تعویق نخستین پرواز آزمایشی کرو دراگون اسپیس ایکس

یک‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶
مطالعه 2 دقیقه
مقامات ناسا به‌تازگی اعلام کردند که نخستین پرواز آزمایشی غیرسرنشین‌دار فضاپیمای Crew Dragon اسپیس‌ایکس پیش از ماه فوریه انجام نخواهد شد.
تبلیغات

پرواز آزمایشی فضاپیمای کرو دراگون به‌نام Demo-1 که قرار بود در تاریخ ۱۷ ژانویه (۲۷ دی‌ماه) انجام شود، برای دومین بار به تعویق افتاده است. ناسا روز جمعه اعلام کرد که در برنامه‌ی جدید، زمان انجام این پرواز آزمایشی به ماه فوریه موکول شده است که تاخیری دست‌کم دوهفته‌ای محسوب می‌شود.

مقامات ناسا در به‌روزرسانی زمان‌بندی جدید نوشتند:

ناسا و اسپیس‌ایکس اکنون برای تکمیل آزمایش‌های سخت‌افزاری و بازبینی‌های مشترک، پرتاب دمو ۱ را به تاریخی دیگر در ماه فوریه موکول می‌کنند. ناسا و اسپیس‌ایکس پس از هماهنگی با محدوده‌ی شرقی و برنامه‌ی ایستگاه فضایی بین‌المللی، تاریخ هدف جدید را تأیید خواهند کرد.

مقامات ناسا بدین موضوع اشاره نکردند که آیا تداوم تعطیلی دولت ایالات متحده در به تعویق انداختن پرتاب دمو ۱ نقشی داشته است یا خیر؛ زیرا این تعطیلی موجب توقف فعالیت بخش زیادی از سازمان فضایی آمریکا و برخی عملیات‌های علمی فضایی شده است. در بیانیه‌ی ناسا، محدوده‌ی شرقی به محدوده‌ی پرواز برای پرتاب‌های بر فراز اقیانوس اطلس از پایگاه فضایی کندی ناسا و پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال فلوریدا در همسایگی آن اشاره دارد.

مأموریت دمو ۱ اسپیس‌ایکس نخستین پرواز آزمایشی فضاپیمای سرنشین‌دار این شرکت را که برای حمل فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی طراحی شده است، رقم خواهد زد. اسپیس‌ایکس یکی از دو شرکتی محسوب می‌شود که برای ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی و بازگرداندن آن‌ها به زمین با سازمان فضایی آمریکا همکاری می‌کند. بوئینگ دیگر شرکت همکار ناسا نیز قصد دارد تا انتهای سال جاری میلادی، پرواز‌های آزمایشی غیرسرنشین‌دار و سرنشین‌دار فضاپیمای اختصاصی خود به‌نام CST-100 Starliner را انجام دهد.

مأموریت دمو ۱، آزمایش غیرسرنشین‌دار کرو دراگون محسوب می‌شود که در جریان آن، فضاپیمای خودکار اسپیس‌ایکس بدون حضور هیچ سرنشینی به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز خواهد کرد. همچنین انتظار می‌رود اسپیس‌ایکس پیش از نخستین پرواز سرنشین‌دار دراگون با حضور دو فضانورد ناسا به‌نام‌های باب بنکن و داگ هارلی، یک آزمایش خروج اضطراری را با این فضاپیما انجام دهد. اسپیس‌ایکس هم‌اکنون کرو دراگون دمو ۱ را به سکوی پرتاب 39A در مرکز فضایی کندی منتقل کرده است.

ناسا از سال ۲۰۱۱ تاکنون و پس از بازنشستگی شاتل فضایی پس از ۳۰ سال خدمت، برای پرواز فضانوردانش به ایستگاه فضایی بین‌المللی محتاج فضاپیمای روسی سایوز بوده است. اکنون سازمان فضایی آمریکا برای ازسرگیری پرتاب‌های سرنشین‌دار از خاک ایالات متحده به اسپیس‌ایکس و بوئینگ اتکا کرده است. بااین‌حال، ناسا در حال کار روی فضاپیمای اختصاصی خود به‌نام اوریون و سامانه‌ی پرتاب فضایی است تا به‌وسیله‌ی آن‌ها پروازهای فضایی‌اش را تا میانه‌ی دهه‌ی ۲۰۲۰ انجام دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات