پیکسل 4 ایکس ال و پیکسل 4 گوگل معرفی شدند

سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۷
مطالعه 8 دقیقه
پیکسل 4 ایکس ال و پیکسل 4 پرچمداران جدید گوگل با طراحی جدید، ماژول دوربین بزرگ‌تر نسبت به نسل قبل و تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام هستند که دقایقی پیش معرفی شدند.
تبلیغات

گوگل از مدت‌ها پیش اعلام کرده بود که در پی برگزاری رویدادی اختصاصی به‌منظور رونمایی جدیدترین دستاوردهایش در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند است. کنفرانس اختصاصی گوگل سرانجام برگزار شد و این شرکت گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل ۴ را رونمایی کرد. گوشی‌های گوگل پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس‌ال (Google Pixel 4 XL) محصولات جدید و تازه‌نفسی هستند که برای رقابت با بزرگان بازار معرفی شده‌اند و از قابلیت‌های ویژه‌ای بهره می‌گیرند.

براساس اطلاعات رسمی، مدل معمولی پیکسل ۴ گوگل دارای ابعادی معادل ۱۴۷/۱ در ۶۸/۸ در ۸.۲ میلی‌متر و وزنی معادل ۱۶۲ گرم است. این درحالی است که مدل XL ابعادی معادل ۱۶۰/۴ در ۷۵/۱ در ۸/۲ میلی‌متر و وزنی معادل ۱۹۳ گرم دارد. گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل ۴ در پنل پشتی و جلویی از شیشه‌ی محافظ گوریلا گلس ۵ استفاده می‌کنند؛ در بین این دو پنل، شاهد فریمی آلومینیومی هستیم. گوشی‌های جدید گوگل از دو سیم‌کارت (نانو سیم و سیم‌کارت الکترونیکی) پشتیبانی می‌کنند و به‌لطف بهره‌مندی از گواهی IP68 مقاومت بسیار خوبی در برابر نفوذ آب و گردوغبار دارند. در واقع پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس‌ال می‌توانند در عمق ۱/۵ متری آب تا حداکثر ۳۰ دقیقه باقی بمانند و هیچ مشکلی برایشان پیش نیاید.

در پنل جلویی پرچم‌داران جدید گوگل شاهد نمایشگری OLED هستیم که از نمایش ۱۶ میلیون رنگ پشتیبانی می‌کند و از آن با نام Smooth Display یاد می‌شود. مدل معمولی خانواده‌ی پیکسل ۴، نمایشگری ۵/۷ اینچ دارد. این گوشی دارای نسبت نمایشگر به بدنه‌ی ۷۷/۵ درصد است. نمایشگر دستگاه از نسبت تصویر ۱۸/۵:۹ در کنار چگالی ۴۴۴ پیکسل در هر اینچ بهره‌مند است و محتوای بصری را با وضوح عالی ۲٬۲۲۰ در ۱٬۰۸۰ پیکسل به‌نمایش می‌گذارد. همان‌طور که بالاتر گفتیم، نمایشگر پیکسل ۴ از طریق شیشه‌ی گوریلا گلس ۵ محافظت می‌شود. 

پیکسل ۴ گوگل / google pixel 4

از طرفی پیکسل ۴ ایکس‌ال را داریم که از نمایشگری با پنل مشابه پیکسل ۴ معمولی اما با اندازه‌ای بزرگ‌تر (۶/۳ اینچ) بهره‌مند است. نمایشگر این گوشی نسبت تصویر ۱۶:۹ را با وضوح ۳٬۲۰۰ در ۱٬۸۰۰ پیکسل به‌نمایش می‌گذارد. در ضمن این نمایشگر دارای چگالی ۵۳۷ پیکسل در هر اینچ است. 

در کنار موارد یادشده، نمایشگر گوشی‌های جدید گوگل فضای رنگی DCI-P3 را به‌صورت ۱۰۰ درصدی پوشش می‌دهند و از فناوری HDR هم پشتیبانی می‌کنند. این نمایشگرها از نوع نمایشگرهای همیشه‌روشن هستند و از رفرش‌ریت (نرخ نوسازی) ۹۰ هرتز بهره می‌گیرند تا محتوای بصری را به‌شکلی نرم و روان در برابر چشم کاربر به‌نمایش بگذارند. البته به خاطر داشته باشید که این رفرش‌ریت در مواقعی خاص به‌صورت خودکار روی ۶۰ هرتز تنظیم می‌شود تا مصرف باتری گوشی کاهش پیدا کند. تغییر رفرش‌ریت به‌گونه‌ای صورت می‌پذیرد که کاربر متوجه آن نخواهد شد.

موشن سنس امکان کنترل پیکسل ۴ را از طریق ژست‌های حرکتی فراهم می‌کند

گوگل در حاشیه‌ی بالایی گوشی‌های جدیدش حسگرهای ویژه‌ای را جای داده است که قابلیت جدیدی را با نام موشن سنس (Motion Sense) که مبتنی بر ژست‌های حرکتی است، به این گوشی اضافه می‌کنند. موشن سنس امکان کنترل گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل ۴ را از طریق ژست‌های حرکتی و بدون نیاز به لمس صفحه‌نمایش، فراهم می‌کند. قابلیت موشن سنس پیکسل ۴ و ۴ ایکس‌ال از فناوری ویژه‌ی گوگل با نام پروژه‌ی Soli بهره می‌گیرد.

به‌لطف موشن سنس خواهید توانست بدون لمس گوشی به کنترل پخش موسیقی بپردازید یا به‌راحتی از طریق حرکت دادن دست‌تان در نزدیکی نمایشگر، تماس‌های ورودی را رد کنید. براساس ادعای گوگل، پردازش‌های مربوط به موشن سنس به‌صورت محلی در خود گوشی اتفاق می‌افتند. در ضمن کاربر هر زمان که بخواهد، می‌تواند موشن سنس را غیرفعال کند.

پیکسل 4 ایکس ال گوگل / google pixel 4 xl

حسگرهای بخش بالایی نمایشگر پیکسل ۴ و ۴ ایکس‌ال، قابلیت دیگری را نیز به این گوشی می‌دهند. در واقع گوگل در پیکسل ۴، فناوری اختصاصی تشخیص چهره‌ی خودش را برای رقابت با فیس ID اپل معرفی کرده است. گوگل مدعی است که فناوری تشخیص چهره‌ی پیکسل ۴، سریع‌ترین فناوری تشخیص چهره در بین گوشی‌های هوشمند به‌شمار می‌آید.

گوشی‌های پیکسل ۴ همان‌طور که انتظارش را داشتیم از سیستم‌عامل اندروید ۱۰ بهره می‌گیرند. این گوشی‌ها برای پردازش وظایف مختلف از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام استفاده می‌کنند؛ اسنپدراگون ۸۵۵ یک سیستم-روی چیپ هشت هسته‌ای به‌شمار می‌آید. در واقع این تراشه دارای هشت هسته‌ی کرایو ۴۸۵ است که یک مورد از آن‌ها با فرکانس پردازشی ۲/۸۴ گیگاهرتز، سه مورد از آن‌ها با فرکانس پردازشی ۲/۴۲ گیگاهرتز و چهار مورد دیگر از آن‌ها با فرکانس پردازشی ۱/۷۸ گیگاهرتز فعالیت می‌کنند. در ضمن اسنپدراگون ۸۵۵ از پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۶۴۰ (Adreno 640) برای پردازش وظایف گیمینگ بهره می‌گیرد.

پیکسل ۴ گوگل / google pixel 4

هر دو گوشی خانواده‌ی پیکسل ۴ به ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم در کنار ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی مجهز شده‌اند؛ متأسفانه امکان ارتقاء حافظه‌ی ذخیره‌سازی این گوشی‌ها از طریق کارت میکرو SD وجود ندارد. بنابراین اگر فایل‌های زیادی برای ذخیره کردن دارید، بهتر است سراغ نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی پیکسل ۴ یا ۴ ایکس‌ال بروید.

یکی از مهم‌ترین تغییرات پیکسل ۴ و ۴ ایکس‌ال نسبت به نسل قبل، به دوربین این گوشی‌ها مربوط می‌شود. این بار در پنل پشتی شاهد ماژول بزرگ‌تری هستیم. پرچم‌داران جدید گوگل از دو دوربین مجزا بهره می‌گیرند: دوربین اصلی حسگری ۱۲/۲ مگاپیکسلی با اندازه‌ی 1/2.55 (بخوانید یک روی ۲/۵۵) اینچ دارد و از لنزی ۲۸ میلی‌متری (عریض) بهره می‌گیرد. این دوربین دارای سایز پیکسل ۱/۴ میکرومتر و دیافراگم f/1.7 است و از فناوری فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) دوال پیکسل در کنار لرزش‌گیر تصویر اپتیکال (OIS) پشتیبانی می‌کند.

طبق ادعای گوگل، پیکسل ۴ از سریع‌ترین فناوری تشخیص چهره در بین گوشی‌های هوشمند بهره‌مند است

دوربین دوم دستگاه، حسگری ۱۶ مگاپیکسلی دارد و از لنز تله‌فوتو‌ی ۴۵ میلی‌متری بهره می‌گیرد. این دوربین دارای سایز پیکسل یک میکرومتر است و از فوکوس خودکار تشخیص فاز دوال پیکسل در کنار لرزش‌گیر تصویر اپتیکال هم پشتیبانی می‌کند.

در ضمن این دوربین، زوم ۲ برابری را به‌همراه می‌آورد؛ طبق اطلاعات رسمی منتشرشده از سوی گوگل، این زومِ ۲ برابری، ترکیبی از زوم اپتیکال و دیجیتال به‌شمار می‌آید. پیکسل ۴ و ۴ ایکس‌ال در پنل پشتی دارای فلاش LED دوگانه هستند و دوربین این گوشی‌ها از عکاسی پانوراما در کنار HDR خودکار پشتیبانی می‌کند. همچنین امکان ضبط ویدئوی 4K با نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه و ویدئو‌ی 1080p با نرخ‌های ۳۰، ۶۰ و ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه از طریق دوربین اصلی گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل ۴ وجود دارد. 

در پنل جلویی دستگاه‌‌های جدید گوگل شاهد دو دوربین هستیم؛ دوربین اصلی، دارای حسگری ۸ مگاپیکسلی است و از لنز ۲۲ میلی‌متری (عریض) با دیافراگم f/2.0 بهره می‌گیرد. این دوربین دارای اندازه‌ی پیکسل ۱/۲۲ میکرومتر است؛ متأسفانه دوربین سلفی پیکسل ۴ و ۴ ایکس‌ال فناوری فوکوس خودکار ندارد. دوربین سلفی دوم، یک دوربین سه‌بعدی مدت‌پرواز (3D ToF) است. دوربین سلفی پیکسل ۴ و ۴ ایکس‌ال نیز از HDR خودکار پشتیبانی می‌کند و امکان ضبط ویدئوی 1080p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه از طریق آن وجود دارد.

پیکسل 4 گوگل / google pixel 4

گوگل افزون بر اعمال تغییراتی سخت‌افزاری در دوربین‌ها، تغییرات نرم‌افزاری مهمی را نیز در آن‌ها اعمال کرده است. این بار در پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس‌ال شاهد بهبودیافتن ویژگی نایت سایت (عکاسی در شب) هستیم؛ ظاهرا این قابلیت در گوشی‌های جدید امکان عکاسی از آسمان شب (عکاسی نجومی) را با اکسپوژری طولانی فراهم می‌کند. همچنین قابلیت جدیدی تحت‌عنوان +Live HDR به نرم‌افزار دوربین اضافه شده است که پیش از پردازش عکس نهایی، به شما امکان می‌دهد در همان‌لحظه ببینید تصویرتان با فعال‌بودن HDR چه ظاهری پیدا می‌کند. به‌علاوه دوربین پیکسل ۴ میزبان قابلیت جدید دوال اکسپوژر (Dual Exposure) است. در کنار این‌ها، اسلایدر جدیدی به نرم‌افزار دوربین اضافه شده است که امکان تنظیم دستی سایه را فراهم می‌کند. گوگل همچنین می‌گوید که در تمامی حالات عکاسی، تعادل رنگ سفید را بهبود داده است.

پیکسل‌های جدید گوگل افزون بر موارد یادشده، از اسپیکر استریو در کنار میکروفونی خاص با پشتیبانی از قابلیت لغو نویز (نویز کنسلینگ) بهره می‌گیرند. در ضمن این گوشی‌ها به جک ۳/۵ میلی‌متری هدفون مجهز نشده‌اند. این گوشی‌ها با نسل جدید دستیار صوتی گوگل عرضه می‌شوند که قابلیت‌های بیشتری نسبت به نسل پیش دارد و هوشمندتر از قبل شده است.

گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل ۴ گوگل دارای اپلیکیشن جدیدی با نام Recorder هستند که می‌تواند از طریق فناوری تشخیص گفتار گوگل، به‌صورت خودکار و در زمانی بسیار سریع تشخیص دهد که کاربر در حال بیان چه جملاتی است و آن جملات را یادداشت کنند. پردازش‌های مربوط به این اپلیکیشن نیز هیچ‌گونه ارتباطی به فضای ابری ندارند و به‌طور کامل در خود دستگاه صورت می‌پذیرند.

پیکسل ۴ و ۴ ایکس‌ال در زمینه‌ی اتصالات، گوشی‌های کاملی به‌شمار می‌آیند. این گوشی‌ها از Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac در کنار بلوتوث ۵ و NFC پشتیبانی می‌کنند. همچنین محصولات جدید گوگل دارای درگاه USB Type-C 3.1 هستند. مدل معمولی به باتری ۲٬۸۰۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز شده است و از فناوری شارژ سریع ۱۸ واتی در کنار شارژ‌ بی‌سیم با استاندارد شی (Qi) پشتیبانی می‌کند. از طرفی مدل XL باتری ۳٬۷۰۰ میلی‌آمپرساعتی با فناوری‌های مشابه دارد.

گوگل قصد دارد پرچمداران جدیدش را در رنگ‌های سفید (Clearly White)، مشکی (Just Black) و نارنجی (Oh So Orange) در تاریخ ۲۴ اکتبر ۲۰۱۹ (۲ آبان ۱۳۹۸) روانه‌ی بازار کند. مدل نارنجی‌رنگ این گوشی به‌صورت محدود عرضه خواهد شد. پیکسل ۴ معمولی هنگام عرضه دارای قیمت پایه‌ی ۷۹۹ دلار و پیکسل ۴ ایکس‌ال دارای قیمت پایه‌ی ۸۹۹ دلار خواهند بود. در ضمن مدل ۱۲۸ گیگابایتی پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس‌ال به‌ترتیب با قیمت ۸۹۹ و ۹۹۹ دلار به دست مصرف‌کنندگان خواهند رسید.

مقایسه 2 محصول
پیکسل 4 گوگل / google pixel 4پیکسل 4 گوگلپیکسل 4 ایکس ال گوگل / google pixel 4 xlپیکسل 4 ایکس ال گوگل
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 750 یوروحدود 900 یورو
تاریخ معرفیاکتبر 2019اکتبر 2019
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضهاکتبر 2019اکتبر 2019
نوع سیستم‌عاملاندرویداندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهاندروید 10اندروید 10
توضیحات سیستم‌عاملقابل ارتقاء به اندروید 13قابل ارتقاء به اندروید 13
ابعاد147.1 در 68.8 در 8.2 میلی‌متر160.4 در 75.1 در 8.2 میلی‌متر
وزن162 گرم 193 گرم
جنس پشتشیشه - گوریلا گلس 5شیشه - گوریلا گلس 5
جنس جلوشیشه - گوریلا گلس 5شیشه - گوریلا گلس 5
جنس فریمفلز - آلومینیومفلز - آلومینیوم
رنگسفید مشکی نارنجیسفید مشکی نارنجی
ابعاد نمایشگر5.7 اینچ6.3 اینچ
نوع نمایشگرP-OLEDP-OLED
حداکثر نرخ نوسازی (Refresh Rate)90 هرتز90 هرتز
رزولوشن1080 در 2280 پیکسل1440 در 3040 پیکسل
تراکم پیکسلی~444 پیکسل در اینچ~537 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر18.5:916:9
نسبت نمایشگر به بدنه~77.5 درصد~81.3 درصد
استانداردهای HDRHDR-
سایر مشخصات نمایشگرپوشش 100 درصدی فضای رنگی DCI-P3 نمایشگر همیشه روشن (Always-on Display)پوشش 100 درصدی فضای رنگی DCI-P3 نمایشگر همیشه روشن (Always-on Display)
مدل تراشهQualcomm SDM855 Snapdragon 855Qualcomm SDM855 Snapdragon 855
فرآیند ساخت تراشه7 نانومتر7 نانومتر
تعداد هسته پردازنده8 هسته8 هسته
مشخصات هسته‌ها1 هسته 2.84 گیگاهرتز Kryo 485 و 3 هسته 2.42 گیگاهرتز Kryo 485 و 4 هسته 1.78 گیگاهرتز Kryo 4851 هسته 2.84 گیگاهرتز Kryo 485 و 3 هسته 2.42 گیگاهرتز Kryo 485 و 4 هسته 1.78 گیگاهرتز Kryo 485
پردازنده گرافیکیAdreno 640Adreno 640
ترکیب حافظه داخلی و رم64 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم64 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم
رم6 گیگابایت رم6 گیگابایت رم
حافظه داخلی64 گیگابایت 128 گیگابایت64 گیگابایت 128 گیگابایت
درگاه کارت حافظه
ندارد
ندارد
پیکربندی دوربین پشتواید/استاندارد تله‌فوتوواید/استاندارد تله‌فوتو
دوربین اصلی - واید/استاندارد12.2 مگاپیکسل12.2 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استاندارد1.4 میکرومتر سایز پیکسل 1/2.55 اینچ سایز سنسور لنز واید 28 میلی‌متری فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر f/1.71.4 میکرومتر سایز پیکسل 1/2.55 اینچ سایز سنسور 28 میلی‌متری فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر f/1.7
دوربین تله‌‌فوتو16 مگاپیکسل16 مگاپیکسل
مشخصات دوربین تله‌فوتو1.0 میکرومتر سایز پیکسل لنز تله‌فوتو 45 میلی‌متری بزرگ‌نمایی اپتیکال 2 برابر فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر f/2.4لنز تله‌فوتو 1.0 میکرومتر سایز پیکسل 45 میلی‌متری بزرگ‌نمایی اپتیکال 2 برابر فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر f/2.4
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@30fps 1080p@30/60/120fps 1080p@30fps4K@30fps 1080p@30/60/120fps 1080p@30fps
دوربین سلفی اصلی8 مگاپیکسل8 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلی1.22 میکرومتر سایز پیکسل لنز واید 22 میلی‌متری فاقد فوکوس خودکار f/2.01.22 میکرومتر سایز پیکسل لنز واید 22 میلی‌متری فاقد فوکوس خودکار f/2.0
دوربین تشخیص عمق و هویت‌سنجیتشخیص عمق و بیومتریک حسگر TOF 3Dتشخیص عمق و بیومتریک حسگر TOF 3D
ظرفیت باتری2800 میلی‌آمپر ساعت3700 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم پلیمریلیتیوم پلیمری
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربر
حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده18 وات18 وات
پشتیبانی از شارژ سریع
دارد
دارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
دارد
دارد
سایر ویژگی‌های شارژ و باتریپشتیبانی از فناوری Power Delivery 2 پشتیبانی از فناوری شارژ بی‌سیم Qiپشتیبانی از فناوری Power Delivery 2 پشتیبانی از فناوری شارژ بی‌سیم Qi
درگاه اتصالUSB Type-C 3.1USB Type-C 3.1
پشتیبانی از OTG
ندارد
ندارد
نوع اسپیکراستریو (دوگانه)استریو (دوگانه)
جک 3.5 میلی‌متری
ندارد
ندارد
ویژگی‌‌های صوتیمیکروفن اختصاصی برای کاهش نویزمیکروفن اختصاصی برای کاهش نویز
حسگرهاحسگر تشخیص چهره سه‌بعدی شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هواحسگر تشخیص چهره سه‌بعدی شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هوا
Wi-FiWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/acWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/ac
توضیحات Wi-FiDLNA دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)DLNA دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث5.05.0
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE پشتیبانی از aptX HDپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE پشتیبانی از aptX HD
فناوری‌ ارتباطیGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTEGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE
پشتیبانی از 5G
ندارد
ندارد
سیم‌کارتتک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم یا eSIM)تک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم یا eSIM)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی گوشی هوشمند نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به سوالات شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس شما خواهد بود.  شما می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی، هواوی و آیفون‌‌های اپل از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات