چرا اکثر هواپیماها سفید رنگ هستند؟

پنج‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۴
مطالعه 4 دقیقه
در این مطلب می‌خواهیم به یکی از ساده‌ترین ولی مهم‌ترین سوالاتی بپردازیم که در مورد هواپیماها وجود دارد. سؤال اینجا است که چرا بیشتر هواپیماهای مسافربری به رنگ سفید رنگ آمیزی می‌شوند؟
تبلیغات

شاید شما هم به این مسئله دقت کرده باشید که اکثر هواپیماهای مسافربری به رنگ سفید رنگ آمیزی شده‌اند. امروز می‌خواهیم در این مطلب جواب این سؤال به ظاهر ساده را با هم بررسی کنیم. برای دانستن جواب سؤال بالا ابتدا باید بدانیم که چرا اصلا بدنه‌ی هواپیما باید رنگ شود. رنگ آمیزی بدنه‌ی هواپیما دو دلیل دارد.

دلیل اول محافظت از بدنه در برابراکسیداسیون (زنگ‌زدگی) و پوسیدگی و دلیل دوم نیز کاهش ضریب اصطکاک بدنه و صاف کردن سطح آن برای کاهش نیروی درگ ناشی از اصطکاک هوا با بدنه‌ی هواپیما است. 

حالا به سؤال اصلی برگردیم که چرا بیشتر هواپیماها سفید رنگ هستند.برای این سؤال چند جواب وجود دارد که آن‌ها را  بررسی خواهیم کرد.

۱. رنگ سفید ارزان‌تر است

بسته به نوع هواپیما به‌طور متوسط انتخاب رنگ سفید برای بدنه‌ی هواپیما تا حدود ۱۵۰ هزار دلار صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌تواند داشته باشد. 

۲. خنک کردن هواپیما

concorde airplane

رنگ سفید کم‌ترین حرارت را از نور خورشید دریافت می‌کند و به این ترتیب مقدار کمی از نور خورشید به حرارت تبدیل خواهد شد. این در حالی است که یک جسم رنگی میزان حرارت بیشتری را دریافت خواهد کرد و این باعث گرم شدن درون هواپیما می‌شود. یک مثال خیلی خوب برای این مورد هواپیمای کنکورد است. هواپیمای کنکورد حتما باید به رنگ سفید رنگ آمیزی می‌شد تا بتواند در برابر حرارت ناشی از پرواز مافوق صوت دوام بیاورد. 

۳. کنترل کردن خرابی‌ها

کنترل بصری بدنه‌ی هواپیما برای اطمینان حاصل کردن از نبود ترک و خرابی روی بدنه امری بسیار مهم است. ترک‌ها و خرابی‌های روی بدنه در یک هواپیمای سفید رنگ بسیار راحت‌تر شناسایی می‌شوند تا یک هواپیمای رنگی. از آنجایی که ترک و شکستگی روی بدنه‌ی هواپیما همیشه تیره‌تر از رنگ سفید است به این ترتیب بازدید بدنه‌ی یک هواپیمای سفید رنگ خیلی ساده‌تر انجام می‌شود.رنگ سفید همچنین نشتی سوخت یا روغن را نیز سریع نشان می‌دهد چون روغن و سوخت از سفید تیره‌تر هستند. 

airbus

۴. رنگ سفید خراب نمی‌شود 

هواپیماها در ارتفاع بسیار بالاتری از سطح زمین پرواز می‌کنند و این یعنی آن‌ها بیشتر در معرض اشعه‌های مخرب هستند. یکی از مزایای رنگ سفید در این است که بر اثر شرایط پرواز در ارتفاع بالا درون اتمسفر آسیب نمی‌بیند و کمرنگ نمی‌شود اما رنگ‌های دیگر در این شرایط به مرور زمان آسیب دیده و کمرنگ خواهند شد. این باعث می‌شود که هر چند سال یکبار ترمیم رنگ و رنگ آمیزی مجدد روی هواپیما انجام شود که هزینه‌ی هنگفتی را در بر خواهد داشت. رنگ سفید اما حتی پس از سال‌ها استفاده نیز کیفیت خود را حفظ کرده و مثل روزهای اول باقی می‌ماند. 

۵. حفظ ارزش هواپیما در بازار دست دوم

emirates airways

هواپیماهایی که سفید رنگ باشند در هنگام فروش ارزش خود را بهتر از هواپیماهای رنگی حفظ می‌کنند. رنگ بدنه‌ی هواپیما می‌تواند ارزش آن را در بازار دست دوم کاهش دهد و این چیزی نیست که ایرلاین‌ها دوست داشته باشند. همچنین شرکت‌هایی هم که به‌دنبال هواپیمای دست دوم هستند ترجیح می‌دهند به سراغ نمونه‌های سفید رنگ بروند چون با خرید یک هواپیمای سفید رنگ دیگر نیازی به رنگ آمیزی کل بدنه نیست و تنها باید نام شرکت هواپیمایی را روی بدنه تغییر داد. 

۶. کاهش وزن 

برای رنگ کردن یک هواپیمای مسافربری بزرگ معمولا به چند تن رنگ نیاز است. اگر هواپیما را بخواهیم در ترکیب رنگ‌های مختلفی سفارش دهیم وزن رنگ‌های مختلف را باید به وزن هواپیما اضافه کرد. پس انتخاب رنگ سفید می‌تواند از نظر وزنی نیز هواپیما را در موقعیت بهتری در مقایسه با یک هواپیمای رنگی یا چند رنگ قرار دهد. 

۷. شناسایی راحت‌تر هواپیما

شناسایی یک هواپیمای سفید رنگ حتی در تاریکی شب نیز راحت‌تر از یک هواپیمای رنگی است. رنگ سفید توانایی خیلی خوبی در بازتاب نور دارد پس شناسایی کردن یک هواپیمای سفید رنگ چه در شب در فرودگاه و چه در هنگام انجام عملیات جست‌وجو و نجات کار بسیار ساده‌تری است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات