گوگل درباره نحوه عملکرد دوربین پیکسل 4 در ثبت تصاویر پرتره و بوکه توضیح داد

چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
گوگل در پستی در بلاگ خود چگونگی عملکرد دوربین پیکسل ۴ برای ثبت تصاویر پرتره و بوکه با دوربین دوگانه‌ی این گوشی را توضیح داده است.
تبلیغات

یکی از مهم‌ترین نقات قوت گوشی گوگل پیکسل ۴ عملکرد دوربین آن است. این مزیت از زمان عرضه‌ی اولین پیکسل در سال ۲۰۱۶ شروع شده و سال‌به‌سال ادامه پیدا کرده است. گوشی گوگل پیکسل ۴ به‌عنوان اولین پیکسل عرضه‌شده با دو دوربین، شامل دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی و حسگر ۱۶ مگاپیکسلی تله‌فوتو است.

علاوه بر بزرگ‌نمایی اشیاء بسیار دور، لنز تله‌فوتو امکان ثبت تصاویر بهتر پرتره را نیز می‌دهد. در پستی که اخیرا در Google AI Blog منتشر شده، گوگل توضیح می‌دهد که پشت‌صحنه‌ی عکس‌های بهبودیافته‌ی پرتره چه اتفاقی می‌افتد.

عملکرد دوربین پیکسل 4

در پیکسل ۲ و پیکسل ۳، گوگل با استفاده از قابلیتی به‌نام «فوکوس خودکار دو پیکسلی» عکس‌های پرتره‌ی بهتری را به‌ثبت می‌رساند. این قابلیت برای تخمین عمق بین اشیاء مورد استفاده قرار گرفت و گوگل آن را این‌گونه توضیح داد:

با تقسیم هر پیکسل به نصف، هر نیم پیکسل، نیمی از دیافراگم لنز اصلی را می‌بیند. با خواندن هریک از تصاویر نیم پیکسل به‌طور جداگانه، دو نمای کمی متفاوت از صحنه به دست می‌آورید.
عملکرد دوربین پیکسل 4

پیکسل ۴ با داشتن لنز دوم، قادر به ثبت جزئیات و اطلاعات بیشتری است تا تصاویر پرتره‌ی بهتری به دست آید. گوگل دراین‌باره توضیح می‌دهد:

دوربین‌های تله‌فوتو و عریض پیکسل ۴ فاصله‌ای ۱۳ میلی‌متری از یکدیگر دارند که بسیار بیشتر از قابلیت دو پیکسلی‌ است؛ بنابراین اختلاف‌منظر وسیع‌تر، تخمین عمق اشیاء را آسان‌تر می‌کند. در تصاویر زیر، اختلاف‌منظر بین نماهای دو پیکسلی به‌سختی قابل‌مشاهده است؛ درحالی‌که بین نماهای دوربین دوگانه کاملا مشهود است.
عملکرد دوربین پیکسل 4

همچنین گوگل خاطرنشان می‌کند که استفاده از یادگیری ماشین را برای «برای برآورد عمق دو پیکسلی و دوربین دوگانه» گسترش داده است و هر دو از انکودر جداگانه عبور می‌کنند. سپس از طریق یک انکودر مشترک، درنهایت عکس نهایی را ارائه می‌دهند. در این فرایند نقشه‌های عمق برای تعیین اینکه موضوع و پس‌زمینه چیست، تجزیه تحلیل می‌شوند و پس از تمام این کارها، پرتره‌ای خوب دریافت خواهید کرد.

عملکرد دوربین پیکسل 4

علاوه بر این، گوگل توانسته جلوه‌ی بوکه در تصاویر پرتره‌ی پیکسل ۴ را بهبود ببخشد. بنا به‌گفته‌ی شرکت:

برای تولید این جلوه بوکه، هر پیکسل در عکس اصلی را جایگزین دیسکی شفاف کردیم که اندازه‌ی آن براساس عمق است. درگذشته این روند محو سازی پس از نقشه‌برداری از تون (tone mapping) انجام می‌شد. فرآیندی که با استفاده از آن داده‌های خام حسگر به تصویری قابل‌مشاهده در صفحه‌ی گوشی تبدیل می‌شوند. نقشه‌برداری تون محدوده‌ی پویای (dynamic range) داده را فشرده می‌کند و سایه‌ها را نسبت به نکات برجسته روشن‌تر می‌سازد.

روند مذکور با کمبود اطلاعات روشنایی همراه است و گوگل برای مقابله با آن تصمیم گرفت «تصویر خام ادغام‌شده توسط +HDR را تار کند و سپس از نقشه‌برداری تون استفاده کند. علاوه بر دیسک‌های بوکه روشن‌تر و واضح‌تر، پس‌زمینه به همان روش پیش‌زمینه اشباع می‌شود.»

احتمال دارد که زمان استفاده از پیکسل ۴ به هیچ‌کدام از این قابلیت‌ها فکر نکنید؛ اما قطعا تجربه‌ی دوربین گوشی با آن‌ها بسیار جذاب خواهد بود. عکس‌هایی فوق‌العاده با دوربین‌ها پیکسل ۴ ثبت خواهد شد و تنها کاری که باید بکنید این است که دکمه‌ی شاتر را فشار دهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات