نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ به محققان حوزه فقر بین‌المللی رسید

دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ به آبیجیت بانرجی، استر دوفلو و مایکل کرمر رسید که تحقیقات گسترده‌ای را با هدف کاهش فقر در سطح جهانی انجام داده‌اند.
تبلیغات

سه اقتصاددان آمریکایی به‌ نام‌های آبیجیت بانرجی، استر دوفلو و مایکل کرمر، جایزه‌ی نوبل اقتصاد موسوم به Sveriges Riksbank را دریافت کردند. دلیل اهدای جایزه به آن‌ها، تحقیقات با موضوع کاهش فقر در سطح بین‌المللی بود. بانرجی متولد هند و دوفلو متولد فرانسه از اعضای دانشگاه MIT و کرمر از دانشگاه هاروارد در تحقیقات متمرکز بر فقر جهانی با هم همکاری کرده‌اند.

آکادمی سلطنتی علوم سوئد در بیانیه‌ی جایزه‌ی نوبل اقتصاد نوشت:

تحقیقات انجام شده توسط برنده‌های امسال نوبل اقتصاد، توانایی ما در مبارزه با فقر در مقیاس جهانی را به میزان قابل‌توجهی افزایش داد.

در تعریف ساده‌ی تحقیقی که منجر به دریافت جایزه‌ی نوبل شد، می‌توان راهکار پیشنهادی آن را در تقسیم چالش فقر به مسائل کوچک‌تر و قابل مدیریت تفسیر کرد. به‌عنوان مثال مسائل سلامتی کودکان یا افزایش درآمد به نسبت تحصیلات را می‌توان از مسائل کوچک و قابل مدیریت در حوزه‌ی فقر دانست. در تحقیق منتشرشده، روش‌هایی مطرح می‌شوند که با دقت روی افراد تحت تأثیر فقر آزمایش شده‌اند. به‌علاوه نه‌تنها کارآمد بودن یا نبودن یک راهکار، بلکه دلیل آن نیز در تحقیق مذکور بررسی شده است.

در ادامه‌ی بیانیه‌ی آکادمی علوم می‌خوانیم:

به‌عنوان پیامدی از یکی از فعالیت‌های تحقیقی، بیش از پنج میلیون کودک هندی از آموزش‌های هدفمند در مدارس بهره بردند. مثال دیگر، یارانه‌های سنگین هستند که در حوزه‌ی سلامت پیش‌گیرانه اهدا و در کشورهای متعدد اجرا شدند.

خانم دوفلو دومین زنی است که از زمان معرفی جایزه‌ی نوبل اقتصاد در سال ۱۹۶۹ مفتخر به دریافت آن می‌شود. او جایزه‌ی نوبل به ارزش ۹ میلیون کرون سوئد (حدود ۹۱۷ هزار دلار) را با دو محقق دیگر شریک خواهد شد.

کرمر در میانه‌ی دهه‌ی ۱۹۹۰ با همکاری محققان دیگر نشان داد که رویکردهای جدید در مبارزه با فقر، چه مقدار تأثیرگذار خواهند بود. آن‌ها از آزمایش‌های میدانی برای بررسی تغییرات متعدد روی کیفیت تحصیل در غرب کنیا استفاده کردند. بانرجی و دوفلو کمی بعد، مطالعه‌های مشابهی را روی چالش‌های دیگر در کشورهای دیگر انجام دادند. تحقیقات تجربی آن‌ها امروز به‌عنوان رویکردهای حاکم در توسعه‌ی اقتصادی شناخته می‌‌شوند.

با وجود بهبودهای شدیدی که در وضع اقتصاد در سطح بین‌المللی رخ داده است، هنوز ۷۰۰ میلیون نفر در سرتاسر جهان در فقر به سر می‌برند. هرساله پنج میلیون کودک زیر پنج سال در اثر فقر از دنیا می‌روند که بسیاری از آن‌ها درصورت دسترسی به روش‌های درمانی ارزان، نجات پیدا می‌کنند. به‌علاوه نیمی از کودکان جهان هنوز آموزش‌های ناکافی در مباحث ریاضی و ادبیات دریافت می‌کنند.

جایزه‌ی نوبل اقتصاد تنها جایزه‌ای است که توسط آلفرد نوبل طراحی و تصویب نشد. بانک مرکزی سوئد، اهدای این جایزه را از سال ۱۹۶۸ شروع کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات