خودروهای رنو-نیسان به سیستم عامل اندروید گوگل مجهز می‌شوند

چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
نسل بعدی محصولات گروه آلیانس، شامل رنو، نیسان و میتسوبیشی، به سیستم عامل اندروید گوگل مجهز می‌شوند تا سرویس‌های اطلاعات و سرگرمی را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند.
تبلیغات

گروه خودروسازان رنو-نیسان-میتسوبیشی، اعلام کردند که مخصولات بعدی خود را با فناوری‌هایی مبتنی بر سیستم عامل اندروید گوگل به بازار عرضه خواهند کرد. در این صورت، شرکت آلفابت گوگل، غول فناوری ایالات متحده، سهم بزرگی در محصولات خودرویی بازار جهانی خواهد داشت. 

سال گذشته‌ی میلادی، شرکت‌های خودروسازی رنو-نیسان-میتسوبیشی، در مجموع حدود ۱۰.۶ میلیون دستگاه خودرو به‌فروش رساندند که تقریبا، ۱۰ درصد از کل خودروهای تولیدی در جهان است. براساس آخرین گزارش‌ها، خودروهای بعدی این شرکت‌ها، مبتنی بر سیستم عامل اندروید و به‌همراه اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های کاربردی گوگل از جمله گوگل مپ و گوگل اسیستنت به بازار عرضه خواهد شد.

گوگل

به‌گزارش وال‌استریت ژورنال، شرکت‌های خودروسازی بزرگ و لوکس جهان، به‌سمت تولید خودروهایی با فناوری‌های روز حرکت می‌کنند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروسازی، نگران از دست دادن مشتریان خود هستند و به‌همین دلیل به‌کارگیری فناوری‌های جدید، سرویس‌ها و برنامه‌های مدرن  را در خودروهای امروزی، به‌عنوان یک نیاز ضروری درنظر می‌گیرند تا درآمد حاصل از فروش محصولات‌ دچار افت نشود. برخی تولیدکنندگان کوچک‌تر بازار خودرو از جمله ولوو، درنظر دارند خودروهای خود را با Android Auto به بازار عرضه کنند.

اما با ورود شرکت‌های خودروساز بزرگی همچون رنو-نیسان-میتسوبیشی، به بازار فناوری‌های نوین، انتظار می‌رود شاهد رویکردهای متفاوت و جدیدی در صنعت خودروسازی باشیم.  جوک‌دی جونگ، تحلیلگر گروه AFS در آمستردام معتقد است:

پیش از این، بیشتر شرکت‌های خودروسازی، تمایلی به همکاری متقابل با گوگل نداشتند. اما در شرایط فعلی، تغییر رویه داده‌اند. اکنون شاهد هستیم که بیشتر شرکت‌های خودروسازی با شرکت گوگل وارد همکاری شده‌اند.
اتحاد نیسان - رنو - میتسوبیشی

تا کنون، شرکت‌های خودروساز، تا حد زیادی از لینوکس، مایکروسافت یا QNX برای سرویس‌های اطلاعات و سرگرمی استفاده می‌کردند؛ ولی محدودیت‌هایی در اضافه کردن اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های جدید با قابلیت‌های جدید به خودروهای خود داشتند. با سیستم عامل اندروید گوگل این مسایل مرتفع خواهد شد.

انتشار چنین خبرهایی برای شرکت‌هایی همچون TomTom که تامین‌کننده‌ی سرویس‌هایی از جمله سرویس نقشه برای خودروسازانی مانند رنو هستند خبر خوبی نیست. ارزش سهام گروه Dutch، بعد از معرفی چنین سرویس‌هایی در حدود یک‌چهارم قبل، کاهش یافت. سیستم عامل اندروید گوگل می‌تواند نوید استفاده از سرویس‌های اطلاعات و سرگرمی بیشتری در صنعت خودروسازی بدهد. امکان استفاده از هزاران اپلیکیشن اندرویدی با قیمت مناسب و حتی بدون پرداخت هزینه امکان‌پذیر خواهد شد. هادی زبلیت، مدیر اجرایی رنو-نیسان آلیانس، اعلام کرد: 

علاقه‌مندان می‌توانند در خوردوهای بعدی نیسان- رنو آلیانس از سیستم عامل اندروید و سرویس‌های اطلاعات و سرگرمی متنوعی بهره‌مند شوند. علاقه‌مندان در حال حاضر خارج از خودرو از چنین سرویس‌هایی استفاده می‌کنند و ما قصد داریم این تجربه را در داخل خودرو نیز در اختیار آنها قرار دهیم. 

در حالی که بسیاری از خودروسازان به‌سمت استفاده از سیستم عامل iOS مربوط به گوشی‌های آیفون و یا به سمت استفاده و به‌کارگیری سیستم عامل اندروید در خودروهای خود تمایل دارند، برخی شرکت‌ها از جمله BMW و مرسدس بنز، ترجیح می‌دهند سیستم عامل تخصصی خودشان را برای خودروهای نسل بعدی به‌کار گیرند. این شرکت‌ها در صدد هستند از دستیار صوتی تخصصی خودشان و سرویس‌ها مبتنی بر سیستم عامل تخصصی خود استفاده کنند. 

شرکت رنو- نیسان-میتسوبیشی اعلام کرد که سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی جدید، با قابلیت تشخیص وسیله‌ی نقلیه از راه دور با قابلیت‌ بروز رسانی over-the-air که از طریق سرویس ابری ارائه می‌شود، مجتمع خواهد شد.  پس از گذشت تقریبا دو دهه از همکاری و مشارکت شرکت‌های رنو و نیسان، هنوز هم گاهی در استفاده از چنین سرویس‌هایی فرآیندهای تنش‌داری دیده می‌شود. انتخاب پلت‌فرم شخص ثالث، معمولا مسایل خاص خودش را دارد که در نهایت این دو شرکت در هم ادغام‌شده باید بتوانند در مورد آن به اتفاق‌نظر برسند.

رنو، ۴۳.۴ درصد سهام شرکت نیسان را در اختیار دارد. ۱۵ درصد سهام مربوط به رنو و ۳۴ درصد مربوط به میتسوبیشی است. انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۱ میلادی، شاهد معرفی اولین خودروی مجهز به سیستم عامل اندرویدی در بازار باشیم. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات