اشکودا اکتاویا مدل ۲۰۲۰ رونمایی شد

جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
اشکودا از مدل ۲۰۲۰ اکتاویا رونمایی کرد. این خودرو در مدل جدید خود به امکانات بیشتری مجهز شده و با ابعادی بزرگ‌تر، کاربردی‌تر از قبل در بازار ظاهر خواهد شد.
تبلیغات

اشکودا از مدت‌ها قبل شروع به انتشار تیزرهای نسل جدید اکتاویا کرده بود و حالا این خودرو رونمایی شده است. اکتاویا پر فروش‌ترین محصول این برند زیر مجموعه‌ی فولکس واگن است و اشکودا نسخه‌های استیشن، لیفت‌بک و حتی پلاگین هیبریدی این مدل را هم رونمایی کرده است. مدل پلاگین هیبریدی اشکودا اکتاویا با کد iV شناخته می‌شود. 

رونمایی از اکتاویای جدید در مراسمی در شهر پراگ پایتخت جمهوری چک انجام شد. گرچه مدل جدید با نام اکتاویا ۴ رونمایی شده اما اگر مدل تولید شده بین سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۷۱ را هم حساب کنید در حقیقت پنجمین نسل از این خودرو است. اشکودا رونمایی از اکتاویای جدید را با پیروی از فولکس واگن انجام داده است که ماه گذشته نسل جدیدی از گلف را معرفی کرد. ابعاد نسل جدید اکتاویا در مقایسه با قبل افزایش پیدا کرده به طوری که مدل لیفت‌بک این خودرو نسبت به نسل قبلی ۱۹ میلی‌متر طول بیشتر و ۱۵ میلی‌متر عرض بیشتری دارد که در نهایت طول و عرض خودرو را به ترتیب به ۴۶۸۹ میلی‌متر و ۱۸۲۹ میلی‌متر می‌رساند. مدل استیشن اکتاویا هم که Combi نام دارد و پر فروش‌ترین خودروی استیشن بازار اروپا است ۲۲ میلی‌متر طول بیشتر و ۱۵ میلی‌متر عرض بیشتری از قبل دارد و طول آن دقیقا با مدل لیفت‌بک یکی است. هر دو مدل اکتاویا فاصله‌ی محوری یکسانی دارند که معادل ۲۶۸۶ میلی‌متر است. 

2020 Skoda Octavia

اشکودا اکتاویا ۳ به خاطر چراغ‌های جلوی چهارتایی مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت و به همین دلیل اشکودا در مدل اکتاویا ۴ دوباره به چراغ‌های معمولی روی آورده است. چراغ‌های اصلی در این خودرو نازک‌تر هستند و طرحی مدرن را ایجاد کرده‌اند. چراغ‌های مه شکن نیز دقیقا مانند مدل فیس‌لیفت اشکودا SuperB هستند و جلو پنجره نیز طراحی جدیدی دارد و زاویه‌دارتر از قبل دیده می‌شود. 

2020 Skoda Octavia

بخش جانبی اکتاویا چندان تغییر نکرده و تنها باید به رینگ‌های ۱۹ اینچی آلومینیومی جدید اشاره کرد. کته‌ی جالب این خودرو کاهش ضریب درگ است که در مدل لیفت‌بک به ۰.۲۴ و در مدل استیشن نیز به عدد ۰.۲۶ رسیده است. کاهش ضریب درگ به‌معنای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی است. در نسخه‌ی پلاگین هیبریدی یک درپوش اضافی روی گلگیر جلو قرار دارد که مخصوص پورت شارژر است. 

2020 Skoda Octavia

نمای عقب اکتاویا ۴ به اشکودا اسکالا شباهت زیادی دارد و طراحی بسیار مدرن و زیبایی را در این بخش شاهد هستیم. چراغ‌های عقب کاملا از نوع LED هستند. چراغ‌های جلوی اکتاویا ۴ در هنگام باز و بسته کردن قفل درها مانند خودروهای آئودی دیده می‌شود. نمای عقب اکتاویا در مدل لیفت‌بک دارای یک شیب ملایم است و به‌جای لوگوی اشکودا در این بخش نوشته‌ی SKODA دیده می‌شود. مدل استیشن نیز به‌صورت استاندارد به بالچه‌ی بزرگی در بالای صندوق و برف پاک‌کن عقب مجهز است اما برای برف پاک‌کن عقب در مدل لیفت‌بک باید مبلغی اضافی پرداخت شود. 

2020 Skoda Octavia

انقلابی که فولکس واگن در کابین گلف جدید به راه انداخته به محصولات اشکودا نیز رخنه کرده است. داشبورد اصلی‌ترین محصول اشکودا به‌طور کامل بازطراحی شده و به مدل‌های آلمانی نزدیک‌تر شده است. در بخش مرکزی کنسول یک نمایشگر جدید دیده می‌شود و نشان‌دهنده‌های پشت فرمان هم کاملا دیجیتال هستند. نمایشگر دیجیتالی مقابل راننده دارای ابعاد ۱۰.۲۵ اینچی است. سایز نمایشگر مرکزی نیز بسته به تیپ خودروی انتخابی بین ۸.۲۵ تا ۱۰ اینچ متغیر است. درست در بخش پایینی نمایشگر مرکزی داشبورد یک نوار لمسی وجود دارد که کاربردهایی مانند تنظیم صدای سیستم صوتی یا بزرگ‌نمایی در نقشه‌ی سیستم رهیاب ماهواره‌ای با استفاده از این نوار و به‌صورت لمسی انجام می‌شود. 

2020 Skoda Octavia

اشکودا در این مدل برای اولین‌بار از غربیلک فرمان دو شاخه‌ی جدید خود رونمایی کرده است. این غربیلک فرمان جدید از نوع چند منظوره است و می‌توان ۱۴ بخش مختلف را با آن کنترل کرد. در نسخه‌های دارای جعبه‌دنده‌ی خودکار این خودرو خبری از اهرم تعویض دنده نیست و به‌جای آن یک کلید الکترونیکی کوچک قرار گرفته که به نمونه‌ی موجود در فولکس واگن گلف جدید شباهت دارد. نورپردازی داخلی LED در بخش‌ درها و داشبورد با قابلیت انتخاب ۱۰ رنگ از دیگر امکانات اشکودا اکتاویا ۴ است. از دیگر تجهیزات این خودرو می‌توان به سیستم صوتی سفارشی Canton، پنج عدد پورت USB تایپ C و خروجی برق ۲۳۰ ولتی اشاره کرد. 

2020 Skoda Octavia
2020 Skoda Octavia
2020 Skoda Octavia
2020 Skoda Octavia
2020 Skoda Octavia

اشکودا در بخش فنی نیز از گلف جدید پیروی می‌کند. اولین پیشرانه‌ی قابل سفارش در این خودرو یک نمونه‌ی ۱ لیتری ۳ سیلندر TSI است که می‌تواند ۱۱۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه‌ی بنزینی در نسخه‌ی نیمه هیبریدی نیز قابل سفارش است. پیشرانه‌ی بعدی از نوع ۴ سیلندر TSI بنزینی با حجم ۱.۵ لیتر است که ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این پیشرانه نیز مانند موتور قبلی در نسخه‌ی نیمه هیبریدی قابل انتخاب است.

2020 Skoda Octavia
2020 Skoda Octavia
2020 Skoda Octavia
2020 Skoda Octavia

در نسخه‌های دارای جعبه‌دنده‌ی DSG امکان انتخاب پیشرانه‌ی ۲ لیتری TSI با قدرت ۱۹۰ اسب‌بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متر وجود دارد. اشکودا اکتاویا با این پیشرانه می‌‌تواند در ۶.۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و حداکثر سرعت آن نیز به ۲۳۲ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مدل‌های دیزلی نیز شامل ۲ لیتری TDI با سه قدرت ۱۱۶ اسب‌بخار، ۱۵۰ اسب‌بخار و ۲۰۰ اسب‌بخار می‌شود که امکان انتخاب جعبه‌دنده‌ی شش سرعته‌ی دستی یا ۷ سرعته‌ی خودکار DSG قابل انتخاب هستند. گشتاور موتور در قوی‌ترین نسخه‌ی دیزلی به ۴۰۰ نیوتن‌متر می‌رسد و می‌تواند در ۷.۱ ثانیه سرعت خودرو را از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. 

2020 Skoda Octavia

یک پیشرانه‌ی گازسوز ۱.۵ لیتری TSI با کد G-TEC هم برای اکتاویا ۴ قابل انتخاب است. این پیشرانه‌ی ۴ سیلندر با گاز CNG کار می‌کند و امکان سفارش آن به‌همراه جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی یا ۷ سرعته‌ی DSG وجود دارد. قدرت این مدل ۱۳۰ اسب‌بخار و گشتاور آن ۲۰۰ نیوتن‌متر است. مدل پلاگین هیبرید از نظر فنی با فولکس واگن گلف GTE و اشکودا Superb iV یکسان است. مجموع قدرت پیشرانه‌ی هیبریدی این خودرو به ۲۰۴ اسب‌بخار و گشتاور آن به ۳۵۰ نیوتن‌متر می‌رسد. این مجموعه‌ی هیبریدی از یک پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری بنزینی TSI و یک موتور برقی تشکیل شده است. از دیگر مشخصات این مدل باید به جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی خودکار DSG و باتری ۱۳ کیلووات ساعتی اشاره کرد که شعاع حرکتی ۵۵ کیلومتر را در حالت تمام برقی فراهم می‌کند. به این نکته نیز باید توجه داشت که انتخاب مدل پلاگین هیبریدی به‌معنای کاهش فضای صندوق خودرو است که در مدل لیفت‌بک به ۴۵۰ لیتر و در مدل استیشن به ۴۷۰ لیتر کاهش پیدا خواهد کرد، دلیل اصلی این کاهش فضا قرار گرفتن باتری خودرو در صندوق عقب است. 

اشکودا ابتدا مدل استیشن اکتاویا ۴ را وارد بازار خواهد کرد و سپس از چند هفته‌ی بعد مدل لیفت‌بک نیز به بازار عرضه خواهد شد. مدل‌های اسپرت اشکودا یعنی Scout و RS نیز در سال ۲۰۲۰ به بازار خواهند آمد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات