ی زودتر نسل چهارم پردازنده‌های ذن نیز خواهد بود. AMD احتمالا نسل جدید را به‌نام Ryzen 5000 به بازار ارائه خواهد کرد. به‌هرحال از لحاظ نظری می‌توان انتظار داشت که پردازنده‌های پنج نانومتری AMD ورودی زودهنگام به بازار داشته باشند. در صورت رخ دادن این پیش‌بینی‌ها، AMD با سرعت رشد و پیشرفت بالای خود توانایی اعمال فشار بیشتری بر رقیب دیرینه، اینتل، خواهد داشت.

tsmc 6nm

کاربران و علاقه‌مندانی که منتظر پردازنده‌های جدید رایزن هستند، با شنیدن خبر عرضه‌ی زودهنگام آن‌ها قطعا خوشحال می‌شوند. البته بخش دیگری نیز در اخبار پیرامون نسل جدید تراشه‌ها وجود دارد که اشاره به آن خالی از لطف نیست و باتوجه به شنیده‌ها پیرامون پردازنده‌های مخصوص سرور Zen 4 Epyc، محصولات جدید نیازمند سوکت جدید و درنتیجه مادربرد جدید هستند. درنتیجه کاربران باید هزینه‌ی بیشتری را برای به‌روزرسانی در نظر داشته باشند. البته نمی‌توان تأیید کرد که پردازنده‌های مخصوص مصرف‌کننده نیز چنین رویکردی در پیش داشته باشند، اما به‌هرحال رخ دادن آن دور از انتظار نیست.

اخبار پیرامون نسل چهارم پردازنده‌های ذن ادعا می‌کنند که AMD در آن‌ها از نوع جدیدی از حافظه استفاده خواهد کرد. درواقع می‌توان انتظار حرکت به سمت حافظه‌های DDR5 را داشت که باز هم نیاز به مادربرد جدید را به‌همراه دارد. به‌هرحال تمام ادعاها در حد حدس و گمان هستند و هنوز برای نتیجه‌گیری نهایی زود است.

همان‌طور که گفته شد، اپل نیز از خریداران ابتدایی تراشه‌های پنج نانومتری محسوب می‌شود. آن‌ها برای پردازنده‌های A14 به تراشه‌های جدید نیاز دارند. شنیده‌ها حاکی از آن هستند که کوپرتینویی‌ها از پردازنده‌ی پنج نانومتری در گوشی آیفون سال بعد یعنی iPhone 12 استفاده می‌کنند. های‌سیلیکون نیز برای نسل بعدی پردازنده‌های کایرین به تراشه‌ی پنج نانومتری نیاز دارد. پردازنده‌ی کرین 1000 یکی از محصولات پنج نانومتری احتمالی شرکت مذکور خواهد بود که در خانواده‌ی Huawei Mate 40 استفاده می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات