پلتفرم واقعیت مجازی Daydream گوگل به پایان راهش رسید

چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۲
مطالعه 4 دقیقه
گوگل هنگام معرفی گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل ۴، به پشتیبانی آن‌ها از پلتفرم واقعیت مجازی دی‌دریم اشاره‌ای نکرد تا به‌صورت تلویحی پایان کار این پلتفرم را تأیید کند.
تبلیغات

مدت‌ها است از گوشه‌و‌کنار شایعاتی درباره‌ی احتمال فرارسیدن پایان کار پروژه‌ی دی‌دریم (Daydream) گوگل می‌شنویم و به‌نظر می‌رسد این شایعه‌های نهایتا رنگ حقیقت به‌خود گرفته‌اند. اهالی مانتین‌ویو شب گذشته کنفرانسی اختصاصی برای رونمایی گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل ۴ شامل پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس‌ ال برگزار کردند. شایان ذکر است حین معرفی پیکسل ۴، به پشتیبانی این گوشی از پلتفرم واقعیت مجازی دی‌دریم اشاره‌ای نشد و از چندی پیش، گوگل فروش هدست واقعیت مجازی دی‌دریم ویو را متوقف کرد.

فردی به نمایندگی از گوگل در اطلاعیه‌ای رسمی گفته است:

با گذر زمان متوجه شدیم برخی محدودیت‌ها به‌شکلی واضح از تبدیل واقعیت مجازی در گوشی‌های هوشمند به فناوری بلندمدت و سودمند جلوگیری می‌کنند. اینکه از کاربران بخواهید گوشی هوشمندشان را در داخل هدست واقعیت مجازی قرار دهند و دسترسی‌شان به اپلیکیشن‌هایی را قطع کنید که به‌صورت روزمره استفاده می‌شوند، باعث ناراحتی آن‌ها می‌شود و حساسیت آن‌ها را به‌دنبال دارد. 
گوگل دی دریم

با درنظر‌گرفتن این توضیحات و پشتیبانی‌نکردن پیکسل ۴ از دی‌دریم، می‌توانیم اعلام کنیم این پلتفرم واقعیت مجازی به پایان راهش رسیده است. دی‌دریم سال‌ها پیش به‌عنوان پلتفرم واقعیت مجازی جدیدی درکنار مدل اولیه‌ی گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل معرفی شد و چند شرکت‌ گوشی‌ساز در سال‌های بعد محصولاتشان را به این پلتفرم VR مجهز کردند. با‌این‌حال، پشتیبانی شرکت‌های مختلف از دی‌دریم با سرعت بسیار کندی دنبال می‌شد، تا حدی که در سال جاری میلادی هیچ‌یک از گوشی‌های هوشمند معرفی و عرضه شده از آن پشتیبانی نمی‌کردند؛ حتی پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس‌ ال و پیکسل 3a که اوایل سال ۲۰۱۹ روانه‌ی بازار شد.

البته فراموش نکنید فرارسیدن پایان کار دی‌دریم به‌عنوان پلتفرم واقعیت مجازی، نمی‌تواند به این معنی باشد که فناوری واقعیت مجازی روزهای بدی را طی می‌کند و در آینده دیگر خبری از آن نخواهیم شنید. بسیاری از شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه‌ی فناوری در حال سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار پول در حوزه‌ی واقعیت افزوده هستند. به‌خاطر داشته باشید بسیاری از این سرمایه‌گذاری‌ها هم‌اکنون در حوزه‌ی واقعیت افزوده‌ی موبایلی اتفاق می‌افتد.

دی دریم

اپل یکی از شرکت‌هایی به‌شمار می‌آید که سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی واقعیت افزوده کرده است. این شرکت به‌شدت در حال تلاش است تا روزبه‌روز پلتفرم اختصاصی ARKit را بهتر از قبل کند. ARKit درحقیقت مجموعه‌ای شامل چندین ابزار برای توسعه‌دهندگان است که امکان‌آمدن فناوری واقعیت افزوده را به اپلیکیشن‌های گوشی‌های آیفون فراهم می‌کند.

گوگل نیز نسخه‌ی خاصی از پلتفرم واقعیت افزوده با نام ARCore دارد. این پلتفرم‌ها به‌همراه بسیاری دیگر از پلتفرم‌های مشابه، تنها ازطریق گوشی‌های هوشمند دردسترس هستند. یکی از اپلیکیشن‌های مبتنی‌بر واقعیت افزوده، اپلیکیشن شرکت Wayfair است که به کاربر امکان می‌دهد ازطریق صفحه‌ی گوشی‌ ببیند مبلمان این شرکت در خانه‌ی وی چه شکل‌و‌شمایلی خواهند داشت. 

امروزه، امکان تجربه‌ی فناوری واقعیت مجازی به‌طور عمده از دو طریق وجود دارد؛ ۱. اتصال هدست واقعیت مجازی به رایانه‌ی رده‌بالا برای تجربه‌ی بازی‌های جدید در دنیای واقعیت مجازی؛ ۲. اجرای بازی‌های سبک‌تر روی هدست‌های واقعیت مجازی مستقل نظیر آکیولس گو. گرچه هدست‌های واقعیت مجازی آن‌طورکه شرکت‌های سازنده‌ی آن‌ها نظیر آکیولس انتظار داشتند نتوانسته‌اند همه‌گیر شوند، اپلیکیشن‌های جذابی دارند که استفاده از آن‌ها را به امری لذت‌بخش تبدیل می‌کند.

هدست واقعیت مجازی Daydream

باید منتظر ماند و دید آیا گوگل قصد دارد ازطریق دیگری مجددا وارد حوزه‌ی واقعیت مجازی شود یا خیر. این شرکت در چند سال اخیر نشان داده است اگر محصولات یا سرویس‌هایش با استقبال چشمگیر مواجه نشوند، به‌راحتی خط‌قرمزی روی آن‌ها می‌کشد و بعدها دوباره به‌شیوه‌ای دیگر دستگاه یا سرویس جدیدی تولید می‌کند. یکی از بارزترین نمونه‌های این کار گوگل، تصمیم این شرکت برای خاتمه‌دادن به پشتیبانی از برخی اپلیکیشن‌های پیام‌رسان بوده است.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی این اقدام گوگل دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات