اپلیکیشن‌های تلفیقی مک و آیپد چالش‌هایی را برای توسعه‌دهنده‌ها و کاربران به‌همراه دارد

چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲
مطالعه 8 دقیقه
اپل راهکاری برای انتقال اپلیکیشن‌های آیپد به مک ارائه می‌کند که با وجود ادعاهای بی‌شمار تبلیغاتی، چالش‌هایی را برای توسعه‌دهنده‌ها و کاربران به‌همراه دارد.
تبلیغات

سال گذشته مدیر نرم‌افزاری اپل، کریگ فدریگی، گفت که توسعه‌دهنده‌ها می‌توانند اپلیکیشن‌های آیپد را به‌راحتی به کامپیوترهای مک منتقل کنند. چنین رویکردی به توسعه‌دهنده‌ها امکان می‌دهد تا اپلیکیشن را یک‌بار کدنویسی کرده و آن‌ را در میلیون‌ها دستگاه دیگر اجرا کنند. از آن زمان اجرای چنین قابلیتی برای برخی توسه‌دهنده‌ها با چالش همراه بود و کاربران نیز مجبور به پرداخت دو بار هزینه برای هر اپلیکیشن شدند. به‌علاوه توسعه‌دهنده‌های بزرگ اپلیکیشن همچون نتفلیکسهنوز تمایلی به این قابلیت جدید نشان نداده‌اند.

اپل روز دوشنبه سرویس کاتالیست را به‌عنوان ابزار انتقال اپلیکیشن‌های اپل آیپد به مک معرفی کرد. کاتالیست را می‌توان قدم اول در جهت یک هدف بسیار بزرگ‌تر دانست. توسعه‌دهنده‌ها تا سال ۲۰۲۱ خواهند توانست اپلیکیشن خود را یک بار کدنویسی کرده و سپس آن را از طریق یک اپ استور واحد برای گوشی اپل آیفون، آیپد و مک عرضه کنند. البته اولین قدم اپل تاحدودی خام به نظر می‌رسد و چالش‌هایی را برای برخی توسعه‌دهنده‌ها به‌همراه داشته است. به‌علاوه کاربران نگران هستند که پس از خرید یک اپلیکیشن در تبلت آیپد، باید برای آن در لپ‌تاپ اپل هم هزینه پرداخت کنند.

استیون تروتون امیث، از توسعه‌دهنده‌های قدیمی اپل، درباره‌ی رویکرد جدید می‌گوید:

من به‌عنوان یک کاربر تمایل ندارم که مجددا برای یک اپلیکیشن هزینه پرداخت کنم. به‌عنوان توسعه‌دهنده نیز دوست ندارم کاربرانم چنین کاری انجام دهند.

جیمز تامسون، توسعه‌دهنده‌ی دیگری است که از امکان جدید اپل برای انتقال اپلیکیشن ماشین‌حساب مشهور خود، PCalc، به مک استفاده کرد. او زمان قابل‌توجهی را برای انتقال اپلیکیشن اختصاص داد تا درنهایت محصولی قابل‌قبول و مناسب به کاربران ارائه شود. دریافت هزینه‌ی مجدد برای انتقال اپلیکیشن به مک برای توسعه‌دهنده‌ها معقول و مناسب به‌نظر می‌رسد. از طرفی با توجه به بازاریابی‌های شدید اپل مبنی بر آسان‌بودن فرایند (اپل ادعا می‌کند این فرایند تنها با انتخاب یک گزینه در محیط توسعه ممکن می‌شود)، کاربران توجیهی برای پرداخت هزینه‌ی مجزا ندارند.

رویداد اپل

از توسعه‌دهنده‌های ناراضی دیگر می‌توان به کوین رویتر اشاره کرد. او اپلیکیشنی به‌نام Planny دارد و آن را به کامپیوتر مک منتقل کرد. کوین فرایند جدید و سیاست‌گذاری‌های قیمتی را «ناراحت‌کننده» می‌داند.

چالش‌های کلی که در بالا اشاره کردیم، بحرانی احتمالی را برای اپل به‌همراه خواهند داشت. آن‌ها مبتنی بر جامعه‌ی بزرگی از توسعه‌دهنده‌های خارجی هستند که اکوسیستم اپلیکیشن شرکت را به‌عنوان پیش‌گام دنیای نرم‌افزار موبایلی حفظ می‌کنند. درواقع تنها با رضایت همین توسعه‌دهنده‌ها، اپل می‌تواند دستگاه‌های خود را به‌عنوان گجت‌های کاربردی و مفید به مصرف‌کننده‌ی نهایی بفروشد.

کاتالیست با ادعای کاهش زمان توسعه‌دهنده‌ها در انتقال اپلیکیشن معرفی شد

پروژه‌ی اپ‌استور واحد که مدت‌ها در اسناد داخلی اپل به‌نام Marzipan شناخته می‌شد، با ادعای صرفه‌جویی در زمان توسعه‌دهنده‌ها در ساخت سرویس جدید معرفی می‌شود. این پروژه بخشی مهم از تلاش اپل برای افزایش درآمد از سرویس‌ها محسوب می‌شود. البته به‌نظر نمی‌رسد پرداخت مجدد هزینه از سوی کاربران، بخشی از برنامه‌های درآمدی بلندمدت کوپرتینویی‌ها باشد.

اکثر پلتفرم‌های نرم‌افزاری سمت مصرف‌کننده، مشکل پرداخت مجدد ندارند. به‌عنوان مثال گوگل پلی استور در اندروید و دستگاه‌های کروم‌بوک اجرا می‌شود و پرداخت‌های آن‌ها را با هم هماهنگ می‌کند. فیسبوک نیز در ساختار اپلیکیشنی Oculus همین رویکرد را دنبال کرده و هزینه‌ی مجزایی برای اپلیکیشن در هدست‌های Go و Quest دریافت نمی‌کند. البته اپل هم با اپلیکیشن‌های iOS در گوشی آیفون، آیپد، اپل تی‌وی و اپل واچ همین رویکرد را دارد.

کاتالیست

اپلیکیشن آیپد روی مک پیش از بهینه‌سازی

سخنگوی اپل پاسخ مشخصی به چالش موجود و اشکالات مطرح‌شده نداشت. شرکت می‌گوید که تعدادی اپلیکیشن آیپد در هفته‌ی جاری برای مک عرضه خواهد شد. البته در آینده‌ی نزدیک بر تعداد اپلیکیشن‌ها افزوده می‌شود. از نمونه‌های اولیه می‌توان به Rosetta Stone و Money Coach و Twitter اشاره کرد. البته نتفلیکس به‌عنوان دومین اپلیکیشن محبوب رایگان در آیپد هنوز برنامه‌ای برای شرکت در این طرح ندارد.

در اولین روز ارائه‌ی سرویس جدید اپل، اپ‌استور مک تنها ۲۰ اپلیکیشن سازگار با آیپد را معرفی کرد. تعداد اپلیکیشن‌های با ظرفیت هماهنگی به بیش از یک میلیون دستگاه می‌رسد که شاید در آینده سهم عمده‌ای از آن‌ها از سرویس کاتالیست استفاده کنند.

تروتون اسمیث اعتقاد دارد، کاتالیست آینده‌ی توسعه‌ی اپلیکیشن برای مک خواهد بود. البته آن‌ها نگران برنامه‌ی توسعه‌ای و هماهنگی‌ از سوی اپل نیز هستد. از نظر این توسعه‌‌دهنده، رویکرد اپل، عالی بودن یا متوسط بودن آینده‌ی توسعه‌ی اپلیکیشن برای مک را مشخص می‌کند. دیگر توسعه‌دهنده‌ها اعتقاد دارند، فناوری جدید برای افرادی مناسب خواهد بود که تاکنون برای مک، اپلیکیشن نساخته‌اند. درواقع کاتالیست به‌عنوان پلی برای ورود به دنیای مک برای آن‌هایی عمل می‌کند که با دنیای آیفون و آیپد آشنا هستند.

توسعه‌دهنده‌ها تاکنون مشکلات زیادی را برای ابزارهایی پیدا کردند که با هدف انتقال اپلیکیشن‌های آیپد به مک عرضه شده‌اند. به‌عنوان مثال برخی قابلیت‌ها که تنها در نمایشگرهای لمسی آیپد کاربرد دارند، پس از انتقال اپلیکیشن به مک هم دیده می‌شوند. از میان آن‌ها می‌توان به فهرست‌های لغزشی برای انتخاب تاریخ و ساعت اشاره کرد. کاربران مک برای چنین انتخاب‌هایی عموما از کیبورد و ماوس یا ترک‌پد استفاده می‌کنند؛ درنتیجه رابط کاربری لغزشی برای آن‌ها مناسب نخواهد بود.

کاتالیست

اپلیکیشن آیپد روی مک پس از بهینه‌سازی

تروتون اسمیث از اولین تجربه‌ی خود می‌گوید که برخی اپلیکیشن‌های مک در زمان اجراکردن ویدئو از نشان‌گر ماوس پشتیبانی نمی‌کردند. او همچنین مشکلاتی را هم در ضبط ویدئو و اسکرول صفحه با دو انگشت پیدا کرده است. به‌علاوه در بازی‌های ویدئویی و در حالت تمام صفحه‌ هم مشکلاتی با کیبورد گزارش می‌شود. تامسون، توسعه‌دهنده‌ی PCalc می‌گوید، برخی از نسخه‌های قدیمی‌تر مک در اجرای اپلیکیشن‌های کاتالیست مبتنی بر سیستم SceneKit با چالش روبه‌رو هستند؛ سیستمی که جدیدا برای بازی‌ها‌ی سه‌بعدی و انیمیشن‌ها معرفی شد.

چند اپلیکیشن مشهور هنوز بهینه‌سازی نهایی را برای انتشار در مک‌استور انجام نداده‌اند

دو اپلیکیشن مشهور کاتالیست که از ماه ژوئن در وب‌سایت اپل دیده می‌شوند، در هفته‌ی جاری از وب‌سایت حذف شدند: اپلیکیشن پخش ویدئو و مطالعه‌ی کتاب‌های کمیک DC Universe و بازی مسابقه‌ای Asphalt ۹. گیم‌لافت، توسعه‌دهنده‌ی بازی آسفالت می‌گوید که اپلیکیشن آن‌هابا هدف بهینه‌سازی تجربه‌ی کاربری با تأخیر مواجه شد و تا پایان سال جاری عرضه می‌شود.

بسیاری از چالش‌های بالا از آنجا نشأت می‌گیرد که اپل استفاده از سرویس جدید را به‌اندازه‌ی انتخاب یک جعبه‌ی انتخاب در سرویس توسعه، آسان نشان داد. البته انجام فرایند به‌عنوان اندازه آسان خواهد بود، اما اپلیکیشن حاصل هنوز بخش‌های متعددی از آیپد را در خود دارد که برای استفاده در مک مناسب نیست.

مک او اس کاتالینا / macOS Catalina

تروتون اسمیث می‌گوید، بسیاری از توسعه‌دهنده‌ها فرایند انتقال را تنها در همان مرحله‌ی اولیه انجام می‌دهند، درحالی‌که توسعه‌ی نهایی در آنجا متوقف نمی‌شود. او می‌افزاید راهنمایی‌های اپل، توضیحات زیادی بیشتر از پورت اولیه‌ی اپلیکیشن ارائه نمی‌کنند. ازطرفی همین توسعه‌دهنده‌ی ناراضی هم از اولین تجربه‌های ایجادشده با کاتالیست شگفت‌زده شده است.

برخی از توسعه‌دهنده‌‌های قدیمی مک به‌راحتی راضی به انتقال پروژه‌های خود به کاتالیست نمی‌شوند. پائول حداد، توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن‌های Tapbots و Tweetbot در این‌باره می‌گوید:

انتقال یک اپلیکیشن مدرن مبتنی بر AppKit به ابزاری ناقص و در مرحله‌ی 0.0، کاری عقلانی به‌نظر نمی‌رسد.

در توضیح عبارت‌های بالا، باید بدانید که AppKit پلتفرم پایه‌ای اپلیکیشن‌های مک است و UIKit برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های iOS و Catalyst استفاده می‌شود.

تامسون می‌گوید نسخه‌ی مک از اپلیکیشن ماشین‌حسابش، شبیه به یک اپلیکیشن آیپد بود که تنها در نمایشگر بزرگ‌تر مک دیده می‌شد؛ درنتیجه او باید بخش‌های زیادی از رابط کاربری نرم‌افزار را بازطراحی می‌کرد. تقریبا تمامی کدهای سطح پایین در همان مراحل اولیه به‌خوبی اجرا شدند، اما تامسون پس از مشاهده‌ی چالش‌ها و بازطراحی‌های مورد نیاز، فعلا از عرضه‌ی نهایی اپلیکیشن برای مک منصرف شد.

لوکاس برگ‌استلار، توسعه‌‌دهندی Fiery Feeds می‌گوید: «مراحل اولیه‌ی کپی اپلیکیشن به مک آسان بود، اما در مراحل بعدی و بهینه‌سازی آن برای مک، چالش‌های متعددی پیش آمد.»

مک او اس کاتالینا

توسعه‌دهنده‌های متفرقه در چالش‌های متعدد کاتالیست تنها نیستند. اپل هم چهار نسخه از اپلیکیشن‌های خود را مبتنی بر کاتالیست منتشر کرد: Home, News, Stocks و Voice Memos در اولین اقدام با کاتالیست به مک منتقل شدند. در همان تجربه‌های اولیه، کاربران زیادی از اپلیکیشن‌های موجود ناراضی بودند و بیش از همه تجربه‌ی کاربری شبیه به آیپد آن‌ها را آزار می‌داد. فدریگی در مصاحبه‌ای گفت که طراحی‌های حاصل، تصمیم طراحی اپل بوده‌اند و ارتباطی با فناوری مورد استفاده ندارند.

احتمالا مشکلات موجود در نسخه‌های آتی کانتالیست برطرف خوهد شد

سیستم کاتالیست اپل هنوز از توسعه‌دهنده‌ها می‌خواهد تا دو اپلیکیشن را ثبت کنند: یکی برای آیپد‌ها و آیفون‌ها و دیگری برای کامپیوترهای مک. چنین رویکردی احتمالا منجر به زمان‌بندی متفاوت انتشار اپلیکیشن‌ها می‌شود؛ چرا که شاید یکی از نسخه‌ها زودتر از دیگری مراحل تأیید را پشت‌سر بگذارد. به‌علاوه با چنین رویکردی، وقتی کاربر نسخه‌ی آیپد را در تبلت خود دانلود می‌کند، همان اپلیکیشن در لپ‌تاپ و مک دانلود نخواهد شد. البته اکوسیستم گوگل همچنین امکانی ندارد.

تقسیم اپلیکیشن‌ها به دو نسخه احتمالا به‌معنای الزام به پرداخت مجدد از سوی کاربران هم خواهد بود. درواقع آن‌ها شاید پس از خرید اپلیکیشن آیپد، برای استفاده از نسخه‌ی مک آن ملزم به پرداخت هزینه‌ی مجدد شوند. به‌علاوه به گواه برخی از توسعه‌دهنده‌ها، شاید در برخی موارد پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای به‌صورت کامل به مک منتقل نشوند.

تامسون در پایان مصاحبه می‌گوید که در وب‌سایت خود، اطلاع‌رسانی لازم را برای پرداخت مجدد به کاربران ارائه می‌کند. به‌هرحال با توجه به سابقه‌ی اپل و تلاش آن‌ها برای بهینه‌سازی نهایی، به‌نظر نمی‌رسد چنین چالش‌هایی ادامه‌دار باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات