اپل داده‌های مرورگر سافاری را به شرکت چینی تنسنت ارسال می‌کند

دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
طبق اطلاعات جدید، به‌نظر می‌رسد که مرورگر سافاری در iOS داده‌های وب‌گردی را به شرکت چینی‌ تنسنت می‌فرستد که ارتباط نزدیکی با دولت چین دارد.
تبلیغات

اپل یکی از شرکت‌هایی بوده که همواره خود را به‌عنوان حامی حریم خصوصی کاربران در محافل مختلف فناوری معرفی کرده است. سران کوپرتینو به‌اندازه‌ای موضوع حریم خصوصی کاربران را برجسته ساختند که اخیرا حتی در تبلیغات بنری این شرکت نیز شاهد تاخته‌شدن به دیگر شرکت‌های فناوری نظیر گوگل و فیسبوک بودیم که سابقه‌ی درخشانی در ایمن نگه‌داشتن داده‌ها و اطلاعات کاربرانشان ندارند. 

تیم کوک، مدیرعامل اپل نیز در ماجرای پرسرو‌صدای رسوایی کمبریج آنالیتیکا پا را فراتر گذاشت و در مصاحبه‌ای که انجام داد، رسما درآمد شرکت‌هایی مانند فیسبوک را حاصل استخراج داده‌های کاربران اعلام کرد؛ موضوعی که طبق گفته‌ی تیم کوک در همان مصاحبه، به‌هیچ‌عنوان در ساز‌و‌کار درآمدی اپل جایی ندارد. 

با‌این‌حال، به‌نظر می‌رسد که این‌بار نوبت به اپل رسیده تا کاربرانشان درباره‌ی سرنوشت داده‌ها و اطلاعاتشان نگران باشند. 

با انتشار به‌روزرسانی iOS 13، اپل قابلیت «اخطار وب‌سایت‌های جعلی» را در مرورگر سافاری با تغییراتی همراه کرد. اپل که پیش‌تر از پروتکل Google Safe Browsing برای حفاظت کاربران سافاری از دسترس وب‌سایت‌های جعلی و فیشینگ استفاده می‌کرد، در نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل موبایلی خود از پروتکل شرکت چینی تنسنت، یعنی Tencent Safe Browsing استفاده کرده؛ شرکتی که به‌دلیل نزدیک به حکومت چین و فروش گسترده‌ی داده‌های کاربران چینی به دولت، بارها به‌عنوان یکی‌از نقض‌کنندگان آزادی‌بیان مورد انتقاد قرار گرفته است. 

پیش‌تر اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان WWDC 2017، درباره‌ی استفاده از این پروتکل برای کاربران چینی خود خبر داده بود؛ اما این‌بار به‌نظر می‌رسد که افزون‌بر کاربران چینی، کاربران غیرچینی نیز تحت پروتکل این شرکت قرار گرفته‌اند. 

پروفسور متیو گرین، از دانشگاه جان هاپکینز معتقد است که شباهت روش مورداستفاده تنسنت با روشی که ارائه‌کنندگان سرویس‌های مخرب از پروتکل گوگل برای شناسایی افراد استفاده می‌کنند، این امکان را در اختیار دولت چین قرار می‌دهد تا به اتکا به پروتکل تنسنت، مخالفان خود را شناسایی کند.

اگر حریم خصوصی برایتان مهم شمرده می‌شود، می‌‌توانید همین حالا با مراجعه به تنظیمات و قسمت سافاری، قابلیت «اخطار وب‌سایت‌های جعلی» (Fraudulent Website Warnin) را خاموش کنید؛ البته در این راه باید ریسک درمعرض خطر قرارگرفتن را نیز به جان بخرید. 

حال باید دید که اپل در واکنش به این اتفاق چه پاسخی را ارائه خواهد کرد.

دیدگاه خود را در‌ این‌باره با ما و دیگر کاربران به‌اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات