فیسبوک در آیفون بدون اطلاع کاربر دوربین را در پس‌زمینه بازمی‌کند [بروزرسانی]

چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵
مطالعه 4 دقیقه
حفره‌ای امنیتی در نسخه‌ی iOS فیسبوک پیدا شده که هنگام استفاده از نرم‌افزار، به‌طور ناخواسته دوربین را در پس‌زمینه بازمی‌کند. این مشکل ضربه‌ی دیگری بر پیکره‌ی امنیت این غول شبکه‌های اجتماعی وارد کرد.
تبلیغات

به‌نظر می‌رسد اپلیکیشن فیسبوک در iOS در برخی مواقع دوربین را در پس‌زمینه بدون اطلاع کاربر فعال می‌کند. بااین‌حال، فیسبوک گفته است مشغول ارائه‌ی راه‌حلی برای رفع این مشکل است. برخی کاربران متوجه شده‌اند وقتی از فیسبوک‌ استفاده می‌کنند، این شبکه‌ی اجتماعی دوربین آن‌ها را بازمی‌کند. چندین نفر متوجه این حفره‌ی امنیتی شده و گزارش داده‌اند زمانی‌که در حال گشت‌وگذار در فید فیسبوک هستند، دوربین گوشی آیفون آن‌ها در پس‌زمینه فعال است.

این مشکل ازطریق چندین پست در توییتر مشخص شد. کاربران عنوان کرده‌اند وقتی در حال تماشای ویدئو یا عکس هستند، دوربین در پس‌زمینه‌ی فیسبوک فعال‌ شده است. پس از کلیک روی ویدئو به‌صورت تمام‌صفحه، بازگشت به حالت عادی باعث اشکالی می‌شود که ترتیب اپلیکیشن فیسبوک موبایل را کمی به راست منتقل می‌کند. در فضای باز سمت چپ، می‌توان مشاهده کرد که دوربین در پس‌زمینه فعال‌شده است.

این مسئله در چندین مورد و اولین‌بار در تاریخ ۲ نوامبر (۱۱ آبان) عنوان‌ شده است و از آن زمان، چندین‌بار این اتفاق تکرار شده و CNET نیز آن را مشاهده کرده است.

گای روسن، مدیرعامل بخش ایمنی و یکپارچگی فیسبوک، روز سه‌شنبه در توییتی اعلام کرد به‌نظر می‌رسد این مسئله حفره‌ای امنیتی و شرکت در حال بررسی آن است. در توییتی دیگری وی عنوان کرد فیسبوک روز سه‌شنبه راه‌حل را با ارائه‌ای به‌روزرسانی به اپ‌استور ارسال می‌کند.

روسن دراین‌باره می‌گوید:

اخیرا متوجه شدیم نرم‌افزار iOS ما به‌اشتباه در حالت لنداسکیپ اجرا می‌شده است. هفته‌ی گذشته برای حل این موضوع نسخه‌ی ۲۴۶ را منتشر کردیم که بعدا متوجه شدیم حفره‌ای امنیتی در این نسخه وجود دارد که وقتی روی عکسی ضربه زده شود تا در اندازه‌ی بزرگ نمایش داده شود، تا حدودی وارد صفحه‌ی دوربین می‌شوید. ما مدرکی مبنی‌بر بارگذاری عکس یا فیلم ازطریق این حفره‌ی امنیتی نداریم.

داریل لاسافین، مدیر نوآوری آژانس بازاریابی Dame Digital در فیلیپین، گفته است وقتی صبح یکشنبه اولین‌بار به این مشکل برخورد کرد، آن را نادیده گرفت و فکر کرد فقط ایرادی جزئی است. سپس، وقتی به استفاده از فیسبوک در طول روز ادامه داد، نمی‌توانست برای حل مشکل کاری کند؛ ولی متوجه شد دوربین همچنان در پس‌زمینه فعال است. لاسافین در پیامی گفت:

فکر می‌کردم مشکل فقط از گوشی من یا نرم‌افزار است که دوربین همیشه در پس‌زمینه در حال کار است؛ اما همان شب فهمیدم این مشکل همچنان ادامه دارد.

لاسافین خودش سعی کرد مشکل را با حذف و نصب دوباره‌ی نرم‌افزار حل کند و دسترسی فیسبوک به دوربین را بردارد؛ اما دوربین همچنان بعد از آن همه کار ظاهر می‌شد؛ ولی وقتی دسترسی‌های فیسبوک را لغو کرد، فقط یک صفحه‌‌ی سیاه ظاهر می‌شد.

فیس بوک

به‌نظر می‌رسد این مشکل فقط بر آخرین نسخه‌های iOS تأثیر می‌گذارد و در دستگاه‌های اندرویدی این اتفاق نمی‌افتد. Next Web گزارش داده این اشکال در iOS 12 ظاهر نمی‌شود. باگ دوربین می‌تواند ضربه‌ای ناخواسته‌ی دیگری بر پیکره‌ی امنیت فیسبوک وارد کند. این شرکت در ژوئن (خرداد) توافق کرد پنج‌میلیون دلار جریمه‌ی نقدی به‌واسطه‌ی محافظت‌نکردن از داده‌های مردم بپردازد. سابقه‌ی بد فیسبوک در حفظ حریم خصوصی به تصویر عظیم شبکه‌های اجتماعی کمکی نمی‌کند؛ اگرچه به‌نظر نمی‌رسد به رشد کاربران درآمد آن آسیبی رسانده باشد.

فیس بوک

شهرت فیسبوک درباره‌ی حریم خصوصی به‌قدری نگران‌کننده است که بسیاری از مردم هنوز هم اعتقاد دارند شبکه‌های اجتماعی به‌طور پنهانی مکالمات افراد را ازطریق میکروفون آن‌ها ضبط می‌کنند.

لاسافین دراین‌باره می‌گوید:

من به فیسبوک اجازه‌ی دسترسی به دوربین را داده‌ام تا از قابلیت My Day / Stories استفاده کنم و عکس‌ها و فیلم‌ها را به‌عنوان استاتوس آپلود کنم؛ اما آن موقع من کاری نمی‌کردم که نیاز به دسترسی دوربین داشته باشد.

وی گفت به‌دلیل نگرانی از حریم خصوصی فیسبوک را پاک کرده است و مطمئن نیست بعد از رفع این مشکل دوباره آن را نصب کند.

به‌‌روزرسانی: فیسبوک با انتشار آپدیتی، استفاده از دوربین در پس‌‌زمینه را متوقف کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات