تماشا کنید: پرواز نخستین هلی کوپتر خودران تجاری جهان

چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
استارتاپ آمریکایی اسکایریس (Skyryse) با رونمایی پرواز نخستین هلی‌کوپتر خودکار تجاری جهان، فناوری خودران خود را برای هواگردهای موجود معرفی کرد.
تبلیغات

تعدادی از شرکت‌ها هم‌اکنون مشغول ساخت هواگردهای خودران عمودپرواز نظیر ایرتاکسیِ اوبر هستند؛ اما این فناوری برای ورود به مرحله‌ی عملیاتی هنوز به پیشرفت‌های زیادی نیاز دارد. بااین‌حال، دیروز شرکت اسکایریس نوعی فناوری معرفی کرد که ممکن است مسیر طراحی و ساخت هواگردهای خودران را هموارتر کند. این شرکت دستاوردی رونمایی کرد که بنابر ادعای خودش، نخستین پرواز کاملا خودکار هلی‌کوپتر تجاری دارای مجوز اداره‌ی هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) است.

آنچه باعث تمایز دستاورد اسکایریس با دیگر پروژه‌های عمودپرواز خودران می‌شود، این است که فناوری این شرکت به‌جای ساخت محصولی کاملا جدید، با هدف افزود‌ه‌شدن به هواگردهای کنونی طراحی شده است. سامانه‌ی خودران اسکایریس از فلایت استک (Flight Stack) یا مجموعه الگوریتم‌های هدایت و ناوبری و کنترل سفارشی این شرکت قدرت می‌گیرد که دربردارنده‌ی مجموعه ابزارهایی طراحی‌شده برای سازگاری با هلی‌کوپتر سبک مدل روبینسون آر۴۴ است.

فلایت استک اسکایریس شامل کنترل‌های پروازی است که امکان پرواز کاملا خودران یا خودکارسازی جنبه‌هایی از سفر را فراهم می‌کند. این شرکت فناوری‌اش را به کروزکنترل یا سامانه‌ی بازدارنده‌ی سرعت در خودروها تشبیه می‌کند. سامانه‌ی خودران اسکایریس با دسته‌ای از حسگرهایی ترکیب شده است که هلی‌کوپتر را در ارتباط با دیگر داده‌های پرواز هدایت و تثبیت می‌کنند. در این سامانه، لایه‌ای حفاظتی اضافه وجود دارد که بر تحرک هواگرد نظارت می‌کند و به‌ویژه از انجام اعمالی جلوگیری می‌کند که ممکن است از استانداردهای ایمنی فراتر رود.

Skyryse' Luna / فناوری خودران اسکایریس

افزون‌براین، فلایت استک شامل لایه‌ی حسگری روی زمین است که شرکت سازنده آن‌ها را «سکوهای فرود هوشمند» می‌نامد. این لایه‌ها اطلاعات اضافی نظیر شرایط هوا و وضعیت باد و اطلاعات مربوط به هرگونه جسم در حال پرواز نظیر پرندگان یا پهپادها در محدوده‌ی اطراف را دراختیار وسیله‌ی نقلیه قرار می‌دهند. تمام این سامانه‌ها به‌نحوی طراحی شده‌اند که با شبکه‌های اداره‌ی هوانوردی فدرال آمریکا ادغام شوند و به‌منظور نظارت بر مسیرهای پرواز و ارتفاع و دیگر داده‌های حیاتی مشابه، اطلاعات لازم را به سامانه‌های کنترل ترافیک مخابره کنند.

با وجود آزمایشی که اسکایریس روز گذشته رونمایی کرد، این شرکت اطلاعات بیشتری درباره‌ی به‌کارگیری گسترده‌تر سامانه‌هایش ارائه نداد. بااین‌حال، اگر فناوری اسکایریس بتواند پشتیبانی بیشتری از سازندگان کنونی هلی‌کوپتر دریافت کند، مسیر پیش‌ رو برای افزوده‌شدن قابلیت‌های خودران به هواگردهای در حال فعالیت هموارتر خواهد شد و دیگر به طراحی و ساخت وسایل نقلیه‌ی کاملا جدید نیازی نخواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات