سونی ساختار پیکسلی نوینی برای حسگرهای عکاسی موبایل ابداع کرده است

دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۰
مطالعه 4 دقیقه
متخصصان سونی روش پیکسلی تازه‌ای با نام OCL ۲×۲ برای ثبت تصاویر توسط حسگرهای دوربین موبایل، ابداع کرده‌اند.
تبلیغات

مهندسان شرکت سونی فناوری ابداع کرده‌اند که با کمک آن می‌توان به تصاویری با رزولوشن، حساسیت، سرعت فوکوس و گستره دینامیک بیشتر دست پیدا کرد. این فناوری، روش لنز بر تراشه ۲×۲ یا به اختصار  او‌سی‌ال ۲×۲ نامیده می‌شود.

فناوری‌های رایج دوربین‌های گوشی موبایل از ساختاری بهره می‌برند که در آن او‌سی‌ال، چهار پیکسل را پوشش می‌دهد و این امر باعث ایجاد مشکلاتی مانند واریانس در حساسیت تصویر می‌شود اما در فناوری ابداعی جدید، سونی حسگر تصویر جدیدی با کارایی بالا طراحی کرده است که با بهینه‌سازی ساختار او‌سی‌ال و توسعه فناوری نوین پردازش سیگنال، تصاویری با کیفیت بسیار بهتر ارائه می‌کند.

ساختار پیکسل

در فناوری‌های رایج، او‌سی‌ال روی تک‌تک پیکسل‌ها قرار می‌گرفت اما در این فناوری، یک لنز هم‌کانون‌ساز روی پیکسل‌های حسگر تصویر قرار می‌گیرد و چهار پیکسل مجاور با رنگ همسان را توسط یک او‌سی‌ال ۲×۲ پوشش می‌دهد.

فناوری   ۲×۲ OCL

این شیوه دو مزیت بزرگ دارد:

۱- تشخیص تفاوت فاز در تمام پیکسل‌ها انجام می‌شود

فناوری   ۲×۲ OCL

روش‌های مرسوم برای تشخیص تفاوت فاز از پیکسل‌های اختصاصی استفاده می‌کنند که کارایی چندانی در کیفیت عکس ندارند و به همین دلیل برای تشخیص تفاوت فاز، تعداد محدودی از پیکسل‌ها در اختیار قرار می‌گیرند. اما در فناوری  او‌سی‌ال ۲×۲ امکان استفاده از تمامی پیکسل‌ها برای تشخیص تفاوت فاز وجود دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا حسگر بتواند با دقت زیاد حتی روی اجسام بسیار کوچک فوکوس کند.

۲- کارایی تشخیص تفاوت فاز بهبود پیدا می‌کند و درنتیجه فوکوس بهتری خواهیم داشت

فوکوس در تاریکی کارایی بهتری دارد

برای دستیابی به فوکوس پایدار در محیط‌های تاریک، باید اطلاعات به‌دست آمده از پیکسل‌های متعدد تشخیص تفاوت فاز در کنار هم قرار بگیرند و البته تأثیر نویز تا حد امکان حذف شود. همان‌طور که قبلا گفته شد، در فناوری او‌سی‌ال ۲×۲، تمامی پیکسل‌ها توانایی تشخیص تفاوت فاز را دارند؛ بنابراین امکان جمع‌آوری اطلاعات بیشتری وجود دارد و درنتیجه فرایند فوکوس، پایدارتر و بهینه‌تر خواهد بود. با مشاهده دو ویدیوی کوتاه زیر می‌توانید کارایی این فناوری را با روش‌های مرسوم مقایسه کنید.

کارایی فوکوس ارتباطی با شکل یا الگوی سوژه عکاسی ندارد

ازآنجاکه روش‌های مرسوم تشخیص تفاوت فاز برای این هدف از جداسازی و انتخاب پیکسل‌های عرضی استفاده می‌کنند، این روش‌ها در تشخیص سوژه‌هایی که الگوی آن‌ها در راستای افقی تغییر می‌کند، کارایی مناسبی ندارند؛ اما روش او‌سی‌ال ۲×۲ می‌تواند تغییر الگو را در هر دو راستای عمودی و افقی تشخیص دهد و بنابراین فوکوس خودکار و سریع در هر شرایطی امکان دارد.  

در تصاویر زیر ویژگی‌های  تشخیص تفاوت فاز سوژه‌ در زوایای مختلف نشان داده شده است.

فناوری   ۲×۲ OCL

آرایش فیلتر رنگ با استفاده از ساختار Quad Bayer

با به‌کار‌گیری این شیوه از آرایش و نظم‌دهی فیلتر رنگ، چهار پیکسل با رنگ همسان در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و این ساختار موجب برآورده شدن نیاز به هر دو مولفه حساسیت و رزلوشن بالا می‌شود؛ ضمن اینکه از گستره‌ی دینامیکی بالایی (HDR) در ثبت تصاویر پشتیبانی می‌کند.

رزولوشن بالا

فناوری   ۲×۲ OCL

عملکرد پردازش سیگنال منحصربه‌فرد این روش نوین با نظم‌دهی به تبدیل پیکسل‌ها، تصاویری با رزولوشن بالاتر ایجاد می‌کند.

حساسیت زیاد

فناوری   ۲×۲ OCL

با قرار گرفتن چهار پیکسل هم‌رنگ در کنار یکدیگر، امکان ثبت تصاویر و ویدیوهای واضح‌تر و نویز کمتر وجود خواهد داشت. به‌علاوه با طراحی و ابداع فناوری او‌سی‌ال ۲×۲ که بهره‌وری استفاده از نور را  افزایش می‌دهد، حساسیت عکس‌ها نیز به میزان چشمگیری بیشتر خواهد شد.

گستره دینامیک بالا (HDR)

فناوری   ۲×۲ OCL

خوشبختانه با بهره‌گیری از فناوری کنترل نوردهی و عملکرد پردازش سیگنال، امکان تنظیم فوری HDR هنگام ثبت عکس نیز وجود دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات