آمازون در اندیشه حضور گسترده‌تر در بازار بازی‌های رایانه‌ای است

جمعه ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
پس از همکاری با ریزر، آمازون در حال آماده‌سازی سرویس اختصاصی استریم بازی‌های رایانه‌ای است. این بخشی از برنامه‌های بزرگ آمازون در حوزه‌ی گیمینگ به‌حساب می‌آید.
تبلیغات

مدت کوتاهی پیش، آگاه شدیم که ریزر (Razer) پلتفرم گیمینگ خود را با دستیار صوتی آمازون، الکسا یکپارچه می‌کند. این همکاری می‌توانست نشانه‌ای باشد که آمازون در حال پایه‌ریزی راهبرد خود برای نفوذ بیشتر به دنیای بازی‌های رایانه‌ای است. براساس گزارش منتشر شده توسط وبسایت The Information، این مسئله صحت دارد و غول دنیای خرده‌فروشی اکنون سرویس استریم بازی اختصاصی توسعه می‌دهد. آمازون هم‌اکنون در حال مذاکره با ناشران بازی‌های رایانه‌ای است تا بازی‌های خود را به پلتفرم اختصاصی این شرکت بیاورند. شرکت تحت مدیریت جف بزوس در نظر دارد سال آینده از این پلتفرم رونمایی کند.

آمازون هم‌اکنون سرویس استریم رسانه‌ای خود را در اختیار دارد که شامل ویدئو، موسیقی، ذخیره‌سازی تصاویر و برخی موارد دیگر می‌شود. باتوجه‌به این مسئله، سرویس استریم بازی آمازون می‌تواند مکمل سرویس‌های کنونی این شرکت باشد. علاوه‌براین، ورود به حوزه‌ی استریم بازی‌های رایانه‌ای این شرکت را به رقابتی وارد می‌کنند که هم‌اکنون شرکت‌هایی مانند سونی (با سرویس PlayStation Now)، مایکروسافت، گوگل، انویدیا و Electronic Arts در آن حضور دارند.

توییچ پرایم / Twitch Prime

هم‌اکنون نیز آمازون به‌گونه‌ای خدمات استریم بازی را در قالبی محدود ارائه می‌دهد. مشترکان سرویس آمازون پرایم می‌توانند به سرویس Twitch Prime دسترسی داشته‌باشند. این سرویس امکان استفاده‌ی ماهانه از بازی‌های مجانی را به کاربران می‌دهد؛ دریافت جوایز مختلف در بازی‌ها نیز از جمله مزایای این سرویس است. البته سرویس یادشده جدا از سرویس اصلی Twitch عرضه می‌شود. سرویس استریم بازی Twitch به‌نوعی شبکه‌ی اجتماعی تبدیل‌شده که کاربران در آن به‌تماشای بازی دیگران می‌نشینند و در رابطه با بازی‌ها اظهارنظر می‌کنند.

وقتی که آمازون در سال ۲۰۱۴ مالکیت Twitch را به‌دست آورد، بسیاری از خود می‌پرسیدند که آیا این مسئله منجر به ایجاد یک سرویس بزرگتر در زمینه‌ی بازی‌های رایانه‌ای خواهد شد یا خیر. در سال ۲۰۱۷ نیز آمازون شرکتی بریتانیایی به‌نام GameSparks را به‌تصاحب درآورد. این شرکت در زمینه‌ی خدمات بازی ابری فعالیت می‌کرد و تخصص آن‌ها در انجام امور مربوط‌به سرورهای گیمینگ بود.

خدمات ابری آمازون هم‌اکنون شامل زیرمجموعه‌هایی می‌شود که ناشران بازی‌ها را هدف قرار داده است و فناوری‌های GameSparks در همین قسمت مورد استفاده قرار می‌گیرند. سرویس‌های ابری ارائه‌شده توسط آمازون برای ناشران بازی‌ها شامل تحلیل اطلاعات، فناوری‌های بازی‌سازی، ارائه‌ی فضای سرور و دیگر خدمات سمت سرور می‌شود.

همین موارد نشان می‌دهند که جف‌ بزوس و همکارانش به‌سرعت در حال یکپارچه‌سازی فناوری‌های جدید با زیرساخت‌های فعلی خود هستند. با این اوصاف، غول دنیای خرده‌فروشی اکنون ابزارهای لازم را در اختیار دارد و می‌تواند از آن‌ها جهت ارائه‌ی سرویس اختصاصی گیمینگ به کاربران استفاده کند. هرچند آماده‌شدنِ آمازون برای ارائه‌ی سرویس گیمینگ به کاربران زمان زیادی برده؛ اما راهبرد این شرکت در این حوزه‌ی جدید در حال شکل‌گیری است.

سرویس بازی آمازون / Amazon Game Services

نه‌تنها آمازون می‌خواهد وارد رقابت با پلتفرم‌های مبتنی بر کنسول‌های بازی شود؛ بلکه می‌خواهد با رقبایی که از رشد سرویس‌های استریم رسانه‌ای بهره می‌برند هم به رقابت بپردازد. به‌لطف ارتباط سریع‌تر، قابل اعتمادتر و ارزان‌تر با اینترنت، بسیاری از کاربران در زمینه‌هایی همچون موسیقی، تلویزیون و...، به‌جای استفاده از ابزارهای قدیمی به سراغ سرویس‌های استریم رسانه‌ای می‌روند.

آمازون هم‌اکنون نیز یکی از نقش‌آفرینان این عرصه است و سرویس استریم موسیقی و سرویس ویدئویی خود را ارائه می‌کند. Fire TV هم یکی دیگر از کارت‌های آمازون در این بازی به‌حساب می‌آید؛‌ اما با ارائه‌ی پلتفرم گیمینگ، مجموعه‌ی خدمات ارائه‌شده توسط این شرکت منسجم‌تر خواهد شد. از سوی دیگر، اضافه شدن پلتفرم گیمینگ به خدمات آمازون، می‌تواند توجه کاربرانی که شیفته‌ی بازی‌های رایانه‌ای هستند را هم به سوی این شرکت جلب کند.

آنچه تاکنون به آن اشاره شد تنها برگ‌های برنده‌ی آمازون نیستند. تا به امروز آمازون از فناوری هوش مصنوعی خود در زمینه‌ی بازی‌های رایانه‌ای استفاده‌ی چندانی نکرده است؛ اما با آمدن فرمان‌های صوتی الکسا به کنسول بازی ریزر شاهد تغییر در این زمینه هستیم. فراتر از این، می‌توان به ترکیب بازی‌ها با هوش‌مصنوعی اندیشید؛ چنین خلاقیتی، می‌تواند موجب متمایز شدن آمازون از دیگر نقش‌آفرینان این حوزه شود.

توییچ / Twitch

مقاله‌ی منتشر شده در وبسایت The Information حاوی برخی جزییات جذاب دیگر در رابطه با تلاش‌های آمازون برای ارائه‌ی سرویس استریم بازی است. برخی از این اطلاعات به چالش‌های پیش روی آمازون در این حوزه اشاره می‌کنند.

برای مثال، در این مقاله به تلاش‌های آمازون برای استخدام جیسون کیلار اشاره می‌شود. کیلار پیش از این یکی از مدیران Hulu بوده و پیش از فعالیت در Hulu هم سابقه‌ی حضور در آمازون را در کارنامه‌ی خود داشته است. غول دنیای خرده‌فروشی در نظر داشته تا از کیلار برای رهبری برنامه‌های خود در زمینه‌ی بازی‌های رایانه‌ای استفاده کند؛ اما در این مسیر با شکست روبه‌رو می‌شود و همین مسئله می‌تواند یکی از دلائل به‌تعویق افتادن برنامه‌های این شرکت در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای باشد.

یکی دیگر از مشکلات، متقاعدسازی ناشران بازی‌ها برای همکاری با آمازون است. بسیاری از تولیدکنندگانِ بازی‌ها بخش اعظم درآمد خود را از فروش بازی‌ برای کنسول‌ها و علی‌الخصوص از فروش بازی‌های اختصاصیِ کنسول‌های مختلف به‌دست می‌آورند؛ اما ارائه‌ی بازی‌ها در قالب سرویسی شبیه به نتفلیکس، که در آن کاربران صرفا هزینه‌ی اشتراک ماهیانه پرداخت می‌کنند، می‌تواند موجب کاهش سود بازی‌سازان شود.

در زمینه‌ی فیلم و موسیقی نیز اعتراضات مشابهی از سوی فعالان دنیای فیلم و موسیقی به‌گوش می‌رسید؛ چرا که با رشد سرویس‌های استریم رسانه‌ای، فروش فیزیکی فیلم و موسیقی با افت چشمگیری روبه‌رو شده‌ بود. در این حوزه، شرکت‌های فعال در زمینه‌ی موسیقی و استودیوهای فیلم‌سازی به‌تدریج به توافقاتی با صاحبان سرویس‌های استریم رسانه‌ای دست پیدا کردند و بازار به‌تدریج مسیر جدید خود را پیدا کرد؛ اما هنوز مشخص نیست که این تغییر رویه چه اثراتی بر دنیای بازی‌های رایانه‌ای خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات