مایکروسافت گزارش مالی سه ماه نخست 2020 را منتشر کرد: فتح اکثر قله‌ها

جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
مایکروسافت با انتشار گزارش مالی سه ماه نخست ۲۰۲۰ از افزایش درآمد و حرکت رو به رشد سرویس‌هایی مانند آفیس خبر داد. اما ایکس‌باکس و سرفیس وضع متفاوتی دارند.
تبلیغات

مایکروسافت هم مانند بسیاری از شرکت‌های بزرگ مشابه، سال مالی خود را به بازه‌های زمانی سه‌ماهه تقسیم کرده است و پس از پایان هر دوره گزارش‌های مالی مربوط به آن را برای بررسی سهام‌داران و کارشناسان اقتصادی منتشر می‌کند. همان گونه که شاید بدانید سال مالی شرکت‌ها با سال تقویمی اندکی متفاوت است و به چهار دوره‌ی سه‌ماهه تقسیم می‌شود. دوره‌هایی که به کوارتر (Quarter) یا ربع و یک چهارم و چارک مشهور هستند. به همین دلیل در زمانی‌که تقویم هنوز سال ۲۰۱۹ میلادی را نشان می‌دهد، شاهد انتشار گزارش دوره‌ی یک چهارم ابتدایی سال مالی ۲۰۲۰ توسط مایکروسافت هستیم.

این گزارش موفقیت مالی مایکروسافت را در اکثر بخش‌های فعال در آن نشان می‌هد و بر عملکرد قدرتمند اقتصادی این شرکت در این دوره‌ی سه‌ماهه مهر تأیید می‌زند. البته نقاط قابل تاملی مانند عملکرد ناموفق خانواده‌ی سرفیس و ایکس‌باکس هم در این گزارش مشاهده می‌شود. همچنین نرخ رشد سرویس آژور (Azure) مایکروسافت، که یک سرویس محاسبه‌ی ابری به شمار می‌رود هم افت فاحشی را نسبت به قبل نشان می‌دهد. موضوعی که با توجه به موفقیت قابل ملاحظه‌ی رقیب سرسختی مانند سرویس وب آمازون یا AWS زنگ خطر را برای مایکروسافت به صدا در ‌آورده است.

در گزارش مالی مایکروسافت میزان درآمد چارک نخست سال مالی ۲۰۲۰ این شرکت رقم سی و سه میلیارد و یک میلیون دلار اعلام شده است که یک رشد ۱۴ درصدی را براساس مقیاس سال به سال نشان می‌دهد. این رشد برای درآمد عملیاتی این شرکت رقم ۲۸ درصد بوده است. درآمد خالص مایکروسافت هم در بازه‌ی زمانی مذکور با افزایش ۲۱ درصد به‌صورت سال به سال همراه بوده و به رقم ده میلیارد و هفت میلیون دلار رسیده است. این رقم معادل یک دلار و سی و هشت سنت به ازای هر سهم مایکروسافت است که می‌تواند نظر مثبت سهام‌داران این شرکت را جلب کند.

مایکروسافت

در این دوره‌ی مالی درآمد مایکروسافت از بخش تولید و تجارت خود که تولیدات مربوط به آفیس و لینکدین (LinkedIn) را در بر می‌گیرد با رشد ۱۳ درصدی همراه بوده و به یازده میلیارد و یک میلیون دلار رسیده است. البته درآمد لینکدین به‌تنهایی حدود ۲۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

درآمدهای حاصل از آفیس مایکروسافت هم زیرمجموعه‌ای از درآمد بخش تولید و تجارت این شرکت محسوب می‌شود. درآمد محصولات تجاری آفیس و سرویس‌های ابری مربوط به آن در دوره‌ی مالی اخیر حدود ۱۳ درصد افزایش یافته است. این نرخ رشد بیش از هر عاملی به درآمد قابل‌توجه آفیس ۳۶۵ مربوط می‌شود که خود به‌تنهایی با رشد ۲۵ درصد همراه بوده است. این فرایند موجب رشد محصولات مصرفی مربوط به آفیس ۳۶۵ شده و با افزایش نرخ رشد درآمد آن به میزان ۵ درصد، تعداد کاربران رسمی آفیس ۳۶۵ را به سی و پنج میلیون و ششصد هزار نفر رسانده است. 

همچنین می‌توان به نرخ رشد درآمد محصولات Dynamics مایکروسافت به میزان ۱۴درصد اشاره کرد. این نرخ رشد بیش از هر عامل دیگری تحت تأثیر رشد ۴۱  درصدی درآمد محصولات Dynamics 365 بوده است. 

موفقیت مالی مایکروسافت در چارک نخست سال مالی جدید را در بخش‌های دیگر این شرکت هم می‌توان مشاهده کرد. به گونه‌ای که میزان درآمد بخش سرویس‌های هوشمند ابری مایکروسافت ۲۷ درصد افزایش یافته و به ده میلیارد و هشت میلیون دلار رسیده است. اگر در این بخش اندکی ریز بشویم خواهیم دید که درآمد تولیدات مبتنی بر سرور و سرویس‌های ابری مایکروسافت در این دوره‌ی مالی ۳۰ درصد رشد داشته است. همچنین نرخ رشد خدمات سازمانی مایکروسافت هم حدود ۷ درصد بوده است.

سرفیس‌پرو ۳ مایکروسافت

با این حال می‌توان در میزان درآمد حاصل از سرویس ابری‌ Azure علاوه بر رشد، نوعی نزول را هم مشاهده کرد. بنابر تأیید مایکروسافت درآمد سرویس ابری Azure در طول چارک نخست سال مالی جدید ۵۹ درصد رشد داشته است. این در حالی است که یک سال قبل نرخ رشد درآمد این سرویس ۷۶ درصد بود. در گزارش سه ماه پایانی سال مالی ۲۰۱۹ هم نرخ رشد درآمد Azure رقم ۶۴ درصد به ثبت رسید. بنابراین به نظر می‌رسد که درآمد این سرویس ابری در هر دوره‌ی مالی با افت فاحشی همراه بوده است. با توجه به رشد روزافزون استفاده از سرویس‌های ابری، این کاهش شیب رشد درآمد می‌تواند نگرانی برخی از سهام‌داران مایکروسافت را به همراه داشته باشد. چرا که سرویس ابری آمازون یعنی AWS به‌عنوان یک رقیب سرسخت همچنان روند موفق خود را طی می‌کند و در نرخ رشد درآمد آن افت یا کاهش محسوسی مشاهده نمی‌شود.

یکی دیگر از بخش‌هایی که در گزارش مالی جدید مایکروسافت روند رو به رشدی را نسبت به قبل نشان نداده بخش ایکس‌باکس این شرکت است. درآمد این بخش جهش قابل توجهی را نسبت به دوره‌ی مالی قبل نشان نمی‌دهد و کاملا ثابت مانده است. با توجه به اینکه تمرکز مایکروسافت بر سرویس Xbox Game Pass نتوانسته است رشد قابل توجهی را در کسب درآمد بخش ایکس‌باکس رقم بزند، استراتژی این شرکت برای رشد درآمد بخش ایکس‌باکس در سال مالی ۲۰۲۰ احتمالا بر سرویس استریم Project xCloud معطوف خواهد بود. علاوه بر آن حضور کنسول جدید ایکس‌باکس و بازی‌های مربوط به آن در بازار هم می‌تواند فرصت تازه‌ای را برای کسب درآمد از بخش ایکس‌باکس فراهم کند.

در کنار بخش ایکس‌باکس می‌توان به بخش سرفیس مایکروسافت هم اشاره کرد که به هیچ وجه از نظر مالی موفق نبوده و در زمینه‌ی کسب درآمد به میزان ۴ درصد نزول داشته است. البته به‌زودی در این بخش شاهد تحولاتی خواهیم بود و با آمدن محصولاتی مانند سرفیس پرو ایکس مایکروسافت در کنار سرفیس پرو 7 مایکروسافت و همچنین سرفیس لپ‌تاپ 3 نسخه 13 اینچ مایکروسافت به همراه نسخه 15 اینچی آن به بازار شاید بخش سرفیس مایکروسافت بتواند رشد مجددی را در میزان درآمد رقم بزند.

سرفیس 3 مایکروسافت

با این حال رشد درآمد بخش ویندوز و محصولات مربوط به آن توانسته است ناکامی بخش سرفیس و ایکس‌باکس را تا حدی تحت تأثیر قرار دهد. درآمدهای حاصل از Windows OEM، که به‌طور عمده به استفاده از ویندوز توسط تولید‌کنندگان نه چندان مطرح سخت‌افزار اختصاص دارد، در این دوره‌ی مالی حدود ۹ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که درآمد محصولات تجاری مبتنی بر ویندوز و سرویس‌های ابری وابسته به آن رشد بیشتری را نشان می‌دهد و به میزان ۲۶ درصد افزایش یافته است.

درآمدهای مربوط به تبلیغات جستجوهای اینترنتی هم نرخ رشد یازده درصدی را نشان می‌دهد. البته هزینه‌های مربوط به در اختیار گرفتن ترافیک اینترنتی در این آمار لحاظ نشده است.

بخش‌هایی که به آن اشاره شد هر کدام زیرمجموعه‌ای از بخش محاسبات شخصی مایکروسافت محسوب می‌شود. جالب است که عملکرد مالی ناموفق دو بخش ایکس‌باکس و سرفیس نتوانسته است از رشد درآمد بخش محاسبات شخصی مایکروسافت جلوگیری کند. به گونه‌ای که در این دوره‌ی مالی بخش مذکور رشد ۴ درصد را تجربه کرده و درآمد یازده میلیارد و یک میلیون دلار را به ثبت رسانده است.

در مجموع به نظر می‌رسد که مایکروسافت قصد دارد تمرکز اصلی خود را برای کسب درآمد از بخش محاسبات شخصی همچنان بر سرویس‌های ابری قرار دهد تا از طریق آن بتواند روند رو به رشد مالی خود را با تداوم همراه سازد و نظر مثبت سهام‌داران را جلب کند. در غیر این صورت برای کسب درآمد قابل‌توجه از بخش‌های سخت‌افزاری نیاز به تولید محصولات جدید خواهد بود.  

شما در مورد گزارش مالی مایکروسافت چه نظری دارید؟ آیا این شرکت با تکیه بر نقاط قوت سعی می‌کند روند رو به رشد درآمد خود را حفظ کند یا دست به خطر خواهد زد و با رفع نقاط ضعف، درآمد حاصل از بخش‌های زیان‌ده خود را به میزان بیشتری افزایش خواهد داد؟ در صورت تمایل می‌توانید نظرات خود را با زومیت و خوانندگان آن در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات