تولید باتری خودرو با طول عمر ۱/۶ میلیون کیلومتر امکان‌پذیر است؟

سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
براساس شایعات مختلف، تسلا در حال کار روی باتری‌هایی جدید برای خودروها است که می‌توانند بیش از ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر عمر داشته باشند.
تبلیغات

یکی از مشکلاتی که در مورد باتری‌های خودروهای الکتریکی وجود دارد، این است که پس از گذشت مدت زمانی دیگر مانند روزهای اول کارایی ندارند و میزان شارژدهی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. برای مبارزه با مشکل افت کارایی باتری، خودروسازان تلاش می‌کنند باتری‌هایی بسازند که عمری بیشتر از خود خودرو داشته باشند.

چند ماه پیش ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا خبر داد که این خودروساز در حال کار روی باتری‌هایی است که می‌توانند تا ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر عمر داشته باشند. این ادعا تا حدودی غیر ممکن به نظر می‌رسید اما اخیرا دانشگاه دالهاوزی کانادا تحقیقی انجام داده که نشان می‌دهد، ساخت چنین باتری امکان‌پذیر است. تحقیق منتشرشده از سوی این دانشگاه ادعای تسلا را تأیید می‌کند. البته تسلا در حال حاضر به سوالات در این مورد پاسخی نداده است.

tesla

جف دان، مدیر تیم تحقیقاتی در دانشگاه دالهاوزی گفته است، این باتری جدید می‌تواند برای خودروهای خودران و کامیون‌هایی که باید مسافت طولانی را طی کنند بسیار مفید باشد. تسلا در حال حاضر در خودروهای سواری خود از باتری لیتیوم یون استفاده می‌کند که کارایی خوبی دارد ولی باتری جدید می‌تواند در کامیون تسلا که در آینده به بازار خواهد آمد استفاده شود.

اینکه چگونه تسلا به چنین طول عمر بالایی در باتری دست پیدا خواهد کرد را نمی‌دانیم اما یکی از اعضای تیم دان گفته که به نظر می‌رسید تسلا حتی باتری بهتری از آنچه در این تحقیق به آن اشاره شده است را در اختیار دارد. در حقیقت هر کسی با مطالعه‌ی نتیجه‌ی تحقیق مذکور می‌تواند به فرمول این باتری فوق‌العاده دست پیدا کند ولی تسلا باتری بهتری را در اختیار دارد؛ گرچه چنین چیزی به‌طور رسمی توسط کسی تأیید نشده است.

Tesla Battery

در این باتری با استفاده از علم شیمی کریستال‌های بزرگ برای استفاده در ساختار نانو کاتد تولید می‌شود که می‌تواند در افزایش عمر آن تأثیرگذار باشد. کریستال‌های بزرگ‌تر در باتری هنگام شارژ شدن شکسته نمی‌شوند؛ شکسته‌شدن کریستال‌ها کارایی باتری‌ را کاهش می‌دهد. فرمول شیمیایی جدید امکان برقراری تعادل خوبی را بین کارایی باتری و عمر باتری می‌دهد. براساس نتیجه‌ی این تحقیق با ۴ هزار بار شارژ و دشارژ شدن، ۱۰ درصد ظرفیت باتری کاهش پیدا کرده است. تحقیق دیگری که در سال ۲۰۱۴ انجام شده بود، نشان می‌داد که باتری لیتیون‌یوم فعلی در هر ۱۰۰۰ بار شارژ و دشارژ ۵۰ درصد از ظرفیت خود را از دست می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات