کاربران در اندروید Q از اپلیکیشن‌های قدیمی‌تر از اندروید ۶ مطلع می‌شوند

چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
در نسخه‌ی آتی سیستم‌عامل موبایلی گوگل موسوم به اندروید Q، کاربران از اپلیکیشن‌هایی که برای نسخه‌های قدیمی‌تر از اندروید ۶ طراحی شده‌اند، مطلع می‌شوند.
تبلیغات

با انتشار هر نسخه‌ از سیستم‌عامل اندروید، API‌های آن نیز به‌تدریج افزایش پیدا کرد. به‌لطف این API‌ها، توسعه‌دهندگان قادر بودند از ویژگی‌های جدید اندروید در ساخته‌های خود بهره ببرند. جدیدترین نسخه‌ی اندروید که مدتی پیش با نام اندروید پای منتشر شد، شماره‌ی این API‌ها را به ۲۸ ارتقاء داد.

علیرغم اینکه در طول تمام این سال‌ها، اندروید به‌واسطه‌ی تغییرات صورت‌گرفته، بالغ‌تر و پویاتر از گذشته شده است؛ اما گویا توسعه‌دهندگان این سیستم‌عامل علاقه‌ی چندانی به بهره‌گیری از آخرین قابلیت‌های آن ندارند و هنوز بسیاری از اپلیکیشن‌ها از ویژگی‌های قدیمی اندروید استفاده می‌کنند که امروزه منسوخ شده‌اند. یکی از موارد مهمی که از اندروید ۶ به بعد دچار تغییر شد؛ نحوه‌ی دسترسی برنامه‌ها به مجوزهایی نظیر موقعیت مکانی، آلبوم تصاویر و دیگر بخش‌ها بود که منوط به اخذ مجوز از کاربر شد.

حال به‌نظر می‌رسد که گوگل قصد دارد با Android Q در این روند تغییری ایجاد کند و به‌نوعی توسعه‌دهندگان را وادار به پشتیبانی از نسخه‌های جدید اندروید کند. سال گذشته، غول جستجوی اینترنتی در مطلبی به این موضوع پرداخت. اهالی گوگل خواستار این بودند که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های خود را با API‌ سطح ۲۶ (اندروید ۸.۰ اوریو) به‌روزرسانی کنند؛ همچنین برنامه‌های جدیدی که پس از نوامبر ۲۰۱۸ وارد گوگل‌پلی خواهند شد، ملزم به رعایت این موضوع هستند.

اکنون در ادامه‌ی این روند، در نسخه‌ی آتی اندروید، کاربرانی که قصد نصب برنامه‌های قدیمی روی دستگاه خود دارند، از سوی سیستم‌عامل هشدار دریافت می‌کنند.

اگرچه شیوه‌ی جدید Google اپلیکیشن‌های تازه‌وارد و پر مخاطب را وادار به رعایت قوانینِ جدید می‌کند؛ اما بی‌شک در روند کنونی برنامه‌های قدیمی و رهاشده تغییری ایجاد نخواهد شد؛ با این وجود، این موضوع به معنای عدم اجازه‌ی نصب برنامه‌های یادشده نیست؛ بلکه گوگل تنها در هنگام نصب و اجرای این برنامه‌ها به کاربر هشدار می‌دهد که مسلماً در تجربه‌ی کاربری افراد از آن اپلیکیشن، تأثیر منفی خواهد گذاشت. 

باتوجه به اینکه هنوز فاصله‌ی زیادی تا انتشار اندروید کیو داریم، ممکن است این موضوع نیز در طول زمان دچار تغییر شود و به‌گونه‌ای متفاوت در نسخه‌ی نهایی خود را نمایان سازد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات