اینتل گزارش مالی سه‌ماهه سوم ۲۰۱۹ را منتشر کرد: سکون در بخش کامپیوتر و رشد در سایر بخش‌ها

یک‌شنبه ۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
اینتل با انتشار گزارش سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۱۹ نشان داده است برای کسب درآمد و سود همچنان روی سخت‌افزارهای کامپیوتر، مانند پردازنده حساب می‌کند.
تبلیغات

اینتل نیز مانند بسیاری از شرکت‌های مشابه، گزارش‌های مربوط به عملکرد مالی خود را در دوره‌های زمانی سه‌ماهه و به‌شکل منظم منتشر می‌کند. سال مالی اینتل شباهت فراوانی به سال تقویمی دارد؛ به‌گونه‌ای که یک‌چهارم سوم یا چارک سوم آن از ژوییه یا ژوئیه آغاز می‌شود و در سپتامبر پایان می‌یابد. به‌همین‌دلیل، در شرایطی که تا پایان سال ۲۰۱۹ فقط دو ماه باقی مانده است، انتشار گزارش چارک سوم سال مالی ۲۰۱۹ اینتل را شاهد هستیم؛ گزارشی که شاید بتوان آن را تأییدی بر حضور محافظه‌کارانه‌ی این شرکت در بازار کامپیوتر دانست.

بااین‌همه، اینتل توانسته است در دوره‌ی مالی مذکور عملکرد مثبتی از خود به‌نمایش بگذارد و رکوردهایی در برخی زمینه‌ها ثبت کند. به‌عنوان مثال، میزان درآمد اینتل در چارک سوم سال مالی ۲۰۱۹ بیشترین درآمدی است که این شرکت توانسته در طول دوران فعالیتش کسب کند. این درآمد ۱۹/۲ میلیارد دلار است که با درآمد اینتل در همین بازه‌ی زمانی در سال گذشته تفاوت چندانی ندارد. با‌این‌حال، شاخص‌های مالی حدود ۰/۱۴ درصد رشد را در میزان درآمد اینتل درمقایسه‌با چارک سوم سال قبل نشان می‌دهد.

با وجود رشد اندک درآمد اینتل درمقایسه‌با بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته، حاشیه‌ سود ناخالص این شرکت کاهش یافته است؛ به‌گونه‌ای که رقم آن از ۶۴/۵ درصد در سپتامبر گذشته به ۵۸/۹ درصد در سپتامبر امسال رسیده است. این رقم همچنین بر کاهش ۰/۹ درصدی حاشیه سود درمقایسه‌با چارک دوم سال مالی جاری دلالت می‌کند.

اینتل / Intel

باوجوداین، درآمد عملیاتی اینتل در چارک سوم سال مالی جاری درمقایسه‌با چارک دوم آن افزایش یافته و از ۴/۶ به ۶/۴ میلیارد دلار رسیده است. البته درآمد عملیاتی اینتل در چارک سوم امسال درمقایسه‌با بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته که ۷.۳ میلیارد دلار بود، ۱۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. علاوه‌برآن، درآمد خالص اینتل نیز درمقایسه‌با بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته، ۶ درصد کاهش یافته و از ۶/۴ به ۶ میلیارد دلار رسیده است. مجموع آمار و ارقام مذکور درآمد اینتل به‌ازای هر سهم این شرکت را ۱/۳۵ دلار تعیین می‌کند که کاهشی حدود ۲ درصد درمقایسه‌با سال گذشته را نشان می‌دهد. مسلما سهام‌داران این شرکت ترجیح می‌دادند وضعیت درست برعکس باشد.  

اینتل اکنون مدتی است فعالیت‌های تجاری خود را به دو بخش جداگانه تقسیم کرده است؛ بخش‌هایی که به‌عنوان گروه شناخته می‌شوند و به‌ترتیب گروه محاسبات ایستگاه پردازش (Client Computing Group) و گروه مرکز داده (Data Center Group) نام دارند. فعالیت‌های گروه محاسبات ایستگاه پردازش به‌طور عمده تولید قطعات سخت‌افزاری مربوط به کامپیوتر مانند پردازنده را دربر می‌گیرد و سایر فعالیت‌های تجاری اینتل هم در قالب گروه مرکز داده تعریف می‌شود.

با وجود رکود محسوسی که در چند سال اخیر بازار کامپیوتر با آن دست‌به‌گریبان بوده است، فروش قطعات سخت‌افزاری مانند پردازنده همچنان به‌عنوان منبع اصلی کسب درآمد اینتل شناخته می‌شود. این منبع درآمد در چارک سوم سال مالی ۲۰۱۹ هنوز قابل‌اتکا به‌نظر می‌رسد؛ با‌این‌حال، حاشیه‌ی سود آن به میزان درخورتوجهی کاهش یافته است. در این دوره‌ی مالی، با‌توجه‌به شاخص سال به سال، کاهش ۵ درصدی درآمد گروه محاسبات ایستگاه پردازش اینتل را شاهد هستیم. درآمد این گروه در چارک سوم سال مالی جاری ۹/۷ میلیارد دلار بوده است که درمقایسه‌با چارک دوم امسال افزایش ۱۰ درصدی و درمقایسه‌با چارک سوم سال مالی قبل کاهش ۵ درصدی را نشان می‌دهد. البته اینتل معتقد است این کاهش ۵ درصدی رقم چندان چشمگیری براساس معیار سال به سال نیست و محصولات پرهزینه‌ی این شرکت در بخش تجاری می‌تواند آن را جبران کند و پوشش دهد.

اینتل / Intel

بخش مرکز داده‌ی اینتل در سال‌های اخیر عملکرد موفقی ازنظر مالی داشته و رشد فراوانی تجربه کرده است. این در حالی است که بخش متمرکز بر بازار کامپیوتر با وجود کسب درآمد چشمگیر، مدتی است که ازنظر رشد روندی نزولی طی می‌کند. گروه مرکز داده‌ی اینتل هسته‌ی اصلی بخش مرکز داده‌ی این شرکت را تشکیل می‌دهد. این گروه در دوره‌ی مالی اخیر درآمد ۶/۴ میلیارد دلار را تجربه کرده است که درمقایسه‌با چارک دوم امسال رشد ۲۸ درصدی و درمقایسه‌با چارک سوم سال قبل ۴ درصدی را نشان می‌دهد.

درآمد کلی بخش مرکز داده‌ی اینتل در چارک سوم سال مالی جاری ۹/۵ میلیارد دلار بوده که کاملا به درآمد گروه محاسبات ایستگاه پردازش یا همان بخش متمرکز بر بازار کامپیوتر نزدیک است. این درآمد حدود ‌۶ درصد رشد را درمقایسه‌با سال گذشته نشان می‌دهد. بخش مرکز داده‌ی اینتل علاوه‌بر گروه مرکز داده، بخش‌های دیگری را هم دربر می‌گیرد که تقریبا تمام آن‌ها در طول یک سال اخیر رشد درخورملاحظه‌ای در کسب درآمد تجربه کرده‌اند. به‌عنوان مثال، بخش Mobileye که فعالیت‌های آن بر توسعه‌ی فناوری‌های کمکی رانندگی تمرکز دارد، درآمد ۲۲۹ میلیون دلار را در سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۱۹ کسب کرده است. این درآمد درمقایسه‌با دوره‌ی زمانی مشابه در سال قبل ۲۰ درصد و درمقایسه‌با چارک دوم امسال ۱۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

پس از بخش یادشده، بخش حافظه غیرفرار اینتل قرار دارد که با ثبت درآمد ۱/۳ میلیارد دلار، درمقایسه‌با سال قبل رشد ۱۹ درصدی و درمقایسه‌با چارک دوم امسال ۳۸ درصدی را نشان می‌دهد. بخش اینترنت اشیاء هم توانسته است در چارک سوم سال مالی جاری یک‌میلیارد دلار درآمد کسب و درمقایسه‌با چارک دوم امسال و چارک سوم سال گذشته به‌ترتیب ۱ و ۹ درصد رشد کند.

اینتل

شاید تنها زیرشاخه‌ی بخش مرکز داده‌ی اینتل که رکورد چندان مناسبی در دوره‌ی مالی اخیر ثبت نکرده، بخش Programable Solutions باشد؛ بخشی که نخستین عضو ۱۰ نانومتری از خانواده‌ی Agilex FPGA را در همین دوره‌ی مالی عرضه کرد. با وجود نشکستن رکورد مالی، این بخش موفق شد درآمد ۵۰۷ میلیون دلاری را ثبت و درمقایسه‌با سال گذشته ۲ درصد و درمقایسه‌با چارک قبل ۳/۷ درصد رشد کند.

درمجموع، بخش مرکز داده‌ی اینتل رشد درآمدی بیشتری درمقایسه‌با بخش متمرکز بر بازار کامپیوتر نشان می‌دهد. شاید بتوان قسمتی از ناکامی بخش کامپیوتر اینتل در افزایش رشد درآمد را به محافظه‌کاری این شرکت برای اعلام بازنشستگی رسمی سری پردازنده‌ی ۱۴ نانومتری مربوط دانست. اکنون مدت‌ها است که اینتل برای این کار زمینه‌چینی می‌کند؛ اما از عمل خبری نیست. البته در‌حال‌حاضر، اینتل بیش از ۳۰ ابزار مبتنی‌بر پردازنده‌ی ۱۰ نانومتری و پلتفرم آیس‌لیک را عرضه کرده است؛ موضوعی که می‌تواند به‌معنی پایان کار نسل پردازنده‌ی ۱۴ نانومتری این شرکت باشد.

جالب است اینتل محافظه‌کاری خود برای میدان‌دادن به پردازنده‌های ۱۰ نانومتری را قبول ندارد و معتقد است بازدهی نسل ۱۰ نانومتری پردازنده‌هایش در این مرحله از چرخه‌ی عمرشان، از انتظارها و تخمین‌های ابتدایی کارشناسان این شرکت بیشتر بوده است. فارغ از اینکه چنین ادعایی بیشتر نوعی دلداری است یا حقیقت، شواهد نشان می‌دهد اینتل قصد دارد به چرخه‌ی مرسوم دو تا دو‌و‌نیم سال فعالیت مفید محصولات خود بازگردد؛ هدفی که در عرضه‌ی نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی ۷ نانومتری این شرکت مدنظر قرار خواهد گرفت. این محصولات قرار است در سال ۲۰۲۱ وارد چرخه‌ی تولید شود.  

به‌هر‌حال، شاید بتوان عملکرد اقتصادی محصولات مبتنی‌بر پردازنده‌ی ۱۰ نانومتری اینتل را در گزارش چارک چهارم این شرکت در سال مالی ۲۰۱۹ مشاهده کرد. مدیران اینتل برای دوره‌ی سه‌ماهه‌ی‌ بعد درآمد کلی ۱۹/۲ میلیارد دلاری و ۱/۲۸ دلار به‌ازای هر سهم را پیش‌بینی کرده‌اند. باید دید چقدر این برآورد به حقیقت تبدیل می‌شود.

شما درباره‌ی آمار درآمدی اینتل در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۹ چه فکری می‌کنید؟ دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات