قانون جدید FAA اجازه ردیابی پهپادها را به پلیس خواهد داد

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
اداره‌ی هوانوردی فدرال ایالات متحده قرار است قوانینی برای تسریع استفاده‌ی تجاری از پهپادها تصویب کند.
تبلیغات

هرچه هواپیماهای بدون سرنشین بیشتر و بیشتر آسمان را پر می‌کنند، نهاد تنظیم‌کننده‌ی حمل‌و‌نقل هوایی در ایالات متحده توانایی بیشتری برای کنترل آن‌ها می‌طلبد. اداره‌ی هوانوردی فدرال (FAA) سه‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته قوانینی پیشنهاد داده است که به‌موجب آن، هواپیماهای‌ بدون سرنشین باید شناسه‌ی از راه دور (Remote ID) داشته باشند تا مسئولان مرتبط بتوانند بی‌درنگ آن‌ها را ردیابی کنند. وزیر حمل‌و‌نقل ایالات متحده، الین ال‌چائو، در بیانیه‌ی FAA گفت:

فناوری شناسه‌ی از راه دور این مزیت را برای FAA و نیروهای انتظامی و آژانس‌های امنیتی فدرال ایجاد می‌کند تا پرواز هماپیماهای بدون سرنشین را در محدوده‌ی صلاحیتشان شناسایی کنند و درنتیجه امنیت و ایمنی فراهم شود.
پهپاد

قانون مذکور برای تمامی هواپیماهای بدون سرنشینی لازم‌الاجرا است که در آژانس هوانوردی باید ثبت‌نام کنند؛ یعنی هواپیماهای بدون سرنشینی که وزن آن‌ها کمتر از یک پوند (۰.۴۵۳۶ کیلوگرم) است، از قانون یادشده معاف هستند. این آژانس خاطرنشان کرده مشغول کار روی اکوسیستمی برای مدیریت ترافیک پروازهای مربوط به هواپیماهای بدون سرنشین است که از سیستم مدیریت ترافیک هوایی جدا، اما مکمل آن است.

هواپیماهای بدون سرنشین در‌حال‌حاضر مشغول کارهایی مانند ساخت فیلم، نظارت بر پالایشگاه‌های نفت، جمع‌آوری اطلاعات نظامی و کمک به عملیات جست‌وجو و نجات هستند و تعدادی از شرکت‌ها نیز در حال کار روی فناوری‌های پهپادی هستند. فقدان سیستمی جامع برای شناسایی و ردیابی پهپادها مانعی دیرینه برای پذیرش فناوری پهپاد تجاری است. به‌عنوان مثال، آمازون هواپیمای بدون سرنشینی به‌نام Prime Air برای تحویل بسته‌ها می‌سازد و شرکت پستِ یونایتد پارسل سرویس (UPS) نیز با پهپاد‌های جدید، می‌‌خواهد لوازم پزشکی را به بیمارستان‌ها و خانه‌ها تحویل دهد. بااین‌همه، سازمان‌های انتظامی که نگران استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای اهداف تروریستی و قاچاق مواد مخدر و جرائم دیگر هستند، تلاش‌های این شرکت‌ها را بی‌نتیجه گذاشته است.

مدت زیادی است که کنگره‌ی ایالات متحده FAA را زیرفشار قرار داده تا توسعه‌ی صنعت پهپاد تجاری را تسریع کند. قانونی که در سال ۲۰۱۲ تصویب شد، FAA را ملزم می‌کند اجازه‌ی استفاده‌ی تجاری از هواپیماهای بدون سرنشین را تا سال ۲۰۱۵ صادر کند؛ بااین‌حال، FAA نتوانست تا سال ۲۰۱۵ این هدف را محقق کند. طبق قانونی که در سال ۲۰۱۶ تصویب شد، FAA موظف بود تا ژوئیه‌ی ۲۰۱۸ استاندارد شناسایی از راه دور را برای پهپادهای تجاری تدوین کند. FAA این مهلت را نیز از دست داد و تنها به انتشار رسمی قوانین بسنده می‌کند.

پهپاد تحویل کالای آمازون / Amazon Delivery Drone

شایان ذکر است هواپیماهای بدون سرنشین نیز مشکلات مربوط به خودشان را دارند. اواخر سال پیش و تقریبا در همین بازه‌ی زمانی، پرواز پهپادی در انگلستان باعث ایجاد اختلال در سرویس‌های دومین فرودگاه شلوغ این کشور شد؛ درنتیجه پروازها لغو یا با تأخیر انجام شد که این امر به‌نوبه‌‌ی خود به ایجاد مشکلاتی برای ده‌ها هزار مسافرِ فصل تعطیلات منجر شد. با‌این‌حال، آتش‌نشانان به‌دنبال هواپیماهای بدون سرنشینی با نام «مداخله‌گر» برای خاموش‌کردن حریق‌های ایجادشده در جنگل‌ها هستند که با اندازه‌های کوچک خود و رها‌کردن آب و مواد شیمیایی بازدارنده، کار خود را به نحو احسن انجام می‌دهند.

درادامه‌ی بیانیه‌ی FAA آمده است این سازمان مقررات پیشنهادی خود برای هواپیماهای بدون‌ سرنشین را ازطریق ثبت فدرال، یعنی ثبت پهپادها در ژورنال رسمی دولت ایالات متحده، دردسترس قرار داده و بازه‌ی زمانی ۶۰ روزه‌ای برای ثبت نظرات عمومی در روزهای آینده باز خواهد کرد. آژانس مذکور این بازخوردها را هنگام ثبت نهایی قانون در نظر خواهد گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات