وزارت دادگستری آمریکا تصاحب فیت‌بیت توسط گوگل را بررسی می‌کند

پنج‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
در پی نگرانی در مورد حفظ حریم شخصی و امنیت داده‌های کاربران، همچنین بررسی قوانین ضد انحصارطلبی، وزارت دادگستری آمریکا، موضوع تصاحب شرکت فیت‌بیت توسط گوگل را بررسی می‌کند.
تبلیغات

اوایل آبان‌ماه گفته شد گوگل با پرداخت ۲.۱ میلیارد دلار فیت بیت را تصاحب کرد. پس از انتشار خبر، بحث‌های مختلفی در مورد این موضوع شکل گرفت و سؤال همه‌ی آن‌ها این بود که گوگل با تصاحب فیت بیت به‌دنبال چیست؟

براساس آخرین اخبار، وزارت دادگستری آمریکا نیز به موضوع تصاحب شرکت گجت‌های پوشیدنی فیت‌بیت توسط گوگل توجه نشان داده است. بیشترین نگرانی به موضوع امنیت داده‌ها و اطلاعات کاربران گجت‌های پوشیدنی مربوط می‌شود که از این پس گوگل به این اطلاعات دسترسی خواهد داشت.

Fitbit

نیویورک پست در گزارشی اعلام کرد که وزارت دادگستری و کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC)، به تحقیق و بررسی در مورد این موضوع توجه ویژه‌ای نشان داده‌‌اند. یکی از موضوعات نگران‌کننده در مور تصاحب فیت‌بیت توسط گوگل به قوانین Antitrust یا قوانین ضد انحصارطلبی در آمریکا مربوط می‌شود. در حال حاضر تحقیق و بررسی در مورد موضوع آغاز شده و از ماه سپتامبر‌ (شهریور ماه) مستنداتی از شرکت گوگل در مورد این موضوع دریافت شده است.  

کمیسیون تجارت فدرال آمریکا، تحقیقات گسترده‌ای با همین مضمون در مورد سایر شرکت‌های بزرگ فناوری که در حوزه‌های جست‌وجو، شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های خرده‌‌فروشی مشغول هستند، از جمله فیسبوک و آمازون آغاز کرده است. در آخرین گزارش رویترز ذکر شده که وزارت دادگستری آمریکا در این تحقیقات به‌صورت جدی وارد شده است. 

از سوی دیگر برخی گروه‌های مدافع حفظ حریم خصوصی و حقوق مصرف‌کنندگان نیز از دولت آمریکا درخواست کرده‌اند تا از تصاحب فیت‌بیت توسط گوگل جلوگیری به‌ عمل آید. گوگل با تصاحب فیت‌بیت به‌راحتی می‌تواند در بازار گجت‌های پوشیدنی وارد رقابت با اپل شود. هرچند برخلاف اپل، فعالیت اصلی گوگل شامل تبلیغات هدفمند، داده کاوی و ارائه‌ی سرویس‌هایی می‌شود که بخش‌های عمده‌ای از زندگی دیجیتالی را مدیریت می‌کنند. درنتیجه دستگاه‌های ردیاب تناسب اندام می‌توانند داده‌‌ها و اطلاعات بسیار متنوعی را جمع‌آوری کنند. 

فیت بیت

ماکان دلرحیم، رئیس بخش ضدتراست وزارت دادگستری و دستیاری دادستان کل ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی نیز مورد توجه قرار دارد. وی در کنفرانس ماه نوامبر (آبان‌ماه) و بلافاصله پس از انتشار خبر تصاحب فیت‌بیت توسط گوگل اعلام کرد:

تصور اشتباهی است اگر اعتقاد داشته باشیم که نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی، نقشی در قوانین ضد انحصارطلبی ندارد. وقتی رقابتی وجود نداشته باشد، به‌راحتی کیفیت محصولات و خدمات شرکت‌ها افت پیدا می‌کند و یکی از موضوعاتی که در چنین شرایطی شاهد افت کیفیت آن خواهیم بود، کاهش توجه نسبت به حفظ حریم خصوصی و عدم توجه به کاربران است. 

طی دو دهه‌ی گذشته، گوگل شرکت‌های مختلفی را تصاحب کرده است. باتوجه به قوانین ضد انحصاری، محدودیت‌هایی برای چنین معامله‌هایی درنظر گرفته شده است. وزارت دادگستری آمریکا به قوانین ضد انحصاری توجه ویژه‌ای نشان می‌دهد؛ اما باید ببینیم که بررسی‌ و تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا و کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) درنهایت به چه سمتی پیش خواهد رفت. به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی بهتر باشد کاربران داده‌‌های مربوط به گجت‌های پوشیدنی فیت‌بیت را پاک کنند تا تکلیف موضوع روشن‌تر شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات