کانترپوینت از فروش ۳۸۰ میلیون گوشی هوشمند در سه‌ماهه سوم ۲۰۱۹ خبر داد

شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
مطالعه 7 دقیقه
مؤسسه‌ی کانترپوینت در گزارش تحقیقاتی جدیدش به آمار فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۹ و سهم هر شرکت از بازار اشاره کرده است.
تبلیغات

مؤسسه‌های تحقیقاتی مختلف از هفته‌های پیش گزارش‌های متعددی درباره‌ی بازار گوشی‌های هوشمند منتشر و هریک به‌نوبه‌ی خود، تحلیل جداگانه‌ای ارائه کرده‌اند. پس از انتشار گزارش تحقیقاتی مؤسسه‌‌های Canalys و Strategy Analytics، حال نوبت به کانترپوینت (Counterpoint) رسیده است تا دیدگاه‌هایش را درباره‌ی این بازار مهم بیان کند. 

مؤسسه‌ی تحقیقاتی کانترپوینت که تیمی متشکل از تحلیلگران زبده است، از سال‌ها پیش تحلیل‌های ویژه و غالبا دقیقی از بازار گوشی ارائه داده است. این مؤسسه‌ی تحقیقاتی می‌گوید در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۹، ۳۸۰ میلیون دستگاه گوشی در سراسر دنیا فروخته شده است. کانترپوینت رقم یادشده در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۸ را معادل ۳۷۹/۸ میلیون دستگاه عنوان می‌کند و می‌گوید تغییر خاصی در میزان فروش گوشی‌ها از سال گذشته تاکنون مشاهده نمی‌شود و همه‌چیز با روند قبلی در حال پیشروی است.

دو مؤسسه‌ی Canalys و Strategy Analytics می‌گویند آمارشان نشان می‌دهد بازار گوشی‌های هوشمند در سال جاری میلادی با رشد روبه‌رو شده است. با همه‌ی این‌ها، این سه مؤسسه‌ اعتقاد دارند پس از چند سال افت فروش در بازار گوشی‌ها، این روند بالاخره متوقف شده است. براساس ادعاهای شابهیت سیرواستاوا، از تحلیلگران مؤسسه‌ی تحقیقاتی کانترپوینت، خرده‌فروشی‌های حاضر در بازار هند زودتر از آنچه انتظار می‌رفت، خودشان را برای تعطیلات دیوالی آماده کرده‌اند. همچنین، آمار نشان می‌دهد در تعطیلات ویژه‌ی چین با نام «هفته‌ی طلایی روز ملی چین» میزان فروش گوشی‌ها با رشدی ۶ درصدی مواجه شده است. 

مؤسسه‌های پژوهشی پیش‌بینی کرده‌اند این روند مثبت به‌لطف فرارسیدن فصل تعطیلات، همچنان ادامه‌دار باشد و افرادی بیشتری به خرید گوشی‌‌های هوشمند رغبت نشان دهند. در‌همین‌زمینه، احتمالا شرکت‌های سازنده‌ی گوشی ایجاد ثبات خاصی در بازار را شاهد خواهند بود.

در برخی بازارهای دیگر، چشم‌انداز میزان فروش گوشی‌ها تا این حد مثبت نیست. درست است هواوی توانست در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۹ عملکرد بسیار قدرتمندی در بازار چین از خود نشان دهد؛ اما تحریم‌های اخیر آمریکا باعث شده است میزان فروش گوشی‌های این شرکت در بازار اروپا و آمریکای‌لاتین و خاورمیانه با کاهش روبه‌رو شود.

گوگل به‌دنبال تحریم‌های آمریکا علیه هواوی مجبور شد با این شرکت ارتباطات تجاری‌اش را قطع کند و تا وقتی این تحریم‌ها پابرجا باشند، اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگل به‌صورت پیش‌فرض روی گوشی‌های هواوی حضور نخواهند داشت. این موضوع شاید برای کاربران چینی اتفاق مهمی نباشد؛ اما کاربران هواوی در خارج از چین به‌شدت به سرویس‌هایی نظیر پلی‌استور متکی هستند و نبود چنین سرویسی می‌تواند به تجربه‌ی کاربری آن‌ها از گوشی‌های هواوی لطمه‌ی جدی بزند. 

آمار نشان می‌دهد حواشی اخیر بین آمریکا و هواوی تا حد زیادی به‌نفع رقبای این شرکت چینی نظیر سامسونگ و شیائومی تمام شده است. درواقع، این شرکت‌ها توانسته‌اند به‌خوبی از فرصتِ پیش‌آمده نهایت استفاده را ببرند و سهم خودشان را از بازار گوشی‌های هوشمند افزایش دهند.

میزان فروش گوشی‌های هوشمند در سراسر دنیا از نگاه مؤسسه‌ی کانترپوینت Research

نام شرکت / بازه‌ی زمانی

سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۸

سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۹

سامسونگ

۷۲/۳ میلیون دستگاه

۷۸/۴ میلیون دستگاه

هواوی

آنر

)

۵۲ میلیون دستگاه

۶۶/۸ میلیون دستگاه

اپل

۴۶/۹ میلیون دستگاه

۴۴/۸ میلیون دستگاه

اوپو

۳۳/۹ میلیون دستگاه

۳۲/۷ میلیون دستگاه

شیائومی

۳۳/۳ میلیون دستگاه

۳۱/۷ میلیون دستگاه

ویوو

۳۰/۵ میلیون دستگاه

۲۹/۵ میلیون دستگاه

ریل‌می

۱/۳ میلیون دستگاه

۱۰/۲ میلیون دستگاه

موتورولا

۱۱/۵ میلیون دستگاه

۱۰ میلیون دستگاه

ال‌جی

۱۰/۵ میلیون دستگاه

۷/۷ میلیون دستگاه

تکنو

۴/۶ میلیون دستگاه

۵ میلیون دستگاه

گوشی‌سازان دیگر

۸۳/۱ میلیون دستگاه

۶۳/۲ میلیون دستگاه

مجموع

۳۷۹/۸ میلیون دستگاه

۳۸۰ میلیون دستگاه

کانترپوینت افزون‌بر جدول بالا، جدول دیگری نیز به‌اشتراک گذاشته است. براساس ادعاهای این مؤسسه‌ی تحقیقاتی، ظاهرا ۲۰/۶ درصد از گوشی‌های عرضه‌شده در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۹ متعلق به سامسونگ بوده است. درضمن، شرکت‌های هواوی و اپل و اوپو به‌ترتیب با سهمی معادل ۱۷/۶ و ۱۱/۸ و ۸/۶ درصد در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند.

تارون پاتاک، از تحلیلگران کانترپوینت، درباره‌ی عملکرد هواوی می‌گوید:

آمار نشان می‌دهد تحریم‌های اخیر آمریکا نتوانسته است روی عملکرد کلی این برند در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۹ درزمینه‌ی عرضه‌ی گوشی به بازار و رشد فروش اثرگذار باشد. 

سهم شرکت‌های مختلف از عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند در سراسر دنیا

نام شرکت / بازه‌ی زمانی

سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۸

سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۹

سامسونگ

۱۹ درصد

۲۰/۶ درصد

هواوی

آنر

)

۱۳/۷ درصد

۱۷/۶ درصد

اپل

۱۲/۳ درصد

۱۱/۸ درصد

اوپو

۸/۹ درصد

۸/۶ درصد

شیائومی

۸/۸ درصد

۸/۳ درصد

ویوو

۸ درصد

۷/۸ درصد

ریل‌می

۰/۳ درصد

۲/۷ درصد

موتورولا

۳ درصد

۲/۶ درصد

ال‌جی

۲/۸ درصد

۲ درصد

تکنو

۱/۲ درصد

۱/۳ درصد

گوشی‌سازان دیگر

۲۱/۹ درصد

۱۶/۶ درصد

مجموع

۱۰۰ درصد

۱۰۰ درصد

کانترپوینت در‌مقایسه‌با مؤسسه‌های دیگر، آمار مربوط به شرکت‌های بیشتری را منتشر می‌کند؛ گرچه پیش‌تر از عملکرد موفق برند ریل‌می در بازار خبر داشتیم، از عملکرد تکنو اطلاعی نداشتیم. براساس آمار کانترپوینت تکنو توانسته است تعداد چشمگیری از گوشی‌هایش را بفروشد و به جمع ۱۰ شرکت برتر راه یابد. همچنین، سهم ال‌جی و موتورولا با کاهش روبه‌رو شده است. کاهش فروش گوشی‌های نوکیا HMD نیز باعث شده‌اند این شرکت دیگر در بین ۱۰ شرکت برتر حضور نداشته باشد.

آمار و ارقام موجود در جداول بالا نشان می‌دهند سه برند برتر حوزه‌ی موبایل، سامسونگ و هواوی و اپل، توانسته‌اند درمجموع حدود نیمی از سهم بازار گوشی‌های هوشمند را ازآنِ خود کنند و سایر بازار دراختیار صدها برند دیگر قرار دارد که هریک سهم خاصی از آن را تصاحب کرده‌اند. سامسونگ توانسته است امسال نیز رشدش را ادامه دهد. براساس آمار، کره‌ای‌ها به‌صورت سالانه رشدی ۸/۸ درصدی تجربه کرده‌ و توانسته‌اند حدود یک‌پنجم از سهم کلی بازار را دراختیار بگیرند.

سامسونگ و هواوی و اپل درمجموع نیمی از سهم بازار را دراختیار گرفته‌اند

این آمار برای سامسونگ تا حد زیادی به‌دلیل فروش عالی گوشی‌های خانواده‌ی گلکسی نوت ۱۰ و گلکسی A به‌دست آمده است. گزارش مالی جدید سامسونگ از افزایش سود این شرکت خبر می‌دهد. کره‌ای‌ها قصد دارند همچنان با قدرت به عرضه‌ی گوشی‌های جدید خانواده‌ی گلکسی A ادامه دهند تا درآمد بیشتری ازطریق آن‌ها کسب کنند. شایعه‌های جدید می‌گویند احتمالا در سال آینده‌ی میلادی شاهد عرضه‌ی گوشی‌هایی از خانواده‌ی گلکسی A با فناوری 5G خواهیم بود؛ موضوعی که می‌تواند میزان توجه به این گوشی‌ها را بسیار بیشتر کند. مشکلات اخیر هواوی درزمینه‌ی سرویس‌های گوگل باعث شده است در بازارهای خارج از چین،‌ فرصتی عالی برای شرکت‌هایی نظیر سامسونگ ایجاد شود تا بتوانند سهم هواوی را کمتر و کمتر کنند. 

آمار نشان می‌دهد هواوی توانسته است رشد سالانه‌ی ۲۸/۵ درصدی را در سال ۲۰۱۹ تجربه کند که رقم بسیار چشمگیری به‌شمار می‌آید. این شرکت ۴۰ درصد از سهم بازار گوشی را در چین دراختیار دارد و رکورد جدیدی در‌این‌زمینه ثبت کرده است. هواوی همچنان قصد دارد محصولات متنوعی روانه‌ی بازار کند تا سهمش کاهش نیابد. تحلیلگران متعددی مدعی شده‌اند تأثیرات اصلی تحریم‌های آمریکا را در عملکرد هواوی در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۹ خواهیم دید. اینکه هواوی چه تدابیری برای سه‌ماهه‌ی پیش‌ رو اندیشیده است، فعلا جای سؤال دارد.

میزان فروش آیفون‌های اپل ۴ درصد افت کرده است

نکته‌ی درخورتوجه دیگر کاهش ۴ درصدی فروش آیفون‌های اپل بوده است؛ موضوعی که باعث شد میزان درآمد سالانه‌ی کوپرتینویی‌ها از فروش آیفون‌ها، ۱۱ درصد افت کند. فراموش نکنید اهالی کوپرتینو گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۱ را به‌تازگی روانه‌ی بازار کرده‌اند و آمار مربوط به آن‌ها بیشتر خودش را در سه‌ماهه‌ی چهارم نشان خواهد داد. رسانه‌های متعددی از استقبال چشمگیر کاربران از مدل معمولی آیفون ۱۱ خبر می‌دهند.

ظاهرا استقبال از آیفون ۱۱ به‌حدی بوده که اپل را به افزایش تولید گوشی‌اش ترغیب کرده است. آمار نشان می‌دهد علاقه‌مندان به برند اپل در روزهای آغازین عرضه‌ی گوشی‌های جدید، بیشتر به تهیه‌ی آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس علاقه نشان داده‌اند؛ اما پس از مدتی، میزان فروش مدل معمولی بسیار بیشتر شد و شمار زیادی از مردم آن را تهیه کردند. فروش آیفون ۱۱ معمولی به‌حدی بوده است که احتمالا می‌تواند روی استراتژی‌های سال آینده‌ی اپل هم تأثیرگذار باشد

وان پلاس 7 پرو / OnePlus 7 Pro

ناگفته نماند ریل‌می به‌لطف ثبت آماری عالی توانسته است برای دومین‌بار بیشترین میزان رشد را ازآنِ خود کند. فروش موفق گوشی‌های ریل‌می باعث شده‌اند این شرکت در بین ۱۰ شرکت برتر بازار حضور یابد. عملکرد عالی در بازار هند و برخی دیگر از بازارهای خارج از چین، تأثیر بسیار مهمی روی ثبت این آمار گذاشته‌اند. همچنین، آمار جداگانه‌ای نشان می‌دهد ریل‌می هم‌اکنون در بین پنج برند برتر بازار هند حضور دارد. 

BBK Group، مالک شرکت‌های اوپو، ویوو، ریل‌می و وان‌پلاس، توانسته است به‌طور کلی بیش از ۲۰ درصد از سهم بازار را تصاحب کند. اگر این روند ادامه‌دار باشد، BBK Group به‌زودی به بزرگ‌ترین گروه تولید‌کننده‌ی گوشی‌های هوشمند در دنیا تبدیل می‌شود. با نگاهی به جداول بالا متوجه می‌شویم سه برند از برندهای تحت‌مالکیت این شرکت، در بین ۱۰ برند برتر حضور دارند. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این آمار چیست؟

قیمت به‌روز و مشخصات فنی و هر اطلاعات موردنیاز دیگر برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی گوشی هوشمند را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به پرسش‌های شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس خواهد بود. همچنین، می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت گوشی سامسونگ، قیمت گوشی شیائومی، هواوی و آیفون‌‌های اپل از همین بخش استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات