علی بابا تراشه هوش مصنوعی اختصاصی خود را سال آینده عرضه می‌کند

پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲
مطالعه 3 دقیقه
علی بابا در پی آن است تا اولین پردازنده‌ی هوش مصنوعی خود را سال آینده‌ی میلادی راهی بازار کند که به‌منظور توسعه‌ی کسب‌وکار این شرکت در حوزه‌ی ابری و اینترنت اشیا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
تبلیغات

غول اینترنتی علی‌بابا با ایجاد یک شرکت فعال در حوزه‌ی نیمه‌هادی‌ها از برنامه‌‌ی خود برای توسعه‌ و عرضه‌ی تراشه‌ی هوش مصنوعی اختصاصی خود طی سال آینده‌ی میلادی خبر داد. علی‌بابا در نظر دارد تا تراشه‌ی مورد نظر را در کسب‌وکار سرویس‌های ابری و اینترنت اشیا مورد استفاده قرار دهد.

اطلاعات ارائه‌شده نشان از این دارند که تحقیقات مورد نظر توسط زیرمجموعه‌ی تحقیق و توسعه‌ی این رکت یعنی Damo Academy انجام می‌پذیرد. بدین صورت باید انتظار داشت تا نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ میلادی، شاهد رونمایی از تراشه‌ی هوش مصنوعی Alibaba باشیم. این تراشه که AliNPU نام خواهد داشت، از قابلیت‌های متعددی بهره خواهد برد که از جمله‌ی آن باید به امکان استفاده از این تراشه در خودروهای خودران، شهرهای هوشمند و حمل‌ونقل هوشمند اشاره کرد.

علی‌بابا همچنین یک شرکت در زیرمجموعه‌ی خود با نام Pingtouge تاسیس کرده است که در حوزه‌ی توسعه‌ی تراشه‌های شخصی‌سازی‌شده مبتنی بر هوش مصنوعی و تراشه‌های امبدد تلاش خواهد کرد. علی‌بابا در ماه آوریل نیز شرکت C-Sky Microsystems را تصاحب کرد؛ این خرید را باید یک قدم بزرگ از سوی شرکت چینی در مسیر توسعه‌ی فناوری‌های مرتبط با توسعه‌ی هوش مصنوعی خود خواند. 

جف ژانگ، مدیر فناوری علی‌بابا در خصوص فعالیت‌های این شرکت چنین اظهار نظر کرده است:

ما معتقدیم که با پیشرفت روزافزون، پیشرفت‌های ما در حوزه‌ی الگوریتم، هوش داده، قدرت پردازشی و اطلاعات ما در کنار گستره‌ی فعالیت‌های علی‌بابا، این شرکت را در جایگاه خوبی از نظر توسعه‌ی فناوری‌ تراشه و رایانش کوانتومی قرار خواهد داد.

نگاهی به نقشه‌‌ی راه Damo Academy نشان از این دارد که علی‌بابا، توسعه‌‌ی چندین پردازنده‌ی کوانتومی را نیز طی سال‌های آینده در دستور کار قرار خواهد داد. همچنین باید از برنامه‌های علی‌بابا برای مشارکت با شرکت‌های دیگر به‌منظور ایجاد اکوسیستم‌های مشترک در حوزه‌هایی نظیر لجستیک، پژوهش در مورد داروها و مواد به منظور استفاده از پتانسیل رایانش کوانتومی اشاره کرد. جف ژانگ، توسعه‌ی نرم‌افزار و سخت‌افزار را برای آنالیز داده‌ها ضروری می‌داند. وی معتقد است که اولین قدم در مسیر محاسبات توسعه‌ی یک تراشه است. به‌گفته‌ی ژانگ، علی‌بابا اولین تراشه‌ی شبکه‌ی عصبی خود را نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ میلادی راهی بازار خواهد کرد. 

گوگل به‌عنوان یکی از پیشگامان این حوزه، اولین تراشه‌ی خود را سال ۲۰۱۶ میلادی رونمایی کرد و در حال حاضر شاهد عرضه‌ی سومین نسل از تراشه‌ی تنسور این شرکت با نام اختصاری TPU 3.0 هستیم. بنابر اطلاعات ارائه‌شده، نسل سوم تراشه‌ی پردازشی گوگل تا هشت برابر سریع‌تر و قدرتمندتر از نسل اول است.

Damo Academy از سال گذشته کار خود را آغاز کرده و هم‌اکنون بیش از ۳۰۰ محقق در هشت مرکز تحقیقاتی این شرکت در سراسر جهان فعالیت می‌کنند. پنج فعالیت اصلی این شرکت شامل حوزه‌های رباتیک، فین‌تک و رایانش کوانتومی می‌شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات