طبق مطالعات، اپل واچ ضربان قلب نامنظم را تشخیص می‌دهد

جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
به‌تازگی در مطالعات و بررسی‌های اخیر اپل، گجت پوشیدنی این کمپانی یعنی ساعت هوشمند اپل موفق به شناسایی مشکلات احتمالی قلبی شد.
تبلیغات

محققان استنفورد که مطالعات قلب اپل را انجام داده‌اند، مقاله خود را در مجله پزشکی New England منتشر کرده‌اند. طبق این مطالعات، اپل واچ می‌تواند فیبریلاسیون دهلیزی را تشخیص دهد. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، ضربان قلب نامنظمی دارند و احتمال بروز سکته‌ی مغزی، لخته شدن خون و نارسایی قلبی در این افراد بالا خواهد بود. درواقع ساعت هوشمند اپل با دقت بالا به تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی، رایج‌ترین نوع ضربان قلب نامنظم پرداخته و چنین پیشرفتی، نتیجه‌ی همکاری گسترده‌ی شرکت‌های فناوری با داروسازان و داروخانه‌ها طی جمع آوری مقادیر زیادی از داده‌های سلامت افراد در زمان واقعی است.

این مطالعه با حمایت مالی اپل از سال ۲۰۱۷ شروع شده است. این تحقیقات با ۴۰۰۰۰۰ داوطلب با دسترسی به گوشی آیفون و ساعت‌های هوشمند اپل از سری ۱، ۲ و ۳  انجام شده که این تحقیقات بر ریتم ضربان قلب داوطلبان نظارت داشته و به‌دنبال نبض نامنظم در بین داوطلبان بوده است. در نهایت محققان با ثبت ضربان قلب نامنظم می‌توانند در یک هفته داده‌هایی را دریافت کنند و تأیید کنند که آیا فرد دچار فیبریلاسیون دهلیزی است یا خیر.

اپل واچ

در کل، فقط ۰/۵ درصد از شرکت‌کنندگان در راستای ضربان قلب نامنظم، اعلان‌هایی را دریافت کردند و محققان این دسته افراد را در دسته‌ی «یافته‌های کلیدی» قرار داده‌اند، زیرا نگرانی‌هایی درباره اطلاع‌رسانی بیش از حد به افراد سالم مطرح شده بود. محققان پس از مقایسه داده‌ها با نوار قلب (ECG)، دریافتند که ۳۴ درصد از داوطلبانی که اعلان ضربان قلب نامنظم را دریافت کرده‌اند، واقعاً دچار فیبریلاسیون دهلیزی بودند. 

علاوه بر این، ۷۶ درصد از افرادی که اعلان ضربان قلب نامنظم را دریافت کرده‌ بودند، با یک ارائه دهنده‌ی مراقبت‌های بهداشتی تماس گرفته‌اند. به گفته‌ی محققان این نشان می‌دهد که چگونه هشدارهای دیجیتال می‌توانند تعامل با سیستم مراقبت‌های بهداشتی را به‌طور کلی افزایش دهند.

دکتر مینتو توراخیا، متخصص قلب و عروق و پژوهشگر استنفورد، گفت:

هدف مطالعات این بود که عملکرد و اطمینان این الگوریتم را ارزیابی کنیم. در نهایت این مطالعات و بررسی‌ها موفقیت‌آمیز بوده است.

مارکو پرز ، نویسنده اصلی این مطالعه نیز، در بیانیه ای اعلام کرده:

این مطالعه اطلاعات مهمی را در اختیار ما قرار می‌دهد، زیرا ما به‌دنبال درک تأثیر احتمالی فناوری پوشیدنی روی سیستم بهداشتی هستیم. آنچه این مطالعه‌ی قلب اپل به ما نشان داده این است که تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی فقط یک آغاز بوده و موارد دیگر به افراد کمک می‌کند تا تصمیمات سلامتی آگاهانه‌تری بگیرند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات