استیو وزنیاک: تکنولوژی سطح پنج در خودروهای خودران به این زودی‌ها محقق نخواهد شد

استیو وزنیاک، هم‌بنیان‌گذار اپل، امیدش را به تحقق دستیابی به تکنولوژی خودروهای سطح پنج را از دست داده است و باور ندارد به این زودی‌ها این رؤیا به حقیقت تبدیل شود.

هنگامی‌که از خودروهای خودران به‌میان می‌آید، استیو وزنیاک، از هم‌بنیان‌گذاران اپل، نظر کاملا متفاوتی دارد. در روزگاری که تکنولوژی خودروهای سطح ۵، نوید وسایل‌ نقلیه‌ی کاملا خودکار بدون نیاز به کنترل راننده را می‌دهد. استیو وزنیاک ۶۹ ساله امیدش را به تحقق چنین تکنولوژی‌ای از دست داده است و باور ندارد به این زودی‌ها این رؤیا به حقیقت تبدیل شود. خودرو سطح ۵ در مرحله‌ی تکامل‌یافته‌ی خود به حضور شخص در پشت فرمان نیازی ندارد. با کمک این سامانه، خودرو می‌تواند هر وضعیتی که در جاده پیش می‌آید، به‌درستی بدون نیاز به دریافت دستور راننده مدیریت کند. این بدان‌معنا است که ازلحاظ تئوری، راننده در پشت فرمان چنین خودرویی می‌تواند بخوابد یا کتاب بخواند. سیستم سطح پنح قدمی بسیار مهم در صنعت تکنولوژی خودرو به‌حساب می‌آید.

اسیو وزنیاک

وزنیاک هفته‌ی گذشته در کنفرانس J.D. Power Auto Revolution در لاس‌وگاس گفت:

نظرم را درباره‌ی ایده‌ی تکنولوژی خودروهای سطح پنج تغییر می‌دهم. واقعا منصرف شدم. حتی نمی دانم آیا دستیابی به چنین دستاوردی در طول زندگی‌ام محقق خواهد شد یا خیر.

وسایل‌ نقلیه‌ی خودران سطح پنج از بسیاری از جهات شبیه به داستان‌های علمی‌تخیلی است. این خودروها به فرمان نیاز ندارند و می‌توانند دقیقا مانند انسان درباره‌ی شرایط جاده اطلاعات را بخوانند و واکنش مناسبی نشان دهند. وزنیاک افزود هوش‌ مصنوعی امروزه نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد. رانندگان انسانی می‌توانند به‌سرعت شرایطی مانند آوار در جاده و مسیرهای میان‌بر و دیگر رویدادهای غیرمنتظره را ارزیابی کنند. باوجوداین‌، خودروهای خودران هنوز وجود ندارند.

وزنیاک درادامه افزود:

ما مردم را گمراه کردیم؛ به‌طوری‌که آن‌ها فکر می‌کنند این خودروها به‌خوبی مغز انسان عمل خواهند کرد و می‌توانند واقعا چیزهای جدیدی تشخیص دهند و به‌درستی تصمیم بگیرند. خودرویی که با خود بگوید «می‌دانم که در اینجا اتفاقی رخ داده است که قبلا با آن مواجه نشده بودم؛ ولی می‌دانم اوضاع از چه قرار است و چگونه باید به آن رسیدگی کرد»؛ اما فقط انسان می‌تواند این کار را انجام دهد.

درحالی‌که اشتیاق وزنیاک به خودروهای سطح پنج کاهش پیدا کرده است، او اظهار کرد با سطح فعلی سیستم‌های رانندگی که رانندگان انسانی را به‌عنوان پشتیبان همراه دارند، احساس امنیت می‌کند. براساس گفته‌های جامعه‌ی مهندسان خودرویی (SAE)، در خودروهای مجهز به سیستم سطح سه، خودرو می‌تواند در حالت رانندگی مشخصی عملکرد پدال گاز و ترمز و فرمان را برعهده بگیرد؛ درحالی‌که اطلاعات بیرون را نیز دریافت و تحلیل کند؛ اما همچنان نیاز است انسان برای برعهده‌گرفتن هرگونه رانندگی دینامیکی مانند گازدادن، نگاه‌کردن به جاده، تعویض خطوط، راهنما‌زدن و واکنش نشان‌دادن به عوامل مختلف در پشت فرمان قرار گیرد.

 

منبع fortune

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید