کاهش شدید ارزش سهام تسلا با پیگرد قانونی ایلان ماسک

جمعه ۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۵
مطالعه 5 دقیقه
در پی شکایت کمیسیون بورس آمریکا از ایلان ماسک و پیگرد قانونی توسط وزارت دادگستری، ارزش سهام تسلا ۱۱ درصد کاهش یافت.
تبلیغات

ایلان ماسک بنیان‌گذار و مدیر عامل خودروساز الکتریکی تسلا، یکی از افراد مشهوری است که فعالیت زیادی در توئیتر دارد. در این بین بسیاری از توئیت‌های ماسک به فعالیت‌های حرفه‌ای او مربوط می‌شوند و معمولاً اخبار جدیدی به همراه دارند. ماه گذشته در یکی از همین توئیت‌ها، ایلان ماسک به تمایل خود برای خصوصی‌سازی تسلا اشاره کرد و حتی از تأمین منابع مالی مورد نیاز برای انجام آن نیز خبر داد.

tesla elon musk / تسلا ایلان ماسک

در آن زمان خبرهای زیادی از تمایل عربستان سعودی برای سرمایه‌گذاری در آمریکا و شرکت‌ تسلا منتشر شد؛ اما پس از مدتی، با مخالفت سرمایه‌گذاران و در پی جلسه هیئت مدیره تسلا، خصوصی‌سازی این شرکت منتفی شد. البته عربستان از سرمایه‌گذاری در آمریکا دست نکشید و به دنبال سرمایه‌گذاری در رقیب تسلا، یعنی لوسید موتورز رفت.

tesla / تسلا

چند روز پیش کمیسیون بورس و اوراق بهادار از ایلان ماسک، به دلیل ارسال چند توئیت درباره خصوصی‌سازی تسلا شکایت کرد. دلیل اصلی این شکایت، کلاهبرداری در سهام اعلام شده است که موجب کاهش چشمگیر ۱۴ درصدی ارزش سهام تسلا شد. در حال حاضر خبر می‌رسد که وزارت دادگستری آمریکا، تسلا و شخص ایلان ماسک را تحت پیگرد قانونی قرار داده‌اند و بازرسان این وزارتخانه در حال بررسی احتمال تخلف ماسک از قوانین فدرال هستند. در واقع دادگستری آمریکا عقیده دارد ایلان ماسک با انتشار توئیت مورد اشاره، قصد گمراه کردن سهام‌داران و دستکاری بازار را داشته که این موضوع بر خلاف قوانین تجارتی ایالات متحده است. در پی انتشار اخبار مربوط به پیگردی تسلا و ایلان ماسک توسط وزارت دادگستری آمریکا، ارزش سهام تسلا ۱۱ درصد کاهش یافت. 

tesla elon musk / تسلا ایلان ماسک

اعضای هیئت مدیره تسلا اکنون در مقام دفاع از ایلان ماسک برآمده‌اند و کاملاً از او پشتیبانی می‌کنند. رئیس و اعضای هیئت مدیره تسلا در بیانیه‌ای مشترک و کوتاه، اعلام کردند که کاملاً به ایلان ماسک، وجدان کاری او و مدیریتش اعتماد دارند. طی هفته‌ای که گذشت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، ایلان ماسک را به کلاهبرداری متهم کرد. حالا بازرسان این سازمان به دنبال برکناری او از مدیر عاملی شرکت سهامی عام تسلا هستند؛ زیرا او ماه پیش مجموعه‌ای از توئیت‌های "دروغین و گمراه‌کننده" درباره خصوصی‌سازی تسلا منتشر کرده است.

tesla elon musk / تسلا ایلان ماسک

در پرونده‌ای که کمیسیون بورس و اوراق بهادار علیه ایلان ماسک در دادگاه فدرال منهتن تشکیل داده است، گفته شده که او یا از این موضوع باخبر بوده یا با بی‌دقتی نمی‌دانسته اعلام احتمال خصوصی‌سازی تسلا به ۲۲ میلیون فالوئر توییتری‌اش، باعث گمراهی سرمایه‌گذاران می‌شود. در این پرونده سایر سخنان ایلان ماسک هم مورد انتقاد قرار گرفته‌اند؛ به عنوان مثال او مدتی پیش گفت که "حمایت سرمایه‌گذار (عربستان سعودی) قطعی است" و این‌که شاید "سرمایه‌ای با هدف ویژه" برای آن دسته از سرمایه‌گذارانی که با تسلا باقی بمانند، در نظر گرفته شود.

tesla elon musk / تسلا ایلان ماسک

 در حالی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، حرکت ماسک را نقض قوانین فدرال می‌داند، مدیر عامل تسلا در واکنش به تشکیل این پرونده می‌گوید که عمیقاً ناراحت شده است. ایلان ماسک به اقدام کمیسیون بورس این‌طور واکنش نشان داد:

کارهای ناعادلانه کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا من را عمیقاً ناراحت و ناامید کرده است. من همیشه کارهایی کرده‌ام که در راستای حقیقت، شفافیت و منافع سرمایه‌گذاران بوده است. وجدان کاری مهم‌ترین ارزش زندگی من به شمار می‌رود و حقایق نشان می‌دهند که هیچوقت این ارزش را به هیچ شکلی زیر پا نگذاشته‌ام.
Tesla Model 3 / تسلا مدل 3

از سوی دیگر کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نیز پیش از این شرکت خودروسازی تسلا را در پی توئیت مورد بحث به گمراه کردن سرمایه‌گذاران متهم کرده بود؛ در کنار آن، بحث گمراه کردن سهام‌داران در موضوع تولید خودروی برقی  تسلا مدل 3 نیز توسط نهاد مذکور پیگیری می‌شود. با ورود وزارت دادگستری به جریان توئیت ایلان ماسک، بار حقوقی پرونده بسیار سنگین‌تر شده است و در صورت اثبات جرم، مجازات سنگینی برای مدیر عامل تسلا به دنبال خواهد داشت.

در همین راستا سخنگوی تسلا از همکاری کامل این شرکت با وزارت دادگستری آمریکا خبر داد و برای ارائه هرگونه اطلاعاتی لازم، اعلام آمادگی کرد. البته در حال حاضر هیچ احضاریه، حکم یا دستور قضایی دیگری در خصوص این پرونده به دست تسلا نرسیده است. ایلان ماسک پیش از این نیز درگیر مسائل مربوط به توئیت‌های جنجالی خود بود؛ در آخرین مورد یکی از غواصان انگلیسی که در جریان نجات دانش‌آموزان تایلندی از غار حضور داشت، از ایلان ماسک به دلیل ادعاهایش شکایت کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات