سامسونگ آخرین کارخانه تولید گوشی خود را در چین تعطیل کرد

دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
سامسونگ ساعاتی پیش اعلام کرد در اوایل ماه اکتبر امسال، آخرین کارخانه‌ی خود را در کشور چین که در زمینه‌ی تولید گوشی فعال بود، تعطیل کرده است.
تبلیغات

سامسونگ اعلام کرد در روزهای آغازین ماه اکتبر ۲۰۱۹، کارخانه‌ی تولید گوشی خود را که در استان گوانگ‌دونگ کشور چین فعالیت می‌کرد، تعطیل کرده است. این خبر از آن‌جایی حائز اهمیت است که کارخانه‌ی یادشده آخرین کارخانه‌ی فعال در حوزه‌ی تولید گوشی سامسونگ در کشور چین به‌شمار می‌آمد. کارشناسان حوزه‌ی فناوری با بررسی ابعاد این موضوع اعلام کرده‌اند که انجام چنین کاری برای دیگر شرکت‌ها می‌تواند بسیار چالش‌برانگیزتر باشد.

خبر تعطیلی کارخانه‌ی سامسونگ در گوانگ‌دونگ درحالی منتشر می‌شود که کره‌ای‌ها سال ۲۰۱۸ در اطلاعیه‌ای مهم اعلام کرده بودند، قصد دارند کارخانه‌ی فعال در حوزه‌ی ساخت تجهیزات شبکه‌ی خودشان را که در شنزن چین فعالیت می‌کرد، تعطیل کنند (و چنین کاری را نیز انجام دادند). مدتی بعد از تعطیلی کارخانه‌ی شنزن،‌ سامسونگ کارخانه‌ی تولید گوشی خود را نیز در تیانجین چین تعطیل کرد. 

براساس اعلام رسمی، کارخانه‌ی تعطیل‌شده‌ی سامسونگ در استان گوانگ‌دونگ از سال ۱۹۹۲ میلادی تاکنون فعالیت می‌کرد؛ این کارخانه در مقطع خاصی توانسته بود ضمن ایجاد ۶ هزار شغل، در طی یک سال میلادی ۶۳ میلیون گوشی هوشمند تولید کند که همگی ارقام درخورتوجهی به‌شمار می‌آیند.

گلکسی نوت 10 پلاس / Galaxy Note 10 Plus

رسانه‌ی South China Morning Post در ماه ژوئن با انتشار گزارشی مدعی شد که تصمیم جدید سامسونگ برای بستن کارخانه‌هایش در کشور چین می‌تواند عواقبی جدی برای دیگر شرکت‌هایی که در این کشور کارخانه‌ی فعال دارند، داشته باشد. یکی از تحلیلگران حوزه‌ی فناوری در این زمینه می‌گوید: «سامسونگ پیشروترین شرکت دنیا در زمینه‌ی تولید است. اگر تولیدات این شرکت در چین کاهش یابد یا اینکه سامسونگ بخواهد به‌طور کلی تولیداتش را در این کشور متوقف کند، حداقل ۱۰۰ کارخانه در گوانگ‌دونگ تعطیل خواهند شد.»

بااین‌حال توقف تولید گوشی‌های سامسونگ در چین به این معنی نیست که شرکت موردبحث قصد دارد به‌طور کلی بازار این کشور را ترک کند. در واقع طبق ادعای اکثر رسانه‌ها، سامسونگ همچنان به فروش گوشی در چین تمایل دارد.

جنگ تجاری بین آمریکا و چین احتمالا روی تصمیم سامسونگ تأثیرگذار بوده است

البته فراموش نکنید که سهم فعلی سامسونگ از بازار چین تقریبا ۱ درصد است. سهم سامسونگ از بازار گوشی در کشور چین در سال ۲۰۱۳ میلادی ۲۰ درصد بود و این موضوع افت درخورتوجه سهم این شرکت را طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد. در واقع طی چند سال اخیر، شرکت‌های بومی چینی نظیر هواوی و شیائومی قدرتمندتر شدند و سامسونگ نتوانست در بازار چین با آن‌ها رقابت کند. 

افزون بر موارد یادشده، آن دسته از کارخانه‌های فعال سامسونگ در کشور چین، گوشی‌های این شرکت را برای بازار همین کشور تولید می‌کردند. سامسونگ در صورت تمایل می‌تواند تولید گوشی را در کشور چین از طریق همکاری با برخی شرکای تجاری یا عقد قرارداد با برخی شرکت‌ها ادامه دهد.

سامسونگ در اطلاعیه‌اش مدعی شده است که انتقال خطوط تولید به کشور ویتنام باعث افزایش بهره‌وری محصولات و همچنین کاهش برخی ریسک‌ها در زمینه‌ی تولید خواهد شد. بااین‌حال برخی کارشناسان مدعی هستند که جنگ تجاری بین دولت‌های چین و ایالات متحده‌ی آمریکا تأثیر‌به‌سزایی روی تصمیم اخیر سامسونگ گذاشته است. طبق برخی گزارش‌ها، گوگل نیز مدتی پیش در اقدامی مشابه، خطوط تولید خودش را از چین به ویتنام منتقل و دلایلی شبیه به آنچه سامسونگ گفت را اعلام کرده بود. در ضمن اخیرا برخی شایعه‌ها را مبنی‌بر تصمیم احتمالی اپل برای تعطیلی کارخانه‌هایش در کشور چین شنیده بودیم. 

سامسونگ گلکسی اس ۱۰ / Samsung Galaxy S10

خبرگزاری دولتی China Daily در اطلاعیه‌ای به‌نقل از منابعی آگاه اعلام کرد که تصمیم سامسونگ برای خروج از بازار چین، ارتباطی به جنگ تجاری بین چین و آمریکا ندارد. در واقع طبق ادعاهای مطرح‌شده از سوی این خبرگزاری، پایین بودن هزینه‌های مربوط به نیروی کار در خارج از کشور چین اصلی‌ترین دلیل سامسونگ برای تعطیلی کارخانه‌ایش در این کشور بوده است. همچنین خبرگزاری China Daily مدعی شده که اپل قصد ندارد رویکرد سامسونگ را در پیش بگیرد؛ زیرا این شرکت در چین دارای زنجیره‌های تأمین بسیار بزرگ و کاملی است و این موضوع باعث می‌شود اپل نخواهد ریسک بزرگی را به جان بخرد.

تحلیل‌گری در گفت‌و‌گو با رسانه‌ی Financial Times گفته‌های جالبی را در این زمینه مطرح کرده است. او که به‌دفعات به شرکت‌های مختلف توصیه کرده تولید محصولات‌شان را در چین ادامه دهند، می‌گوید اپل و دیگر شرکت‌هایی که امروزه با تولیدکنندگان مختلفی قرارداد بسته‌اند، سال‌ها است که در حال آموزش نیروی کار در کشور چین هستند. با این اوصاف، این شرکت‌ها نمی‌توانند تولید محصولات‌شان را در زمانی سریع به‌جای دیگری منتقل کنند.

سامسونگ اکنون ۶۰ درصد از تولید گوشی‌های هوشمند خود را در کشور ویتنام انجام می‌دهد و طبق اعلام رسمی، قصد دارد یک کارخانه‌ی بسیار بزرگ برای تولید گوشی را در کشور هند احداث کند. براساس ادعاهای مطرح‌شده از سوی رسانه‌ی Financial Times، دستمزد نیروی کار در چین دو برابر بیشتر از ویتنام و چندین برابر بیشتر از هند است.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات