با آزمایشگاه آکوستیک و ارتعاشات پیشرفته‌ اسنوا آشنا شوید

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران اکنون می‌توانند با حضور در آزمایشگاه پیشرفته‌ی آکوستیک و ارتعاشات گروه صنعتی انتخاب (اسنوا) از آن جهت انجام پروژه‌های دانشگاهی پیشرفته بهره ببرند.
تبلیغات

اولین قدم توسعه‌ی محصولاتی پیشرفته، استفاده از آزمایشگاه‌های مجهز و خاص است که ساخت هر یک میلیون‌ها دلار هزینه نیاز دارد. تنها به‌کمک این آزمایشگاه‌ها امکان عملیات تحقیق و توسعه‌ی پیشرفته برای تولید محصولاتی رده‌بالا یا تحقیقات پزشکی بدست می‌آید. اهمیت این موضوع در حدی است که حتی در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، وجود آزمایشگاه‌های پیشرفته یکی از نقاط قوت و اساسی در تعیین رتبه‌ی دانشگاه‌ها به‌شمار می‌رود. به‌عنوان مثال دراین‌زمینه می‌توان به آزمایشگاه آکوستیک مایکروسافت اشاره کرد که رکورد گینس ساکت‌ترین محیط جهان را از آن خود کرده است. مایکروسافت در این آزمایشگاه به تولید لپ‌تاپ، هدفون و سایر محصولات خانواده‌ی سرفیس می‌پردازد که عملکرد آرام و بی‌صدای آن‌ها در شرایط مختلف کاری از اهمیت به‌سزایی برای غول دنیای فناوری کوپرتیونو برخوردار است. 

اتاق صامت مایکروسافت

اتاق صامت مایکروسافت

آزمایشگاه آکوستیک محیطی است که در آن میزان نویز و لرزش تولیدی محصولات، بازتاب صدا از سطوح مختلف، شرایط انتشار صوت و سایر تحقیقات مرتبط با صدا در حوزه‌های مختلف علمی سنجیده و بررسی می‌شود. به‌تازگی دپارتمان تحقیق و توسعه‌ی گروه صنعتی انتخاب (شرکت مادر اسنوا) با همکاری شرکت‌ نام‌دار ECKEL کانادا و بودجه‌ی بیش از یک میلیون دلار، اقدام به ساخت مرکز تحقیقات پیشرفته‌ی آکوستیک و ارتعاشات کرده است تا به بررسی مولفه‌های نویز و لرزش در محصولات خانگی تولیدی خود بپردازد. به‌گفته‌ی مدیران اسنوا تجهیزات و متخصصان حاضر در این مرکز در نوع خود در ایران کم‌نظیر است. 

اتاق آکوستیک اسنوا

اتاق آکوستیک اسنوا

مرکز تحقیقات آکوستیک و ارتعاشات گروه صنعتی انتخاب در ابعاد ۵ در ۵ در ۳.۸ متر ساخته شده است و دارای نویز زمینه‌ی ۱۶ دسی‌بل است. در نظر داشته باشید که نفس کشیدن انسان‌ نویزی برابر با ۱۰ دسی‌بل تولید می‌کند. برای رسیدن به این حد از نویز زمینه، این مرکز تحقیقاتی در کنار تجهیز به سه در کامپوزیتی با قابلیت ایزوله کردن صدا، با سیستم تعلیق ارتعاشی پیشرفته‌ای درواقع در فضا معلق است تا ارتعاشات زمین و ساختمان‌های اطراف به درون اتاق منتقل نشود. این اتاق نیمه‌صامت مطابق با استاندارد ISO 3745 ساخته شده و دارای فرکانس قطع ۱۲۵ هرتز است. همچنین به‌لطف تجهیز به سیستم‌ داده‌برداری پیشرفته شامل حسگر‌های میکروفن، ارتعاش و ترموکوپل، قابلیت اندازه‌گیری هم‌زمان میزان نویز، لرزش و دما را دارد. 

اتاق آکوستیک اسنوا

اتاق آکوستیک اسنوا

اسنوا تاکنون در این مرکز تحقیقات به تحقیق و توسعه‌ی برخی از محصولات تولیدی خود پرداخته است که به‌عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اندازه‌گیری تراز توان صوت (انرژی صوتی در  واحد زمان) انواع محصولات یخچال و کولرگازی
  • اندازه‌گیری تراز توان صوت محصلات ماشین لباسشویی
  • اندازه‌گیری تراز توان صوت هود و جاروبرقی
  • اندازه‌گیری تراز توان صوت برد و قطعات الکتریکی کوچک
  • بررسی آکوستیک کابین‌های محصولات مختلف
  • بررسی تأثیر جاذب‌های نویزگیر محصولات مختلف
  • شناسایی عوامل ایجاد نویز و لرزش در محصولات مختلف

نهمین کنفرانس بین‌المللی آکوستیک و ارتعاشات، سوم و چهارم دی‌ماه در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد. این کنفرانس محلی برای گردهمایی اساتید، صاحب‌نظران و دانشجویان دانشگاه‌های مختلف جهان، از یک‌سو، و مهندسین و صنعتگران از سوی دیگر است تا تازه‌ترین فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فناوری خود را ارائه داده و به‌این‌ترتیب موجب توسعه‌ی ارتباط بین دانشگاه و صنعت گردند. کنفرانس مربوط توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حمایت می‌شود و ازلحاظ علمی و فنی نیز، دانشگاه‌ها و صنایع متعددی با آن همکاری می‌کنند. 

تفاهم گروه صنعتی انتخاب با دانشگاه علم و صنعت

مرکز تحقیقات آکوستیک و ارتعاشات طی تفاهم‌نامه‌ای در نهمین کنفرانس بین‌المللی آمادگی خود را جهت انجام آزمون‌های مختلف مرتبط با آکوستیک و ارتعاشات و همکاری‌های دوجانبه با دانشگاه علم و صنعت اعلام کرد. برای آشنایی بیشتر در ادامه همراه گزارش ویدیویی زومیت باشید:

تماشا در آپارات | تماشا در یوتیوب | تماشا در IGTV

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات