اولین تصویر رسمی از ابرخودرو گوردون موری T.50 منتشر شد

پنج‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲
مطالعه 4 دقیقه
اولین تصویر رسمی از ابرخودرو گوردون موری T.50 منتشر شد. این ابرخودرو با همکاری تیم فرمول یک ریسینگ پوینت توسعه می‌یابد و ماه مه ۲۰۲۰ به‌طور رسمی رونمایی می‌شود.
تبلیغات

شرکت خودروسازی گوردون موری ابرخودرو T.50 را به‌عنوان جانشین مک‌لارن F1 با مشارکت تیم فرمول یک ریسینگ پوینت تولید خواهد کرد. به‌تازگی این شرکت جزئیاتی مربوط به یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های T.50 منتشر کرده است؛ ازجمله اینکه سیستم فن در عقب قرار دارد و نقش مهمی در آیرودینامیک ایفا می‌کند. فن ۴۰۰ میلی‌متری جریان هوا را با عبور از دیفیوزر عقب تسریع می‌کند و از مجرای ورودی عمودی هوا بهره می‌برد. همچنین، هواکش‌ها هوا را به‌سمت پایین هدایت می‌کنند تا روغن موتور خنک شود. برای تنظیمات آیرودینامیکی بیشتر، دو بال فعال در قسمت عقب وجود دارد که می‌توانند به‌سمت بالا خم شوند تا بتوانند نیروی روبه‌پایین (دان‌فورس) را افزایش دهند.

Gordon Murray T.50 / ابرخودرو گوردون موری

سیستم آیرودینامیکی پیشرفته‌ی فعال در چند حالت کار می‌کند. بالاترین تنظیم حالت Vmax Mode است که مجاری و فن را در حالت درگ کم قرار می‌دهد و از استارترژنراتور ۴۸ ولتی یکپارچه برای تقویت قدرت پیشرانه به ۷۰۰ اسب‌بخار استفاده می‌کند. همچنین، هنگامی‌که راننده بخواهد خودرو به جاده بچسبد، تنظیمات لازم برای بیشترین دان‌فورس نیز وجود دارد.

Gordon Murray /  گوردون موری

ابرخودرو T.50 از پیشرانه‌ی چهارلیتری تنفس‌طبیعی V12 ساخت کازورث (Cosworth) برخوردار است که ۶۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه می‌تواند تا ۱۲،۱۰۰ دوربردقیقه حرکت کند. قدرت خروجی پیشرانه ازطریق جعبه‌دنده‌ی دستی ۶ سرعته به چرخ‌های عقب متصل می‌شود. شاسی یکپارچه (مونوکوک) و بخش‌هایی از بدنه با جنس فیبرکربن باعث کاهش وزن ابرخودرو به ۹۸۰ کیلوگرم خواهد شد. همانند مک‌لارن F1، مدل جدید T.50 نیز علاوه‌بر صندلی مرکزی برای راننده، سه صندلی دیگر دارد.

گوردون موری به‌همراه همکارانش قرار است از تونل باد تیم ریسینگ پوینت استفاده کنند و از بینش و تخصص مهندسان این تیم برخوردار شوند. تصاویر اولیه ما را به یاد خودرو برابهام BT46B می‌اندازد که گوردون موری در سال ۱۹۷۸ طراحی کرد و عنوان قهرمانی گرندپری سوئد را به‌دست آورد. 

Gordon Murray T.50 / ابرخودرو گوردون موری
Gordon Murray T.50 / ابرخودرو گوردون موری
Gordon Murray T.50 / ابرخودرو گوردون موری
Gordon Murray T.50 / ابرخودرو گوردون موری
Gordon Murray T.50 / ابرخودرو گوردون موری
Gordon Murray T.50 / ابرخودرو گوردون موری
Gordon Murray T.50 / ابرخودرو گوردون موری
Gordon Murray T.50 / ابرخودرو گوردون موری

ماه گذشته، گوردون موری تأیید کرد با مجری مسابقات قهرمانی استقامت جهان، رقابت‌های ۲۴ ساعته لمان و فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی (FIA) درباره‌ی قوانین آینده دیدار کرده است که احتمال حضور T.50 را در ۲۴ ساعته لمان افزایش می‌دهد. 

گوردون موری درزمینه‌ی همکاری با تیم‌های فرمول یک گفت:

مسابقات فرمول یک، یکی از دلبستگی‌های عمیق من به‌شمار می‌رود؛ بنابراین، همکاری با تیم ریسینگ پوینت برای توسعه‌ی T.50 بسیار مهیج است. از زمانی‌که خودرو مسابقه‌ای برابهام BT46B را در سال ۱۹۷۸ برای حضور در فرمول یک طراحی کردم، رؤیای تولید خودرو جاده‌ای مجهز به فن را در سر پرورانده‌ام. سیستم آیرودینامیکی T.50 بسیار پیشرفته‌تر از برابهام است و از تخصص و منابع ریسینگ پوینت بهره‌مند خواهد شد.

توافق با ریسینگ پوینت شامل تمرکز بر اصول CFD برای توسعه‌ی آیرودینامیکی است و از مدل مقیاس ۴۰ درصد ابرخودرو در تونل باد استفاده خواهد شد. لارنس استرول، مالک تیم فرمول یک ریسینگ پوینت، دراین‌زمینه گفت:

کارکردن روی T.50 با گوردون موری اتوموتیو، افتخار و امتیازی بزرگ برای تمام کارکنان ریسینگ پوینت است. متخصصان آیرودینامیک ما از تونل باد و آخرین تخصص و تجربه‌های خود در فرمول یک برای پیشرفت پروژه T.50 استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند طرح مفهومی فن انقلابی گوردون، قابلیت کامل خود را ارائه می‌دهد. 

ابرخودرو T.50 ماه مه ۲۰۲۰ (اردیبهشت ۱۳۹۹) به‌طور رسمی رونمایی خواهد شد و شرکت گوردون موری فقط ۱۰۰ دستگاه از آن‌ها را خواهد ساخت. این شرکت بریتانیایی قیمت این خودرو را دومیلیون پوند (۲ میلیون ۶۳۵ هزار و ۷۰۰ دلار با نرخ ارز فعلی) تعیین و هم‌اکنون سفارش‌هایی از ایالات متحده و ژاپن دریافت کرده است. ناگفته نماند تحویل خودروها به مشتریان از ژانویه سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات