بازیگر کارآفرینی که از بلاک چین در صنعت رسانه استفاده می‌کند

جمعه ۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اریکا الکساندر کارآفرینی است که به‌همراه همکارش و با کمک فناوری بلاک‌چین، یک رسانه‌‌ی آنلاین برای پرداختن به داستان‌های جوامع اقلیت توسعه داده است.
تبلیغات

Civil، پلتفرمی بر مبنای بلاک چین، به‌طور اختصاصی برای اهداف روزنامه‌نگاری و حوزه‌ی خبر توسعه یافته است. این پلتفرم به‌تازگی میزبان یک وب‌سایت جدید به نام The Blackness شده است. تأسیس این سایت با همکاری سیویل و مؤسسه‌ی رسانه‌ای Color Farm انجام شد. مؤسسه‌‌ی کالرفارم سال گذشته به‌عنوان یک شرکت رسانه‌ای و استودیوی استارتاپی شروع به کار کرد و هدف اصلی آن، افزایش تنوع نژادی و جنسیتی در فضای رسانه‌ای است.

وب‌سایت بلک‌نس نیز در راستای مؤسسه‌ی مادر خود، با هدف انتشار مقالات و داستان‌های بلند از وضعیت زندگی و کاری جامعه‌ی رنگین‌پوستان توسعه یافته است. این رسانه قصد دارد آنچه که بر سر این جوامع آمده را نیز به نحوی بهتر به گوش مردم برساند. اریکا الکساندر بازیگر، نویسنده و هم‌بنیان‌گذار کالرفارم معتقد است این سرویس جدید مانند سرویس‌هایی همچون Vice است و تنها تفاوت، تمرکز آن روی رنگین‌پوستان خواهد بود. او ایده‌ی پشت این انتشارات را گفتن اتفاقات و داستان‌هایی می‌داند که به‌راحتی در رسانه‌های دیگر گم می‌شوند.

بن آرنون هم‌بنیانگذار دیگر کالر فارم، متخصص رسانه و کارآفرین است. او و الکساندر قصد دارند با برخی سازمان‌های ژورنالیسیتی برای تولید محتوا در رسانه‌ی بلک‌نس همکاری کنند. در میان این سازمان‌ها، نام‌های بزرگی همچون National Association for Black Journalists و بسیاری دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مخصوص سیاه‌پوستان به‌چشم می‌خورند. آرنون می‌گوید که آن‌ها به‌دنبال ساخت جامعه‌ای توزیع‌شده از ژورنالیست‌ها هستند.

The Blackness

این دو نفر با کار کردن به‌کمک گروه‌ها و استفاده از استعدادهای سازمان‌های مختلف فعال در زمینه‌ی جوامع اقلیت،‌ امیدوار هستند که شرکتی رسانه‌ای برای تعریف کردن و انتشار محتوایی جذاب در مورد این جوامع توسعه دهند.

چرا بلاک‌چین؟

در ابتدای کار، بنیان‌گذاران هیچ ایده‌ای در مورد پلتفرم مناسب برای Blackness نداشتند. یکی از ایده‌های اولیه، انتشار پادکست بود. پس از مدتی این دو نفر به فکر همکاری با یک شرکت رسانه‌های تصویری افتادند. در نهایت، پروژه‌های دیگر کالر فارم،‌ راه‌اندازی این سرویس جدید را به تعویق انداخت.

در ابتدای سال جاری، آرنون با مدیران Civil مذاکره کرد و قرار بر این شد که بلک‌نس روی پلتفرم جدید و بر پایه‌ی بلاک‌چین این گروه، اجرا شود. ظاهر وب‌سایت‌های حاضر در پلتفرم سیویل، مانند سایت‌های دیگر است. تفاوت در آنجا است که در پشت صحنه‌ی مدیریتی یا Back End آن‌ها، فناوری شبیه به فناوری دفتر کل مشهور کار می‌کند. این فناوری، هر تغییری را ذخیره کرده و آرشیو محتوا را نیز از خطرات خارجی محافظت می‌کند.

پلتفرم Civil به‌طورکلی برای توسعه‌ی وب‌سایت‌های رسانه‌ای طراحی شده است

قابلیت‌های گفته‌شده، این دو کارآفرین را به فناوری علاقه‌مند کرد. آرنون می‌گوید پیش از این علاقه‌ی زیادی به Blockchain داشته و در همان ابتدا مجذوب پروژه‌ی Civil شده است. او معتقد است پلتفرم بلاک‌چین برای فعالیت‌های روزنامه‌نگاری، کاملا منطقی و کاربردی است. در واقع، مدل مدیریتی سیویل که به‌صورت گروهی انجام می‌شود، بهترین مدل برای آن هدفی بود که کالرفارم دنبال می‌کرد.

عرضه‌ی توکن این پلتفرم بر پایه‌ی اتریوم از ۱۸ سپتامبر شروع شده و تا دوم اکتبر ادامه خواهد یافت. سکه‌های این عرضه، در مصارف مدیریت استفاده می‌شود و به‌نوعی انگیزه‌ی اقتصادی برای مشارکت بیشتر مردم هستند. در واقع، نگه‌داری یک توکن سیویل،‌ مانند سهام‌داری در کل اکوسیستم روزنامه‌نگاری است. این توکن‌ها به افراد حق رای‌دهی می‌دهد که در زمان‌های همه‌پرسی برای تغییرات آتی پلتفرم مفید خواهد بود.

Civil

به‌علاوه، اگر فردی ادعا کند که یک رسانه برخلاف قوانین و مرام‌نامه‌ی سیویل عمل کرده است، صاحبان توکن‌ها برای رای‌دهی فراخوانده می‌شوند. همچنین، کاربران می‌توانند از توکن‌ها برای راه‌اندازی رسانه‌ی اختصاصی خود نیز استفاده کنند. در حال حاضر چند وب‌سایت خبری و رسانه‌ای در این پلتفرم راه‌اندازی شده‌اند. سرویس‌های Popula، Sludge و Hmm Daily مثال‌هایی از این سرویس‌ها هستند.

الکساندر و آرنون هردو سکه‌های این پلتفرم را خریداری خواهند کرد. مت کولیج هم‌بنیان‌گذار سیویل هم اعلام کرده که به‌دنبال سازمان‌های رسانه‌ای بیشتر برای عضویت در این سرویس است.

The Blackness انتشار اخبار جامعه‌ی اقلیت را هدف اصلی خود می‌داند

کالرفارم در قدم ابتدایی تنها بخش اتاق خبر سرویس خود را معرفی می‌کند و قدم بعدی از نگاه الکساندر، راه‌اندازی سایت اصلی است که به کمک زیادی نیاز دارد. آرنون در مورد طرح خود در این خبرگزاری می‌گوید که محتوای خبری توسط افراد بارگذاری می‌شود و سپس به زنجیره‌ی اتاق خبر اصلی و در نهایت به وب‌سایت رسمی راه پیدا می‌کند. او در صحبت‌های خود به لایه‌های کنترل کیفیت در این سرویس نیز اشاره می‌کند که احتمالا همان ویراستاران سنتی خواهند بود.

هر دو بنیان‌گذار امیدوار هستند که سیویل و فناوری جدید آن، به بلک‌نس کمک کند به هدف اصلی خود برسد. هدفی که در وهله‌ی اول، افزایش صدای جوامع اقلیت در دنیای رسانه است. در ادامه نیز این پلتفرم می‌تواند به پایگاهی برای ژورنالیسم عادلانه تبدیل شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات