کدک جدید ویدیویی Blackmagic RAW معرفی شد

چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰
مطالعه 5 دقیقه
کدک RAW بلک‌ مجیک، همراه با به‌روزرسانی فوری عمومی بتا برای دوربین فیلم‌برداری URSA Mini Pro 4.6K و نرم‌افزار ویرایش صدا و تصویر Davinci Resolve رونمایی شد.
تبلیغات

کدک ویدئو RAW بلک‌ مجیک، به‌همراه به‌روزرسانی فوری عمومی بتا برای دوربین فیلم‌برداری حرفه‌ای اورسا مینی پرو ۴.۶K و نرم‌افزار ویرایش صدا و تصویر Davinci Resolve رونمایی شد. این به‌روزرسانی قرار است به‌زودی برای سایر دوربین‌های بلک‌ مجیک نیز در دسترس قرار بگیرد.

شرکت بلک‌مجیک دیزاین گفته که فرمت جدید، ترکیبی از مزایای فیلم‌برداری RAW و سهولت در استفاده از آن، همراه با سایزهای کوچکتر فایل‌ها است، که معمولا با فایل‌های ویدئویی فشرده‌شده و رمزگذاری‌شده گاما مرتبط است.

ویدئوهای RAW معمولا فایل‌های بسیار بزرگی تولید می‌کنند و در مقایسه با فرمت‌های فشرده‌شده به قدرت پردازشی بالایی برای ویرایش نیاز دارد. این شرکت اعلام کرد که با انتقال بخشی از فرایند موزائیک‌زدایی (demosaicing) به داخل دوربین، که قادر به فراهم کردن شتاب مبتنی بر سخت‌افزار است، این مشکل را رفع کرده است. با اجرای این فرایند در داخل دوربین، یک نرم‌افزار ویرایشی مانند DaVinci Resolve نیازی به انجام کارهای مشابه آن برای رمزگذاری فایل‌ها ندارد.

قابلیت «ضبط ویدئوی کاملا خام (Complete RAW)» همراه با یک فضای رنگ ۱۲ بیتی غیرخطی که برای ثبت حداکثر میزان داده‌های رنگ و محدوده‌ی داینامیکی موجود، طراحی شده‌اند؛ همگی با  اجرای فرایند موزائیک‌زدایی در داخل دوربین، درحال ورود به دوربین‌های بلک‌مجیک دیزاین و نرم‌افزار ویرایش صدا و تصویر Davinci Resolve هستند.

تکنولوژی Blackmagic RAW از دانش تولید ۴ رنگ بلک‌مجیک دیزاین استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل کند که رنگ‌ها و تنالیته‌های پوستی، به‌صورت دقیق برای نتایج بهتر تصویربرداری، بازتولید شوند. فایل‌های حاصل، به‌طور قابل‌توجهی کوچکتر از فایل‌های خام مرسوم هستند.

davinci resolve

قابلیت انعطاف فشرده‌سازی Blackmagic RAW

دو نوع فشرده‌سازی فایل در گزینه‌های ضبط دوربین در دسترس است؛ کیفیت ثابت یا بیت‌ریت (Bitrate) ثابت. کیفیت ثابت از طریق RAW Q0 قابل دستیابی است که متغیر بیت‌ریت را رمزگذاری می‌کند تا مطمئن شود که تصاویر دارای جزئیات زیاد، در بالاترین بیت‌ریت ثبت شده‌اند؛ درعین‌حال RAW Q5 از رمزگذاری کارآمد استفاده می‌کند که نتیجه‌ی آن، سایز کوچکتر تصاویر است. ۴ سطح فشرده‌سازی در هنگام ضبط در حالت بیت‌ریتِ ثابت، در دسترس است. همه‌ی تنظیمات فشرده‌سازی، فضای رنگ ۱۲ بیتی را حفظ می‌کنند.

با توجه به نرخ داده‌ها، در هنگام ضبط در حالت بیت‌ریت ثابت، فشرده‌سازی ۳ به ۱، میانگین نرخ داده‌ها در حدود ۱۲۷ مگابایت بر ثانیه است؛ اما در حالت ۱۲ به ۱، میانگین نرخ داده‌ها در حدود ۳۲ مگابایت بر ثانیه است.

برخلاف کدک cinemaDNG RAW موجود در دوربین‌های بلک‌مجیک دیزاین، Blackmagic RAW فوتیج را در عوض دنباله‌ای از تصاویر بی‌تحرک، به‌عنوان یک فایل ذخیره می‌کند؛ همچنین قابلیت‌های انعطاف‌پذیری کنترل، انتقال داده‌ها و پردازش فایل‌ها را نیز اضافه می‌کند.

انتخاب فشرده‌سازی کدک RAW به تصویربرداران یک رویکرد نامحدود وانعطاف‌پذیر برای انتخاب می‌دهد که آیا یک محصول به کیفیت تصویر بیش از اندازه‌ی فایل نیاز دارد یا خیر؛ به‌ویژه زمانی‌که نیاز‌های محصول تغییر می‌کند. Blackmagic RAW متعهد است که رمزگذاری کارآمد و عملکرد بالا را، حتی برای فایل‌های دارای سایز کوچک فراهم کند. به‌عنوان بخشی از فرایند «موزائیک‌زدایی» یا demosaicing که در دوربین‌ها صورت می‌گیرد، این مفهوم را می‌رساند که نرم‌افزار اصلاح صدا و تصویر Davinci Resolve از قدرت پردازشی کمتری برای رمزگذاری فایل‌ها استفاده می‌کند و حتی با شتاب‌های GPU و CPU سریع‌تر است.

این کدک به‌گونه‌ای توسعه داده شده است که دوربین را به‌وسیله‌ی داده‌های متادیتا بشناسد؛ این نکته به این معنی است که داده‌های تصویر و مشخصه‌های سنسور در فایل ثبت شده‌اند. این امر منجر به اجرای همه‌ی کنترل‌های مرسوم RAW از قبیل ISO (میزان حساسیت سنسور دوربین شما نسبت به نور)، تنظیمات وایت‌ بالانس یا تراز سفیدی، کنتراست، اشباع و نوردهی، به همان خوبی علوم رنگ و داده‌های دوربین می‌شود که ویرایشگر را قادر می‌سازد تا بهترین نتیجه را از فوتیج بگیرد؛ حتی اگر در یک کدک RAW فشرده‌شده‌ ثبت شده باشد.

شرکت بلک‌مجیک دیزاین اعلام کرد که فرمت RAW جدید، با ایجاد فایل‌های تکی در عوض فهرستی از فایل‌های غیرمتحرک، همانند CinemaDNG، مدیریت رسانه‌ها را ساده می‌کند. هنگامی‌که فایل‌ها در نرم‌افزاری مانند Davinci Resolve ویرایش می‌شوند، مشابه تصاویر خام در Adobe Camera Raw، یک فایل Sidecar ایجاد خواهد شد.

علاوه‌بر این، میزان تنظیمات RAW در فایل‌ها از طریق فایل Sidecar، از یک پلیکیشن به اپلیکیشن دیگر منتقل می‌شود، که همه‌ی تنظیمات از جمله نوردهی، تراز سفیدی، کنتراست و غیره را شامل می‌شود. این قابلیت اطمینان می‌دهد که عکس‌ها و تنظیمات‌شان در میان اپلیکیشن‌ها و سیستم‌های عامل‌ یکسان باشند، درحالی‌ که فایل RAW بدون تغییر باقی مانده است.

Blackmagic RAW SKD به‌صورت رایگان در دسترس توسعه‌دهندگانی قرار گرفته است که می‌خواهند کدک RAW جدید (مانند پلت‌فرم‌های ویرایش) را با نرم‌افزار یکپارچه کنند؛ بلک‌مجیک دیزاین همچنین علاقه‌مند است که با کارخانه‌های تولیدکننده‌ی دوربین که تمایل دارند RAW بلک‌مجیک را در دوربین‌هایشان پیاده‌سازی کنند، همکاری داشته باشد.

raw

به‌روزرسانی کاملا رایگان RAW

به‌روزرسانی عمومی بتا Blackmagic RAW رایگان است و اکنون برای دوربین فیلم‌برداری حرفه‌ای اورسا مینی پرو ۴.۶K و نرم‌افزار ویرایش صدا و تصویر Davinci Resolve با به‌روزرسانی بتا نسخه ۶.۰ دوربین بلک‌مجیک و به‌روزرسانی ۱۵.۱ Davinci Resolve در دسترس است.

۴ فایل Blackmagic RAW در وب‌سایت بلک‌مجیک دیزاین برای دانلود موجود است. این پیشرفت در ضبط RAW در دوربین‌های بلک‌مجیک دیزاین، برای کسانی که از دوربین‌های بلک‌مجیک دیزاین استفاده می‌کنند، واقعا یک مسیر عالی باز می‌کند و برای کسانی که به ویرایش و طبقه‌بندی با استفاده از جریان کاری Davinci Resolve می‌پردازند، یک کنترل بی‌نظیر بر روی تصویر در پست تولید می‌دهد. یعنی کاربران دوربین‌های بلک‌مجیک می‌توانند در یک جریان کاری، همه‌ی فعالیت‌های تصویربرداری، ویرایش، و درجه‌بندی رنگ‌ مربوط به یک فایل‌ را انجام بدهند.

درحال حاضر این به‌روزرسانی تنها برای دوربین اورسا مینی پرو ۴.۶K موجود است

 با این وجود، بلک‌مجیک اعلام کرده است که این به‌روزرسانی به‌زودی برای سایر دوربین‌ها از جمله Blacmagic Pocket Cinema Camera 4K در دسترس خواهد بود.

نظر شما در رابطه با به‌روزرسانی عمومی بتا Blackmagic RAW چیست؟ آیا شما این به‌روزرسانی را برای URSA Mini Pro 4.6K دانلود خواهید کرد؟ آیا این به‌روزرسانی به شما کمک خواهد کرد که کیفیت بالاتری در محصولات خود داشته باشید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات