پردازنده‌های گرافیکی رادئون پرو 5500M و 5300M به صورت رسمی معرفی شدند

جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
پس از معرفی نسل جدید مک‌بوک، AMD نیز اطلاعات رسمی پردازنده‌های گرافیکی موبایلی جدید خود را معرفی کرد.
تبلیغات

کارت‌های گرافیک رادئون RX مبتنی‌بر معماری Navi 14 به‌زودی به بازار عرضه می‌شوند. اما براساس آن‌چه که تاکنون می‌دانستیم در پردازنده‌های گرافیکی جدید AMD، برش دای کامل نبوده و ۲۲ واحد محاسباتی را دربر می‌گرفت. در مبحث مدارات مجتمع، هر دای (die) یک بلوک کوچک از مواد نیمه‌رسانا است که مداری با کارکرد خاص، طی فرآیندی مانند فوتولیتوگرافی روی آن ساخته شده‌است. دای کامل در معماری Navi 14 در نسخه‌ی موبایلِ پردازنده ۲۴ واحد محاسباتی دارد.

navi 14

AMD به‌تازگی و رسما از کارت‌های گرافیک موبایل رادئون پرو 5500M و رادئون پرو 5300M در لپ‌تاپ مک‌بوک ۱۶ اینچی اپل رونمایی کرد. همان‌گونه که انتظار می‌رفت پردازنده‌ی گرافیکی 5500M پرو از ۲۴ واحد محاسباتی (CU) و ۸ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی VRAM از نوع GDDR6 برخوردار خواهد بود. در همین حال رادئون پرو 5300M با ۲۰ واحد محاسباتی و ۴ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی VRAM از نوع GDDR6 همراه خواهد بود. پردازنده‌های گرافیک مذکور با TDP تقریبی ۵۰ وات، توان محاسباتی FP32 حداکثر ۴/۱ و ۴/۶ ترافلاپس را به‌همراه خواهند داشت که پیشرفت قابل توجهی در مقایسه با وگا ۲۰ به‌کار رفته در نسل پیشین مک‌بوک پرو ۱۵/۶ اینچی است. اسکات هرکلمن، معاون کل AMD و رئیس بخش فناوری‌ رادئون در بیانیه‌ای گفت:

امروزه حرفه‌ای‌های دوست دارند تا بدون اینکه فناوری سد راهشان شود، در دفتر کار ایده‌هایشان را در زندگی واقعی محقق کنند. سری رادئون پرو 5000M با ارائه‌ی توان و سرسپردگی بصری بی‌همتا به کاربران مک‌بوک پرو، این اجازه را به آن‌ها می‌دهد که روی آزادسازی خلاقیتشان تمرکز کنند و نتایج خارق‌العاده‌ای به‌دست آورند.
Macbook Pro 16

رادئون پرو 5500M شرکت AMD با ۱۵۳۴ هسته و ۸ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی GDDR6، دایِ کاملی از Navi 14 است.

پیش از این نیز AMD اعلام کرده بود که مشغول کار روی کارت‌های گرافیکی سری Navi 14 است. پردازنده‌های گرافیکی مذکور شامل رادئون RX 5500 XT، رادئون RX 5500 و رادئون RX 5500M  است. از طرف دیگر رادئون RX 5500 و رادئون RX 5500M برش دای کامل Navi 14 نبوده و هر کدام ۱۴۰۸ پردازنده‌ی stream دارد. توان طراحی حرارتی در پردازنده‌های گرافیکی جدید نیز هنوز اعلام نشده و توان مصرفی دستگاه‌های مبتنی بر این تراشه‌ها نامشخص است.

پردازنده‌ی گرافیکی کامل Navi 14 دارای ۲۴ واحد محاسباتی یا ۱۵۳۶ پردازنده‌ی استریم است. با این حال همان‌گونه که پیش‌تر گفته شد، نام کاربری ROGAME در وب‌سایت حوزه‌ی فناوری، reddit، کارت گرافیکی لپ‌تاپ اپل مک‌بوک‌پرو ۱۶ اینچی را با دای کامل Navi 14 مشاهده کرده است. گفتنی است مک‌بوک یادشده در بانک داده‌ی Geekbench 5 و 3DMark نیز رویت شده است.

navi 14

در 3DMark پردازنده‌ی گرافیکی رادئون پرو 5500M سرعت کلاک ۱۴۳۱ مگاهرتز و سرعت کلاک حافظه‌ی ۱۴۷۲ مگاهرتزی دارد. درنتیجه سرعت هر پین در تراشه‌ی مذکور ۱۲ گیگابیت‌برثانیه خواهد بود. رادئون پرو 5500M، هشت گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی (VRAM) از نوع GDDR6 دارد که روی پهنای باس ۱۲۸ بیتی اجرا می‌شود. در کنار پردازنده‌ی Core i9-9980H اینتل، مک‌بوک‌پرو ۱۶ اینچی توانسته امتیاز ۲۷۸۱ را کسب کند. اگر امتیاز تک‌تک اجزای به‌کار رفته را درنظر گرفت پردازنده‌ی دستگاه امتیاز ۷۳۶۷ و کارت گرافیک امتیاز ۲۵۰۶ را کسب کرده‌اند. همچنین فرکانس پردازشی با هیچ‌یک از جزئیاتی که پیش‌تر منتشر شده بود مطابقت نداشت. اینکه AMD اولین کارت گرافیک خود را با بهره‌گیری از دایِ کامل Navi 14 برای مک‌بوک ۱۶ اینچیِ جدید اپل تولید می‌کند، شاید دلیل موجهی برای تاخیرات به‌وجود آمده در عرضه‌ی کارت‌های گرافیک کامل Navi 14 برای سیستم‌های دسکتاپ باشد.

امتیاز گرافیکی مک‌بوک پرو نکته‌ی جالبی را در خود جای داده و توضیح خوبی برای این سؤال است که چرا اطلاعات بسیار کمی در مورد کارت‌های گرافیکی Navi 14 با ۲۴ واحد محاسباتی یا اصلا تمامی کارت‌های سری Navi 14 وجود دارد. در همین ابتدا امتیاز گرافیکی مک‌بوک‌پرو پایین‌تر از پردازنده‌ی GTX 1650 انویدیا است. امتیاز GTX 1650 انویدیا در بنچمارک 3DMark در حدود ۳۵۰۰ است. نتایج حاصله این معنی را می‌دهد که درایورها یا در این مورد به‌خصوص، درایورهای MacOS به‌صورت کامل بهینه‌سازی نشده‌اند. پیش از این بنچمارک‌های رسمی منتشرشده از رادئون 5500، تراشه‌ی مذکور را بسیار سریع‌تر از GTX 1650 نشان می‌داد. این در حالی است که تراشه‌ی یادشده تنها ۲۲ واحد محاسباتی دارد.

مشخصات                 

رادئون RX 5300M 

رادئون RX 5500M

رادئون Vega Pro 20

رادئون RX 560X

رادئون پرو 5500M

رادئون پرو 5300M

واحدهای محاسباتی (CU)

۲۲

۲۲

۲۰

۱۴/۱۶

۲۴

۲۰

تعداد واحدهای بافت

نگاشت (TMU)

۸۸

۸۸

۸۰

۶۴

۸۸

۸۸

واحدهای (ROP)

۳۲

۳۲

۳۲

۱۶

نامشخص

نامشخص

کلاک گیمینگ (مگا

هرتز)

۱۱۸۱

۱۴۴۸

نامشخص

نامشخص

نامشخص

نامشخص

کلاک بوست (مگا

هرتز)

۱۴۴۵

۱۶۴۵

۱۳۰۰

۱۲۷۵

۱۳۰۰

۱۲۳۰

محاسبات FP32 (ترا فلاپز)

۴٫۱

۴٫۶

۳٫۳

۲٫۶

۴٫۰

۳٫۲

حافظه

GDDR6 ۱۴گیگابایت 

GDDR6 ۱۴گیگابایت

HBM2 ۱٫۵گیگابایت

GDDR5 ۷گیگابایت

GDDR6 ۸گیگابایت

GDDR6 ۴گیگابایت

پهنای باس حافظه

 (بیت)

۹۶

۱۲۸

۱۰۲۴

۱۲۸

۱۲۸

۱۲۸

حافظه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی  VRAM 

(گیگابایت)

۳

۴

۴

۴

۴ یا ۸

۴

توان مصرفیِ برد در حالت عادی یا TBP (وات)

نامشخص

۸۵

نامشخص

نامشخص

نامشخص

نامشخص

معماری

RDNA 1

RDNA 1

Vega

(GCN 5)

GCN 4

RDNA 1

RDNA 1

پردازنده‌ی گرافیکی

Navi 14

Navi 14

Vega 12

Polaris 11

Navi 14

Navi 14

پردازنده‌های استریم

۱۴۰۸

۱۴۰۸

۱۲۸۰

۱۰۲۴

۱۵۳۶

۱۲۸۰

پهنای باند (گیگابایت بر ثانیه)

۱۹۲

۱۶۸

۳۰۷٫۲

۱۱۲

۱۹۲

۱۹۲

زمان عرضه

سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۹

سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۹

ماه اکتبر ۲۰۱۸

ماه آوریل ۲۰۱۸

سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۹

سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۹

از طرف دیگر بنچمارک Geekbench 5 OpenCL کمی متفاوت‌تر بوده و پیکربندی مک‌بوک‌پرو ۱۶ اینچی را بالارده‌تر نشان داده است. نتایج به‌دست آمده با پردازنده‌ی Core i9-9980HK حیرت‌انگیز است و شناسه‌ی کارت گرافیک به‌وضوح رادئون پرو 5500M را نشان می‌دهد. از آن‌جایی که مک‌بوک جدید برای کاربری حرفه‌ای مورد استفاده خواهد بود، نتایج خوب بنچمارک قابل انتظار بود. بنچمارک OpenCL بیست‌وچهار واحد محاسباتی یا ۱۵۳۶ هسته را روی ۸ گیگابایت رم GDDR6 نشان می‌دهد. حداکثر فرکانس به درستی مشخص نشده، اما امتیاز کلی تراشه در OpenCL دقیقا ۲۹۲۳۰ است. باز هم باتوجه به امتیاز ۳۵۰۰۰ در کارت گرافیک GTX 1650، می‌توان نتیجه گرفت بهینه‌سازی‌های لازم روی درایورهای MacOS به‌عمل نیامده است.

navi 14

AMD زمان مشخصی را برای عرضه‌ی کارت‌های گرافیک سری رادئون RX 5500 مشخص نکرده است. به‌صورت کلی جزئیات مربوط به عرضه‌ی محصولات مصارف‌عام یا اقتصادی AMD همیشه مبهم بوده است. با این حال در صورتی که اخبار جدیدی از کارت‌های گرافیک Navi 14 منتشر شود، زومیت کاربران را آگاه خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات