AMD متعهدبه پشتیبانی طولانی‌مدت از سوکت‌های به‌کاررفته در نسل سوم پردازنده‌های تردریپر شد

پنج‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
AMD با اشاره به پشتیبانی طولانی‌مدت از سوکت sTRX4، علاقه‌مندان را تشویق به سرمایه‌گذاری روی مادربردهای جدید کرد.
تبلیغات

همراه‌با پردازنده‌های نسل سوم تریدریپر که قرار است اواخر این ماه به بازار عرضه شوند، AMD قول داده‌ است تا پشتیبانی طولانی‌مدتی را از سوکت‌های sTRX4 به عمل آورد. چنین وعده‌ای باتوجه به عدم سازگاری نسل پیشین مادربردها با سوکت sTR4 از سوکت‌هایی با پهنای باند بالا، جالب و درخور توجه است. مادربردهای پیشین تنها با پردازنده‌های نسل اول و دوم تریدریپر سازگاری داشتند. به بیان ساده، مادربردهای پیشین با سوکت sTR4 اتصالاتی با پهنای باند بالا را پشتیبانی نمی‌کردند.

گفتنی است، پردازنده‌های نسل سوم رایزن تریدریپر هفته‌ی پیش معرفی شدند. روز جمعه AMD ویدئویی را با تمرکز بر پردازنده‌های رده‌بالای دسکتاپِ خود، 3960X و 3970X منتشر کرد. هر دوی این پردازنده‌ها لیتوگرافی ساخت ۷ نانومتری داشته و از معماری Zen 2 بهره می‌برند.

نام

پردازنده

تعداد هسته‌ها

تعداد رشته‌ها

لیتوگرافی ساخت

معماری

فرکانس پایه

فرکانس بوست

حافظه‌ی کش

توان طراحی حرارتی (TDP)

نوع سوکت 

رایزن تریدریپر 3960X

۲۴

۴۸

۷ نانومتری

Zen 2

۳٫۸ گیگاهرتز

۴٫۵ گیگاهرتز

۱۴۰ مگابایت

۲۸۰ وات

sTRX4

رایزن تریدریپر 3970X

۳۲

۶۴

۷ نانومتری

Zen 2

۳٫۷ گیگاهرتز

۴٫۵ گیگاهرتز

۱۴۴ مگابایت

۲۸۰ وات

sTRX4

پردازنده‌ی تردریپر 3960X از ۲۴ هسته‌ی پردازشی و ۴۸ رشته برخوردار است. در همین حال پردازنده‌ی تردریپر 3970X دارای ۳۲ هسته بوده و از ۶۴ رشته بهره می‌برد. همان‌گونه که پیش‌تر گفته شد، پردازنده‌های جدید تردریپر متکی بر پلتفرم sTRX4 هستند. بنابراین تراشه‌های مذکور تنها روی مادربردهای جدید TRX40 کارایی دارند. برخلاف پردازنده‌های مبتنی‌بر سوکت AM4 که قابلیت سازگاری با نسل‌های پیشین مادربردها را دارند، تریدریپر جدید با پلتفرم‌های سوکت sTR4 که در نسل اول و دوم پردازنده‌های تردریپر به‌کار رفته بود، سازگاری ندارد.

حتی اگر sTRX4 تعداد ۴۰۹۶ پین‌ داشته و پین‌های آن برابر با sTR4 باشد، از لحاظ ساختار الکترونیکی، سوکت‌های مذکور هیچ سازگاری نخواهند داشت. طبق گفته‌های AMD، ساختار داده‌ها و ولتاژ در پین‌های سوکت جدید، به‌کلی متفاوت است. از این‌رو کاربران قادر نخواهند بود تردریپرهای نسل سوم خود را به مادربردهای قدیمی که دارند مانند مدل X399 متصل کنند. اما چنین نقطه‌های ضعفی از نظر AMD دلایل قابل توجیهی داشته است.

AMD در حساب کاربری خود در وب‌سایت حوزه‌ی فناوری، reddit، پستی را منتشر کرده و در آن دو دلیل اساسی برای تغییر سوکت در نسل سوم از پردازنده‌های تریدریپر را آورده است:

[اولین دلیل این است که] ما می‌خواستیم بیش‌ترین کارایی را برای پردازنده‌های نسل سوم رایزن تریدریپر فراهم کنیم و سوکت sTRX4 به ما کمک می‌کند تا دقیقا همین کار را انجام دهیم. [دومین دلیل این است که] تغییر سوکت هم در بازه‌ی زمانی کوتاه و هم در درازمدت فرصت خوبی را برای ما مهیا می‌کند تا در آینده [روی محصول مذکور] توسعه انجام دهیم و توسعه‌پذیری پلتفرم تردریپر را نیز بالا می‌برد.

شرکت مذکور توضیح داده که نسل سوم پردازنده‌های تردریپر در کل ۸۸ خط PCIe 4.0 خواهند داشت و از این تعداد، ۷۲ خط (از پردازنده و مادربرد) قابل استفاده خواهد بود. حساب کاربری AMD در این‌باره نوشته است:

دلیل وجودی تعداد کل خطوط در مقابل تعداد قابل استفاده‌ی خطوط این است که ما در حال افزایش گذرگاه‌های موجود از پردازنده به تراشه PCH، از تعداد ۴ خط نسل ۴ به ۸ خط نسل ۴ هستیم که باعث افزایش چهار برابری پهنای باند نسبت به نسل دوم پردازنده‌ی تردریپر می‌شود. پین‌های اضافی مربوط به داده‌ها بین PCH و پردازنده، این امر را ممکن کرده است. درنتیجه شما ورودی/خروجی‌های بیشتری را از مادربرد در بالاترین عملکرد خواهید داشت.
رایزن Threadripper

ظاهرا AMD قصد دارد درگاه sTRX4 را برای مدتی طولانی پشتیبانی کند و از این‌رو علاقه‌مندان را با رفع نگرانی نسبت به تغییر سوکت در آینده‌ی نزدیک، تشویق به استفاده از درگاه TRX40 در مادربرد‌هایشان خواهد کرد. در مقابل اینتل هر چندسال یک‌بار سوکت‌های خود را تغییر می‌دهد. نسل سوم از پردازنده‌های تردریپر قرار است در تاریخ ۲۵ نوامبر روانه‌ی بازار شوند. تراشه‌ی 3960X با قیمت ۱۴۰۰ دلار و 3970X با برچسب قیمتی ۲۰۰۰ دلار عرضه می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات