کارت گرافیک DG1 اینتل همان پردازنده گرافیکی مجتمع در سری تایگرلیک است

پنج‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
اطلاعاتی که اخیرا منتشر شده، حاکی از آن است کارت گرافیک جدید اینتل همانند پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع در سری تایگرلیک، ۹۶ واحد اجرایی و ۷۶۸ واحد سایه‌زن دارد.
تبلیغات

براساس گزارش‌هایی که از حساب کاربری KOMACHI در توییتر و وب‌سایت Videocardz منتشر شده‌ است، اینتل در اوراق ورودی کمیسیون اقتصادی اوراسیا (EEC) اطلاعاتی را تأیید کرد که پیش‌از‌این شایعه بودند. براین‌اساس، کارت‌های گرافیک DG1 اینتل ۹۶ واحد اجرایی (EU) خواهند داشت. اگر پردازنده‌ی گرافیکی DG1 از همان الگوی طراحی سری تایگرلیک (Tiger Lake) پیروی کند که باتوجه‌به نشانه‌های زیاد موجود بسیار محتمل است، به‌ازای هر واحد اجرایی هشت واحد سایه‌زن خواهد داشت که درمجموع، هر پردازنده‌ی گرافیکی DG1 قطعا  ۷۶۸ واحد سایه‌زن خواهد داشت. تعداد واحدهای سایه‌زن دقیقا برابر با سری تایگرلیک است و با اطلاعاتی مطابقت دارد که پیش از این درز کرده بود؛ یعنی کارت گرافیک DG1 همان پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع در سری تایگرلیک است.

قبل از اینکه بیشتر دراین‌باره بحث کنیم، بهتر است نیم‌نگاهی به‌نام‌های رمزگذاری‌شده‌ی موارد مندرج در اوراق ECC بیندازیم:

  • کیت توسعه کیت لوازم جانبی (آلفا) DG1 External FRD1 96EU
  • کارت گرافیک مجزای مجهز به ۹۶ واحد اجرایی DG1 8+2 Windows External PROD HOST SDP (Alpha) DGD12SEH4A
  • کارت گرافیک مجزای مجهز به ۹۶ واحد اجرایی DG1 6+2 Windows External PROD HOST SDP (Alpha) DGD12SEH3A
intel gpu

ایجاد اسناد EEC معمولا نشان‌دهنده‌ی این است که نمونه‌ی اولیه در حال نهایی‌شدن است و پس از ۵ تا ۶ ماه وارد قفسه‌ی فروشگاه‌ها می‌شود. این بدان‌معنی است کاربران در ژوئن یا ژوئیه‌ی ۲۰۲۰، پردازنده‌ی DG1 را در بازار مشاهده خواهند کرد. احتمالا محصول مذکور در رویداد گیمزکام ۲۰۲۰ یا کامپیوتکس ۲۰۲۰ معرفی خواهد شد. پردازنده‌ی گرافیکی DG1 اولین تلاش اینتل برای ساخت کارت‌های گرافیک مجزا است و فهرست اصطلاحات به‌کار‌رفته در اسناد EEC نشان می‌دهد محصول مذکور نوعی بُرد توسعه است و احتمالا درون محفظه‌ای خارجی قرار دارد.

درادامه‌ برای کسانی که به‌دنبال فهمیدن واقعیت هستند، حدس‌وگمان‌هایی برپایه‌ی محاسبات آورده شده است. درحالی‌که نمی‌توان بیشترین سطح عملکردی کارت‌های گرافیک جدید اینتل را به‌آسانی محاسبه کرد، تخمین کمترین میزان از مؤلفه‌ی عملکرد امری امکان‌پذیر است. تخمین‌ها نشان می‌دهد محصول یادشده در کمترین حالت، باید دو دستورالعمل را در هر سیکل کلاک انجام دهد. حداقل سرعت کلاک در پردازنده‌ی گرافیکی اینتل ۱۴۰۰ مگاهرتز و توان پردازش گرافیکی ۲٫۱ ترافلاپس خواهد بود. در حالت خوش‌بینانه نیز سرعت کلاک کارت گرافیک DG1 درحدود ۱۷۰۰ مگاهرتز است؛ از‌این‌رو، توان پردازش گرافیکی آن ۲٫۶ ترافلاپس خواهد بود. درهرصورت، توان پردازشی پردازنده‌ی گرافیکی جدید اینتل بین ۲٫۱ تا ۳ ترافلاپس و بسته به میزان IPC، تقریبا عملکردش در حد کارت گرافیک جی‌فورس GTX 1650 انویدیا خواهد بود. IPC مخفف عبارت Instruction per Clock است که مفهوم آن میانگین تعداد دستورالعمل‌های اجراشدنی در هسته‌های پردازنده در هر سیکل کلاک است.

intel gpu

اگر قیمت تمام‌شده‌ی کارت گرافیک DG1 مناسب باشد، این قابلیت را دارد که روند کنونی بازار را به‌صورت جدی تغییر دهد و نام اینتل را به‌عنوان تولید‌کننده‌ی کارت‌های گرافیک برتر دوباره مطرح کند. البته تمامی این موارد به توانایی شرکت برای تولید عمده‌ی رابط‌های AIB (مخفف The Advanced Interface Bus به‌معنی باس رابط پیشرفته) بستگی دارد و شایعات نشان می‌دهد اینتل در انجام این مهم دچار مشکل شده است. بااین‌همه، با درنظرگرفتن منابع مالی عظیم اینتل، اگر این شرکت هزینه‌های مربوط به این ماجراجویی را تأمین کند که احتمالا همین‌گونه خواهد بود، می‌توان مطمئن بود رابط‌های AIB در توازن با میزان تقاضا تولید خواهند شد. رابطه‌های AIB وظیفه‌ی اتصال چیپلت‌ها را در سطح دای برعهده دارند.

به‌هرترتیب، عرضه‌ی اولین پردازنده‌های ۱۰ نانومتری و کارت‌های گرافیک مجزا در سال ۲۰۲۰، همانند شمشیری دولبه برای اینتل خواهد بود. کریس هوک، رئیس سابق بخش بازاریابی اینتل اشاره کرده است کارت گرافیک DG1 تا اواخر سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه خواهد شد؛ درنتیجه، احتمال معرفی آن در رویداد CES بسیار بعید است. درپایان، ذکر این نکته لازم است اینتل اشرف ایسا، یکی از کارکنان سابق وب‌سایت The Motley Fool را برای رهبری بخش بازاریابی کارت‌های گرافیک خود برگزیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات