استعلام سهمیه بنزین رانندگان اسنپ در سال ۱۴۰۲

سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
مطالعه 7 دقیقه
بنزین اسنپ
در این مطلب آخرین اخبار درباره سهمیه بنزین رانندگان اسنپ در سال ۱۴۰۲ و نحوه استعلام این سهمیه از سامانه سماس را برایتان توضیح داده‌ایم.
تبلیغات

پس از آغاز سهمیه‌بندی بنزین، تاکسی‌های اینترنتی برای تامین نیاز رانندگان خود با چالش‌های مختلفی رو‌به‌رو شدند. با توجه به این سهمیه‌بندی، اسنپ چند سالی است برای رانندگانی که ماهانه ۲۰۰ کیلومتر در سفرهایشان با اسنپ تردد می‌کنند سهمیه بنزین اعتباری در نظر گرفته است.

اگر راننده اسنپ هستید یا قصد دارید به جمع رانندگان اسنپ بپیوندید و دغدغه تأمین بنزین برای خودروی خود را دارید در این مطلب با زومیت همراه باشید تا هم برایتان توضیح دهیم که سهمیه بنزین اعتباری اسنپ چه جزئیاتی دارد و چطور می‌توانید از آن استفاده کنید و هم شما را با نحوه استعلام این سهمیه از سامانه سماس آشنا کنیم.

این مقاله در تاریخ ۲۷ تیر ۱۴۰۲ با جدیدترین اطلاعات به‌روزرسانی شده است.

سهمیه بنزین اعتباری اسنپ چیست؟

همان‌طور که گفتیم، اسنپ برای این که به دغدغه تأمین بنزین رانندگان خود پاسخ دهد و به آن‌ها کمک کند تا سهمیه سوخت بیشتری دریافت کنند، طرح سهمیه بنزین اعتباری را از چند سال قبل اجرا کرد. هرچند شرایط و میزان این سهمیه در سال‌های قبل متفاوت بود اما در حال حاضر این سهمیه به رانندگانی تعلق می‌گیرد که در سرویس‌های خود با اسنپ در یک ماه حداقل ۲۰۰ کیلومتر تردد داشته باشند.

طبق اعلام اسنپ، اعتبار سهمیه سوخت از سوی نهادهای دولتی واریز می‌شود. البته این نکته هم ذکر شده است که اسنپ فقط اسامی رانندگان واجد شرایط دریافت سهمیه سوخت و میزان پیمایش ماهانه آن‌ها را در اختیار این نهادها قرار می‌دهد و اطلاعات دیگری درباره راننده ارائه نمی‌شود.

میزان سهمیه سوخت اسنپ چقدر است؟

شیوه تخصیص اعتبار سوخت به رانندگان اسنپ به این صورت است که رانندگان به ازای هر لیتر بنزینی که در سفر با اسنپ مصرف می‌کنند، مبلغ یک هزار و ۵۰۰ تومان، که همان مابه‌التفاوت قیمت بنزین آزاد و قیمت بنزین پایه است، به‌عنوان اعتبار سهمیه بنزین دریافت می‌کنند. به این ترتیب، رانندگان هنگامی که در اسنپ مشغول به کار هستند، از جیب خودشان لیتری یک هزار و ۵۰۰ تومان برای بنزین هزینه می‌کنند و مابقی هزینه را اسنپ در قالب اعتبار به آن‌ها ارائه می‌کند.

لازم به ذکر است که سهمیه‌ خودروهای تک‌سوزی که در ناوگان تاکسی‌های اینترنتی فعال هستند، به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۸.۷۵ لیتر بنزین است که با سقف ۳۰۰ لیتر در اختیارشان قرار می‌گیرد. خودروهای دوگانه‌سوز هم به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۵.۲۵ لیتر بنزین، اعتبار سهمیه سوخت دارند. این اعتبار با سقف حداکثر ۱۸۰ لیتر در ماه در اختیارشان قرار می‌گیرد.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که طبق مصوبه کارگروه تخصيص سوخت، اعتبار سوخت دریافتی ماهیانه برای خودروهایی که قابلیت دوگانه‌سوز شدن دارند، ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است و اعتبار سهمیه سوخت، معادل خودروهای دوگانه‌سوز در اختیار دارندگان این نوع خودروها قرار می‌گیرد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید سهمیه اعتباری بنزین به راننده و به هر شماره ملی تعلق می‌گیرد، نه به خودرو؛ بنابراین اگر دو راننده اسنپ روی یک خودرو کار می‌کنند، سهمیه‌شان به‌صورت جداگانه محاسبه شده و اعتبار بنزین این رانندگان برای هر کدام تا سقف ۳۰۰ لیتر (با خودروی تک‌سوز) ماهانه واریز می‌شود.

نحوه محاسبه سهمیه اعتباری سوخت اسنپ

ممکن است سؤال بسیاری از رانندگان فعال اسنپ این باشد که این شرکت میزان و مبلغ سهمیه اعتباری بنزین را چطور محاسبه کرده و در اختیار راننده‌ها قرار می‌دهد. بر اساس اعلام اسنپ این محاسبه برای راننده‌ای که مالک خودروی تک‌سوز است و میزان کیلومتر پیمایش ماهانه‌ او در اسنپ حداقل ٢٠٠ کیلومتر بوده، به این صورت است:

قیمت هر لیتر سهمیه بنزین ١٥٠٠ تومان است. میزان لیتر سهمیه بنزین اختصاص‌یافته به خودروهای تک‌سوز در هر ١٠٠ کیلومتر هم ۸.۷۵ لیتر است. اگر ٢٠٠ کیلومتر پیمایش راننده در اسنپ را تقسیم بر ١٠٠ کیلومتر کنیم، عدد ٢٠ به دست می‌آید. اسنپ این عدد را در ۸.۷۵ لیتر سهمه بنزین خودروی تک‌سوز ضرب کرده که عدد ۱۷۵ لیتر به دست می‌آید. حالا این ۱۷۵ در ۱۵۰۰ تومان (قیمت پایه هر لیتر بنزین) ضرب شده و مبلغ ۲۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان به دست می‌آید. این عددی است که اسنپ برای به‌عنوان اعتبار به رانندگان مشمول در طرح سهمیه اعتباری سوخت پرداخت می‌کند.

کدام راننده‌ها سهمیه سوخت ماهانه دریافت می‌کنند؟

شرایطی که اسنپ برای تخصیص سوخت به راننده‌هایش در نظر گرفته، محدود است. برای این که بتوانید این سهمیه را دریافت کنید همان طور که توضیح داده شد، باید در ماه حداقل ٢٠٠ کیلومتر در سفرهای اسنپ خود تردد کرده باشید.

اگر سؤالتان این است که اسنپ این کیلومترها و میزان تردد رانندگان را چطور محاسبه می‌کند، پاسخ این است که میزان تردد رانندگان از زمانی محاسبه می‌شود که راننده سفری را قبول می‌کند و به سمت مبدأ تعیین‌شده توسط مسافر می‌رود تا زمانی که مسافر را به مقصد می‌رساند و سفر به پایان می‌رسد. در این بازه زمانی پیمایش راننده در سیستم ثبت می‌شود و میزان پیمایش‌ها برای محاسبه سهمیه سوخت به نهادهای مربوطه ارسال می‌شود تا سهمیه به راننده تعلق بگیرد.

شرط دومی که لازم است داشته باشید تا اسنپ برای شما سهمیه سوخت ماهانه در نظر بگیرد این است که پس از ثبت نام در اسنپ به‌عنوان راننده نسبت به تکمیل بخش اطلاعات کاربری خود در اپلیکیشن رانندگان اسنپ اقدام کرده باشید. در واقع، تکمیل این اطلاعات یکی از مراحل ثبت نام در طرح سهمیه اعتباری سوخت اسنپ محسوب می‌شود که در بخش بعد به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.

نحوه ثبت نام سهمیه سوخت اعتباری اسنپ

برای این که بتوانید از سهمیه سوخت اعتباری اسنپ استفاده کنید لازم است در این طرح ثبت نام کنید. ثبت نام شما مستلزم آن است که بخش «اطلاعات کاربری» موجود در اپلیکیشن اسنپ ویژه رانندگان را تکمیل کنید. در این بخش تکمیل اطلاعات کاربری و نحوه انجام سایر مراحل ثبت نام در طرح سهمیه سوخت اعتباری اسنپ را توضیح خواهیم داد.

اگر در اپلیکیشن راننده اسنپ حساب کاربری ایجاد کرده‌اید، وارد این اپلیکیشن شوید و بخش «سه خط» مربوط به منو را، که در قسمت بالا سمت راست اپلیکیشن قرار دارد، انتخاب کنید. در گزینه‌هایی که به شما نمایش داده می‌شود گزینه «اطلاعات کاربری» را انتخاب کنید.

در صفحه‌ای که به شما نمایش داده می‌شود باید تمام اطلاعات شخصی و اطلاعات مربوط به خودروی خود را وارد کرده و فرم را به‌طور کامل تکمیل کنید. در بخش مشخصات فردی این فرم لازم است این اطلاعات را وارد کنید:

  • کد ملی راننده
  • شماره موبایل راننده
  • شماره گواهینامه راننده
  • مدت اعتبار گواهینامه
  • تاریخ صدور گواهینامه
  • نوع گواهینامه

در بخش مشخصات ماشین هم لازم است مدل و رنگ خودرو، شماره پلاک، شماره شناسه خودرو، نوع سرویس، تاریخ انقضای بیمه‌نامه و کد یکتای بیمه شخص ثالث را وارد کنید.

پس از تکمیل اطلاعات کاربری در صورتی که ٢٠٠ کیلومتر پیمایش در سفرهای اسنپ را داشته باشید سهمیه اعتباری سوخت به شما تعلق خواهد گرفت. فقط در نظر داشته باشید که برای استعلام سهمیه سوخت خود یا برای این که بدانید موجودی اعتبار سوخت شما چقدر است باید به سامانه سماس مراجعه کنید.

مشاهده سهمیه اعتباری سوخت از طریق سایت سماس

در صورتی که مایل به استفاده از سهمیه سوخت اعتباری خود هستید و برای آن ثبت نام کرده‌اید احتمالاً نیاز دارید که بدانید آیا این سهمیه به شما تعلق گرفته یا نه و همچنین، ممکن است بخواهید در جریان باقیمانده سهمیه خود باشید. برای این کار لازم است به سامانه مشترک اطلاعات سفر یا همان سامانه سماس به نشانی www.samas.moi.ir مراجعه کنید.

در این سامانه خدمات مختلفی ارائه می‌شود که عبارت‌اند از:

  • مشاهده مانده اعتبار سوخت
  • مشاهده تاریخچه اعتبار
  • تغییر رمز اعتبار سوخت
  • بازیابی رمز اعتبار سوخت
  • تاریخچه برداشت اعتبار
درباره سامانه سماس بیشتر بخوانید

برای این که بتوانید سهمیه اعتباری سوخت خود را ابتدا وارد سامانه سماس شوید و در قدم اول، روی گزینه «استعلام رانندگان» کلیک کنید. در ادامه، شماره موبایل و کد امنیتی را که به شما نمایش داده می‌شود وارد کرده و روی گزینه «ارسال رمز یک بار مصرف» کلیک کنید. با رمزی که به شماره شما پیامک می‌شود وارد سامانه شوید.

در ادامه، لازم است کد ملی خود را در صفحه جدید وارد کنید و سپس، از میان گزینه‌های مختلفی که خدمات سامانه سماس است، یعنی مانده اعتبار سوخت، تاریخچه واریز اعتبار، تاریخچه برداشت اعتبار، بازنشانی رمز اعتبار و تغییر رمز اعتبار، روی گزینه «مانده اعتبار سوخت» کلیک کنید.

با انتخاب این گزینه صفحه جدیدی به شما نمایش داده می‌شود که لازم است در آن، رمز کارت سوخت خود را که ۴ رقم پایانی کد ملی شما است، وارد کنید. در ادامه تاریخ بازه زمانی مد نظر خود را هم وارد کنید تا سامانه به شما نمایش دهد که در این بازه چه میزان از اعتبار شما باقی مانده است.

نحوه استفاده از اعتبار سهمیه سوخت اسنپ

زمانی که سهمیه اعتباری سوخت به شما تعلق بگیرد مبلغی به‌صورت ماهانه به کارت بانکی شما واریز می‌شود. بنابراین با مراجعه به پمپ بنزین و پس از سوخت‌گیری می‌توانید با کارت بانکی خود مبلغ را پرداخت کنید.

تنها موضوعی که باید در نظر داشته باشید این است که برای استفاده از اعتبار سهمیه بنزین، فقط باید از دستگاه‌های پرداخت قرمز یا پایانه‌های پرداخت سوخت بانک ملت (پی‌استیشن) که در جایگاه‌های سوخت‌گیری قرار دارد استفاده کنید. در واقع، فقط این دستگاه‌ها هستند که می‌توانند مبلغ سوخت را از اعتبار ویژه کاربران راننده تاکسی‌های اینترنتی کسر کنند؛ سایر دستگاه‌های موجود در جایگاه سوخت چنین قابلیتی ندارند.

برای استفاده از اعتبار سهمیه سوختی که از طرف اسنپ به شما تعلق پیدا می‌کند، تفاوتی ندارد که از کارت سوخت شخصی خود یا از کارت سوخت جایگاه استفاده کنید؛ در هر صورت امکان پرداخت اعتبار هزینه‌ سوخت در هر دو روش و با هر دو نوع کارت سوخت وجود دارد.

همچنین، کاربران راننده می‌توانند از اعتبار واریزی به حساب بانکی‌شان برای پرداخت هزینه بنزین با نرخ آزاد (۳۰۰۰ تومانی) یا دولتی (۱۵۰۰ تومانی) استفاده کنند و در این مورد هم تفاوتی ندارد که از کدام نرخ بنزین استفاده کنید.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که برای استفاده از اعتبار سهمیه، نیازی نیست سهمیه عادی بنزین خود را تمام کنید؛ شما در هر شرایطی می‌توانید از اعتبار واریزشده به کارت‌ بانکی‌ خود استفاده کنید. بنابراین، هم می‌توانید از اعتبار سهمیه برای پرداخت مبلغ ۶۰ لیتر بنزین ماهانه‌تان استفاده کنید و هم می‌توانید بهای بنزین با نرخ آزاد را با این اعتبار بپردازید.

برای این که دقیق‌تر متوجه فرایند پرداخت هزینه سوخت‌گیری از طریق سهمیه اعتباری خود شوید، این فرایند را برایتان توضیح خواهیم داد. برای این کار پس از این که فرایند سوخت‌گیری به پایان رسید و قصد پرداخت هزینه آن را داشتید لازم است یکی از کارت‌های بانکی فعالی را که به نام خودتان است در دستگاه‌های پایانه پرداخت بهای سوخت موجود در جایگاه بکشید.

یادتان باشد که برای استفاده از اعتبار نیازی به کشیدن کارت بانکی خاصی نیست، زیرا اعتبار سهمیه سوخت بر اساس کد ملی کاربران راننده واریز می‌شود و فقط کافی است کارت بانکی به نام شما بوده و برای کد ملی شما صادر شده باشد.

پس از این که کارت بانکی را کشیدید روی دستگاه پرداخت صفحه‌ای به شما نمایش داده می‌شود که روی آن عبارت نوشته شده است: «رمز کارت بانکی خود را وارد کنید». برای ورود رمز نباید رمز کارت بانکی خود را وارد کنید، بلکه لازم است گزینه «اعتباری» که به شما نمایش داده می‌شود را انتخاب کنید.

با انتخاب این گزینه مبلغی که برای سوخت هزینه شده به شما نمایش داده شده و همین مبلغ از اعتبار شما کم خواهد شد. حالا و در زمانی که دستگاه رمز عبور شما را پرسید باید رمز اعتبار کارت سوخت خود را وارد کنید. این رمز همواره ۴ رقم آخر کد ملی شما است. البته شما می‌توانید با مراجعه به سایت سماس این رمز را تغییر دهید؛ در صورتی که رمز را تغییر داده باشید لازم است رمزی را که در نظر گرفته‌اید هنگام پرداخت وارد کنید.

با وارد کردن این رمز اعتباری هزینه سوخت‌گیری از اعتبار شما کسر خواهد شد. باقی‌مانده سهمیه اعتباری بنزین شما هم پس از پایان این فرایند در رسید چاپی که دستگاه به شما می‌دهد ذکر شده است. همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، باقی‎‌مانده این سهمیه در سامانه سماس نیز استعلام می‌شود.

سوالات متداول زومیت

  • سهمیه اعتباری سوخت اسنپ به چه رانندگانی تعلق می‌گیرد؟

    ۱- رانندگانی که بخش اطلاعات کاربری موجود در اپلیکیشن کاربر راننده اسنپ را تکمیل کرده باشند؛ ۲- رانندگانی که در یک ماه حداقل ۲۰۰ کیلومتر پیمایش در سفرهای اسنپ داشته باشند.

  • سهمیه اعتباری سوخت اسنپ از چه طریقی قابل استعلام گرفتن است؟

    برای استعلام میزان سهمیه اعتباری خود یا باقیمانده آن باید به سامانه سماس به نشانی www.samas.moi.ir مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات