گوگل نسخه رسمی اندروید استودیو 3.2 را با ویژگی‌های جدید منتشر کرد

سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
مطالعه 6 دقیقه
گوگل اندروید استودیو ۳.۲ را به‌صورت رسمی منتشر کرد؛ در این نسخه ویژگی‌های جدیدی نظیر پشتیبانی از App Bundle، Energy Profiler و Emulator Snapshot اضافه شده است.
تبلیغات

امروز گوگل اندروید استودیو ۳.۲ را برای تمامی کاربران منتشر کرد؛ در جدیدترین نسخه‌ی این IDE، بیش از ۲۰ ویژگی جدید اضافه شده است که برخی از آن‌ها به نسخه‌ی جدید اندروید موسوم به اندروید پای و قابلیت جدید Android App Bundle مربوط می‌شود.

اگر هم‌اکنون از نسخه‌ی قدیمی اندروید استودیو استفاده می‌کنید، می‌توانید با مراجعه به زبانه‌ی Help و انتخاب گزینه‌ی Check for Updates، از تغییراتِ جدید بهره‌مند شوید؛ با این حال، اگر تاکنون هیچ نسخه‌ای از اندروید استودیو را روی رایانه‌ی خود نصب نکرده‌اید، می‌توانید از طریق این لینک اقدام به دریافت نسخه‌ی ۳.۲ این محیطِ برنامه‌نویسی کنید.

اندروید استودیو 3.2 / Android Studio 3.2

ویژگی‌های جدید نسخه‌ی ۳.۲ به شرح زیر است:

  • پشتیبانی از Slices: اسلایس‌ها، قالب‌های رابط کاربری هستند که محتوای اپلیکیشن را به نتایج جستجوی گوگل و گوگل اسیستنت می‌آورد. اسلایس‌ها این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا کاربر بدون وارد شدن به اپلیکیشن موردنظر، کارهای مدنظرش را در خارج از اپلیکیشن انجام دهد. توسعه‌دهندگان می‌توانند از نسخه‌ی ۴.۴ اندروید به بعد، از این ویژگی استفاده کنند.
  • داده‌های نمادین (Sample Data): این ویژگی به شما اجازه می‌دهد تا برای نمایش ظاهری کارکرد برنامه، داده‌های نمادین و موقتی را در اپلیکیشنِ خود قرار دهید؛ بنابراین، توسعه‌دهندگان می‌توانند پیش از اجرای اپلیکیشن، از نحوه‌ی درستِ نمایش اطلاعات در ساخته‌ی خود اطمینان حاصل کنند. اگر قصد استفاده از این قابلیت را دارید، می‌توانید از آن برای RecyclerViews ،ImageViews و TextViews بهره ببرید.
  • به‌روزرسانی طراحی متریال: در به‌روزرسانی اعمال‌شده به زبان طراحی متریال، اکنون می‌توانید با استفاده از کامپوننت‌های متریال و ویجت‌های جدیدی چون BottomAppBar، دکمه‌های جدید، کارت‌ها، فیلدهای متن و فونت جدید، جلوه‌ی خاصی را به برند و اپلیکیشنِ خود بدهید؛ از این رو، مشکلِ شباهت اپلیکیشن‌های متریال به یکدیگر، در این نسخه مرتفع شده است.
  • پشتیبانی از CMakeList Editing: برای آن‌دسته از افرادی که از زبان‌های C و ++C در اپلیکیشن‌های خود استفاده می‌کنند، اکنون پشتیبانی از CMake ارتقاء پیدا کرده است. تکمیل خودکار کدها و مشخص‌سازی سینتکس (Syntax) اکنون برای بیلد اسکریپت‌های رایج CMakeList‌ نیز عمل می‌کند.
  • اطلاع‌رسانی تغییرات جدید: اکنون پس از هر به‌روزرسانی، با اولین اجرای اندروید استودیو پنل راهنمایی نمایش داده می‌شود که شما را از جدیدترین تغییرات و ویژگی‌های نسخه‌ی جدید مطلع می‌سازد. شما می‌توانید به این بخش از طریق زبانه‌ی Help و انتخاب گزینه‌ی What's New in Android Studio دسترسی پیدا کنید.
  • AndroidX Refactoring Support: یکی از اجزای مهم اندروید جت‌پک، کتابخانه‌های افزونه‌ای اندروید است که به‌عنوان جایگزین Android Support Libraries از آن یاد می‌شود. طبق گفته‌ی گوگل، ساختار جدیدی که آن‌ها در اندروید استودیو پیاده‌سازی کرده‌اند، مشخص‌سازی پکیج‌هایی را که با سیستم‌عامل اندروید همراه هستند آسان‌تر می‌کند.
  • به‌روزرسانی پلتفرم IntelliJ: در نسخه‌ی جدید IntelliJ که با شماره‌ی ۲۰۱۸.۱.۶ شناخته می‌شود، بهبودهای بسیاری به تحلیل گردش داده‌ها (DataFlow)، عیب‌یابی، بازرسی (Inspections) و... اعمال شده است.
  • به‌روزرسانی زبان کوتلین: پشتیبانی از SDK اندروید ۹ به نسخه‌ی ۱.۲.۶۱ زبان برنامه‌نویسی کوتلین اضافه شده است.
  • Android App Bundle: فرمتِ جدیدی که برای  انتشار اپلیکیشن‌ها در نظر گرفته شده، باعث می‌شود تا حجم نهایی اپلیکیشن شما با کاهش قابل‌توجهی نسبت به نسخه‌های پیشین همراه شود. این موضوع باعث می‌شود تا کاربران حجم کمتری را برای دانلود ساخته‌ی شما خرج کنند. ویژگی جدید گوگل‌پلی با نام تحویل پویا (Dynamic Delivery) اپلیکیشن شما را بررسی می‌کند و فایل نصبی آن را برای دستگاه‌های مختلف بهینه‌سازی می‌کند؛ از این رو، کاربران تنها قطعه‌ کدهایی که برای دستگاه‌های آن‌ها مناسب است، دانلود می‌کنند. 
  • D8 Desugaring: در برخی موقعیت‌ها، نسخه‌ی جدید زبان جاوا دارای ویژگی‌های جدیدی است که نیازمند بایت‌کدها و API‌های جدید است؛ با این حال، دستگاه‌های قدیمی‌تر معمولاً از این قابلیت‌های پشتیبانی نمی‌کنند. حال ویژگی یادشده دقیقا برای چنین مواقعی در نظر گرفته شده است و شما می‌توانید از طریق قابلیت Desurgaring، در پروسه‌ی بیلد بایت کدها و API‌ها را برای دستگاه‌های قدیمی نیز جایگزینی بکنید. به‌طور پیش‌فرض این قابلیت فعال است؛ از این رو، توسعه‌دهندگان می‌توانند بدون نگرانی درباره‌ی دستگاه‌های قدیمی‌تر، از جدیدترین ویژگی‌های زبان جاوا بهره‌مند شوند.
اندروید
  • R8 Optimizer: قرار است از این قابلیت به‌عنوان جایگزین ProGuard استفاده شود. این ویژگی برای بهینه‌سازی و کوچک‌سازی حجم بایت‌کدهای زبان جاوا در نظر گرفته شده است. با این حال R8 هنوز در فاز آزمایشی قرار دارد و گوگل انتشار اپلیکیشن‌ نهایی با این ویژگی را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کند. 
  • Emulator Snapshots: یک اسنپ‌شات شامل تصویری از دستگاه مجازی اندرویدی است که موقعیت کلی اپلیکیشن در زمان ثبت تصویر را ذخیره می‌کند. شما می‌توانید با انتخاب تصویر موردنظرتان، دوباره به حالت قبلی بازگردید و در زمانِ خود صرفه‌جویی کنید.
  • پشتیبانی از فناوری Hyper-V مایکروسافت: از این پس می‌توانید شبیه‌ساز اندروید را روی رایانه‌های ویندوز ۱۰ که از فناوری Hyper-V پشتیبانی می‌کنند، اجرا کنید؛ با این حال، همچنان سریع‌ترین تجربه‌ی ممکن از اجرای شبیه‌ساز اندروید به‌واسطه‌ی Intel HAXM ارائه می‌شود.
  • پشتیبانی از پردازنده‌های AMD: هم‌اکنون پردازنده‌‌های AMD قادر به اجرای شبیه‌ساز اندروید در ویندوز ۱۰ هستند. تا پیش از این، توسعه‌دهندگانی که از پردازنده‌های AMD استفاده می‌کردند، تجربه‌ی بسیار کند از اجرای اپلیکیشن‌هایشان در محیط شبیه‌ساز اندروید کسب می‌کردند؛ اما از این پس می‌توانند از توان بالای پردازنده‌ی خود نهایت استفاده را ببرند.
  • ضبط صفحه‌نمایش در شبیه‌ساز اندروید: فرقی نمی‌کند که از چه API Level برای اپلیکیشن خود استفاده می‌کنید، اکنون می‌توانید صدا و تصویر را از طریق شبیه‌ساز اندروید ضبط کنید.
  • دوربین مجازی برای شبیه‌ساز اندروید: با استفاده از صحنه‌های مجازی می‌توانید از دوربینِ شبیه‌ساز اندروید برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده استفاده کنید.
  • ADB Connection Assistant: در نسخه‌ی ۳.۲ اندروید استودیو دستیار سیستمی جدید وجود دارد که به شما در عیب‌یابی اتصال دستگاه‌های ADB یاری می‌رساند. دستیار دستگاه‌های ADB به شما کمک می‌کند تا گام‌به‌گام از طریق اتصال دستگاه فیزیکی خود به ماشینِ توسعه موردنظر، عیب‌های احتمالی را متوجه شوید.
  • Energy Profiler: به‌واسطه‌ی این ویژگی شما می‌توانید در اندروید استودیو از تأثیر انرژی موردنیاز اپلیکیشن‌تان روی عملکرد دستگاه اندرویدی اطلاعات مفیدی را کسب کنید. از این پس، انرژی مورداستفاده به‌صورت مصور نمایش داده می‌شود؛ همچنین شما می‌توانید با بررسی رخدادهای پس‌زمینه، دلیل استفاده‌ی بیش از حد از باتری را متوجه شوید. برای استفاده از این قابلیت، اطمینان حاصل کنید که به دستگاهی با اندروید ۸ به بالا متصل شده‌اید.
  • ردیابی سیستم (‌System Trace): توسط این ویژگی، شما می‌توانید با جزئیات فراوان، منابع سخت‌افزاری مورداستفاده‌ی اپلیکیشنتان را بررسی کنید. با بررسی دقیق و به‌موقع، می‌توانید گلوگاه پردازنده و وقایعی را که باعث کاهش کارایی دستگاه می‌شوند، بیابید.
  • Profiler Sessions: نسخه‌ی جدید اندروید استودیو داده‌های پروفایلر را در قالب Session ذخیره می‌کند تا بعدا توسط توسعه‌دهنده مورد بررسی قرار گیرند؛ افزون بر این، نمودارِ CPU نیز قابل رصد است.
  • ضبط خودکار عملکرد CPU: با استفاده از Debug API، توسعه‌دهندگان می‌توانند فعالیت پردازنده را ضبط کنند. پس از اینکه اپلیکیشنِ شما وارد دستگاه شد، پروفایلر به‌صورت خودکار شروع به ذخیره‌ی فعالیت پردازنده می‌کند.
  • JNI Reference Tracking: برای آن‌دسته از افرادی که کدهای C و ++C در اپلیکیشنِ خود دارند، خبرِ خوب این است که از ین پس قادر به بررسی نحوه‌ی تخصیص حافظه‌ی اصلی خواهند بود.

علاوه‌بر ویژگی‌های فوق، نسخه‌ی جدید اندروید استودیو بهبودهای فراوانی را به‌خود دیده است که اجرای روان‌تری را برای آن به ارمغان آورده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات