مک بوک پرو 16 اینچی اپل معرفی شد؛ حاشیه‌های باریک‌تر و بازگشت مکانیزم قیچی

چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳
مطالعه 6 دقیقه
اپل لحظاتی پیش مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی را با حاشیه‌های باریک‌تر، افزایش ۸۰ درصدی عملکرد و کیبوردی با مکانیزم پروانه‌ای معرفی کرد.
تبلیغات

اپل امروز به انبوه شایعات پیرامون برنامه‌های خود برای عرضه‌ی مک‌بوک پرویی جدید با نمایشگر کم‌حاشیه پایان داد و مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی را با شعار «بهترین لپ تاپ حرفه‌ای دنیا» معرفی کرد. دستگاه یادشده از نمایشگری ۱۶ اینچی با پنل رتینا، پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای، رم بالغ بر ۶۴ گیگابایت و پردازنده‌ی گرافیکی با حافظه‌ی ویدئویی بالغ بر ۸ گیگابایت بهره می‌برد و براساس ادعای اپل، سیستم خنک‌کننده‌ی آن نیز دستخوش تغییر شده است.

اپل سرانجام بعد از ۴ سال، به عمر مکانیزم پروانه‌ای کیبورد‌هایش پایان داد؛ مکانیزمی که به‌اعتقاد بسیاری، بدترین سخت‌افزار این شرکت تا به‌امروز به‌حساب می‌آید. کوپرتینونشین‌ها مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی را با مکانیزم قیچی بازطراحی‌شده‌ای با عمق حرکتی یک میلی‌متری همراه کرده‌اند. حال باید دید که مکانیزم جدید در عمل چگونه از آب درمی‌آید و چه عملکردی از خود به‌نمایش می‌گذارد.

مک بوک پرو 16 اینچ / macbook pro 16

اپل می‌گوید مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی از ۶ اسپیکر بهره می‌برد، شارژدهی بهتری دارد و همانند گذشته از نوار لمسی تاچ‌بار، حسگر اثر انگشت تاچ‌ آی‌دی، ترک‌پد فورس‌تاچ و تراشه‌ی امنیتی Apple T2 استفاده می‌کند. تام بوگر، مدیر ارشد بازاریابی مک و آیپد نیز چنین می‌افزاید:

کاربران حرفه‌ای‌مان می‌گویند که علاقه دارند که مک‌بوک پروی بعدی‌شان نمایشگری بزرگ‌تر، عملکرد فوق‌سریع، بزرگ‌ترین باتری ممکن، بهترین کیبورد تاریخ لپ‌تاپ‌ها، اسپیکرهای توانمند و حافظه‌ی ذخیره‌سازی بسیار حجیم داشته باشد و مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی تمام این موارد را برآورده می‌‌‌کند. مک‌بوک پروی جدید با نمایشگر ۱۶ اینچی رتینا، پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای، گرافیک حرفه‌ای و جدید، سیستم‌ خنک‌کننده‌ی بهتر، سیستم صوتی متشکل از ۶ اسپیکر، باتری ۱۰۰ وات‌ساعتی، بالغ بر ۸ ترابایت حافظه‌‌ی ذخیره‌سازی و ۶۴ گیگابایت رم، بهترین لپ‌تاپ حرفه‌ای دنیا است.

لپ‌تاپ اپل مک‌بوک پرو جدید با نمایشگر ۱۶ اینچی، از بزرگ‌ترین پنل رتینا در دنیای لپ‌تاپ‌ها بهره می‌برد. همانند گذشته روشنایی پنل به ۵۰۰ نیت می‌رسد و پوشش کاملی از فضای رنگی گسترده‌ی P3 در اختیار کاربر قرار دارد؛ اما اکنون وضوح نمایشگر به ۱۹۲۰ × ۳۰۷۲ پیکسل با تراکم ۲۲۶ پیکسل‌براینچ رسیده است. ناگفته نماند که تمام پنل‌ها به‌صورت پیش‌فرض برای نمایش دقیق‌تر رنگ‌ها و گاما کالیبره می‌شوند.

مک بوک پرو 16 اینچ / macbook pro 16

همان‌طور که اشاره شد، مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی با مکانیزم نه‌چندان محبوب پروانه‌ای وداع گفته است و اکنون از مکانیزم قیچی بهبودیافته با عمق حرکتی یک میلی‌متری بهره می‌برد؛ مکانیزمی که اپل آن را «Magic Keyboard» می‌‌نامد. در کنار بازگشت مکانیزم قیچی، تک‌تک کلیدها پوششی لاستیکی نیز روی خود دارند تا بدین ترتیب از ورود ذرات ریز یا گردوغبار به داخل مکانیزم و تداخل کارکرد آن جلوگیری شود. با وجود بهره‌گیری از تاچ‌بار، طراحان اپل، کلید Escape فیزیکی را برای کاربران حرفه‌ای تدارک دیده و کلیدهای جهتی را به فرم T‌ وارون درآورده‌اند.

اپل سیستم خنک‌کننده‌ی مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی را پیشرفته‌ترین معماری حرارتی در تاریخ لپ‌تاپ‌های مک معرفی می‌کند؛ سیستمی که امکان بهره‌گیری از بالاترین توان سخت‌افزار دستگاه در بازه‌های زمانی طولانی‌تر فراهم می‌سازد. سیستم خنک‌کننده‌ی جدید از فن‌های بزرگ‌تر با پره‌های طویل در کنار دریچه‌های وسیع‌تر بهره می‌برد، بدین‌ ترتیب جریان هوا ۲۸ درصد افزایش می‌یابد، ضمن اینکه افزایش ۳۵ درصدی ابعاد هیت‌سینک به انتقال بهتر گرما کمک می‌کند. اپل می‌گوید مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی به‌لطف سیستم خنک‌کننده‌ی پیشرفته‌ی خود می‌‌تواند تحت بارهای پردازشی سنگین نسبت به طراحی پیشین تا ۱۲ وات توان بیشتر به‌صورت پایدار ارائه دهد.

مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی از پردازنده‌های نسل نهمی اینتل با طراحی ۶ یا ۸ هسته‌ای و فرکانس بیشینه‌ای بالغ بر ۵.۰ گیگاهرتز بهره می‌برد و براساس ادعای اپل نسبت به مک‌بوک پروی ۱۵ اینچی با پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای، بالغ بر ۲.۱ برابر سریع‌تر است. کوپرتینونشین‌ها برای نخستین بار مک‌بوک پروی ۱۶ اینچی را با ۶۴ گیگابایت رم نیز به‌فروش می‌رسانند.

اپل می‌گوید لپ‌تاپ جدید نسبت به سریع‌ترین مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی با پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای:

  • امکان پخش پروژه‌های حجیم چندقطعه‌ای را با ۲.۱ برابر پلاگین‌های Amp Designer بیشتر را در لاجیک پرو ۱۰ برای تهیه‌کنندگان موسیقی فراهم می‌کند.
  • ۲.۱ برابر شبیه‌سازی سریع‌تر سیستم‌های دینامیکی در نرم‌افزار متلب را برای دانشمندان و پژوهشگران فراهم می‌سازد.
  • ۱.۸ برابر کامپایل سریع‌تر کد‌ها با استفاده از ایکس‌کد را برای توسعه‌دهندگان ممکن می‌کند.
  • امکان پیاده‌سازی ۱.۷ سریع‌تر ویرایش‌های پیچیده روی عکس‌ها را در فتوشاپ برای عکاس‌ها فراهم می‌‌کند.
مک بوک پرو 16 اینچ / macbook pro 16

مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی از پردازنده‌های گرافیکی سری Radeon Pro 5000M‌ AMD به‌عنوان نخستین GPU-‌های موبایل ۷ نانومتری بهره می‌گیرد. این پردازنده‌های گرافیکی از حافظه‌های ویدئویی GDDR6 با ظرفیت بالغ بر ۸ گیگابایت استفاده می‌کنند. ظاهرا کاربران نسخه‌ی پایه‌ی مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی نسبت به نسخه‌ی پایه‌ی نسل گذشته بالغ بر ۲.۱ برابر عملکرد گرافیکی سریع‌تر را تجربه خواهند کرد؛ در‌حالی‌که بهبود حاصل برای قدرتمندترین نسخه نسبت به نسخه‌ی همتا از نسل قبل، بالغ بر ۸۰ درصد خواهد بود.

مشخصات فنی مدل پایه‌ی مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی و ۱۵ اینچی نسل گذشته

مدل

۱۶ اینچی اواخر ۲۰۱۹

۱۵ اینچی اواسط ۲۰۱۹

CPU

اینتل Core i7-9750H

فرکانس ۲.۶ تا ۴.۵ گیگاهرتز

۶ هسته، ۱۲ ترد، ۱۲ مگابایت کش

---------------------------------

اینتل Core i9-9980HK

فرکانس ۲.۴ تا ۵ گیگاهرتز

۸ هسته، ۱۶ ترد، ۱۶ مگابایت کش

اینتل Core i7-9750H

فرکانس ۲.۶ تا ۴.۵ گیگاهرتز

۶ هسته، ۱۲ ترد، ۱۲ مگابایت کش

-------------------------------

اینتل Core i9-9980HK

فرکانس ۲.۴ تا ۵ گیگاهرتز

۸ هسته، ۱۶ ترد، ۱۶ مگابایت کش

GPU

AMD رادئون پرو 5300M

۴ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6

---------------------------------

AMD رادئون پرو 5500M

۴ یا ۸ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6

AMD رادئون پرو 555X

۴ گیگابایت حافظه‌ی GDDR5

-------------------------------

AMD رادئون پرو 560X

۴ گیگابایت حافظه‌ی GDDR5

نمایشگر

۱۶ اینچی رتینا، نسبت تصویر ۱۶:۱۰

وضوح ۱۹۲۰×۳۰۷۲ پیکسل

۱۵ اینچی رتینا، نسبت تصویر ۱۶:۱۰

وضوح ۱۸۰۰×۲۸۸۰ پیکسل

حافظه‌ی رم

۱۶، ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت DDR4

فرکانس ۲۶۶۷ مگاهرتز

۱۶ یا ۳۲ گیگابایت DDR4

فرکانس ۲۴۰۰ مگاهرتز

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

۵۱۲ گیگابایت یا ۱، ۲ و ۴ ترابایت SSD

۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت و ۱، ۲ یا ۴ ترابایت SSD

تاچ‌بار

بله با کلید Esc فیزیکی

بله

ورودی و خروجی

۴ پورت تاندربولت ۳ با پشتیبانی از DP1.2 و USB 3.1 Gen 2

جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون

ظرفیت باتری

۱۰۰ وات‌ساعت

۸۳.۶ وات‌ساعت

عمر باتری

۱۱ ساعت

۱۰ ساعت

ابعاد و وزن

۱۶۲×۲۴۵.۹×۳۵۷.۹ میلی‌متر

۲.۰ کیلوگرم

۱۵۵×۲۴۰.۷×۳۴۹.۳ میلی‌متر

۱.۸۳ کیلوگرم

قیمت پایه

۲۳۹۹ دلار

۲۳۹۹ دلار

اپل می‌گوید در قیاس با مک‌بوک پروی ۱۵ اینچی نسل قبل با قدرتمندترین گرافیک:

  • تدوین‌گران ویدئو بالغ بر ۱.۸ برابر رندر سریع‌تر حین پردازش Color Grading‌ با استفاده از داوینچی ریزالو تجربه خواهند کرد.
  • گیمرها در بازی‌هایی همچون فورتنایت ۱.۶ برابر عملکرد سریع‌تر و روان‌تر را شاهد خواهند بود.
  • توسعه‌دهندگان Unity بالغ بر ۱.۴ برابر عملکرد Fly-Through را تجربه خواهند کرد.

مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی از بزرگ‌ترین باتری بین تمام لپ‌تاپ‌های مک با ظرفیت ۱۰۰ وات‌ساعتی بهره می‌برد؛ ظرفیتی که براساس ادعا اپل، یک ساعت بر شارژدهی می‌افزاید و ۱۱ ساعت وب‌گردی یا تماشای ویدئو با اپل تی‌وی را ممکن می‌سازد. در مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی ظرفیت حافظه‌ در نسخه‌ی پایه ۵۱۲ گیگابایت است؛ ضمن اینکه برای نخستین‌بار علاقه‌مندان می‌توانند مک بوک پرو را با حافظه‌ی دخیره‌سازی ۸ ترابایتی سفارش دهند که بیشترین ظرفیت SSD در بین تمام لپ‌تاپ‌های بازار به‌حساب می‌آید.

مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی از سیستم صوتی بازطراحی‌شده‌ای با ۶ اسپیکر و دقت صدای زیاد بهره می‌برد. در سیستم صوتی جدید، به‌لطف فناوری انحصاری اپل از دو درایور در خلاف جهت هم استفاده شده است تا بدین ترتیب ارتعاشات ناخواسته‌ای که منجر به اعوجاج صدا می‌شوند، کاهش یابند. ناگفته نماند که آرایه‌ی میکروفون‌های مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی تا ۴۰ درصد کاهش در نویز و بهبود نسبت سیگنال-به‌-نویز را برای ضبط صداهای شفاف‌تر به‌ارمغان می‌آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات