مقایسه دوربین‌های مدیوم فرمت و فول فریم

دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
مطالعه 2 دقیقه
دوربین‌های مدیوم فرمت چه تفاوتی با دوربین‌های فول فریم دارند؟ آیا این دوربین‌های فرمت، ارزش برچسب قیمت ۳۰.۰۰۰ دلاری خود را دارند؟
تبلیغات

در عکاسی دیجیتال معمولاً سنسور بزرگتر به معنای کیفیت تصویر بهتر است. با اینکه بسیاری از کارشناسان دلایل زیادی برای مخالفت با این موضوع دارند، اما نمی‌توان از توانایی بالا و امکانات گسترده‌ی دوربین‌های مدیوم‌فرمت به‌سادگی گذشت. در همین راستا هسل‌ بلاد، یک مجموعه ویدیویی آماده کرده که تفاوت این دو سنسور را قابل فهم‌تر کند.

این شرکت که با دوربین‌های مدیوم‌فرمت خود به شهرت جهانی رسید، با همکاری عکاسی به نام کارل تیلور مجموعه ویدیوهایی ساخته است که در آن‌ها به مقایسه‌ی کامل دوربین ۳۳.۰۰۰ دلاری H6D-100c و ۳٬۳۰۰ دلاری نیکون D850 می‌پردازند.

به دوربین‌هایی که ابعاد قسمت فعال سنسور یا فیلم آن‌ها بزرگتر از ۲۴×۳۶ میلی‌متر (فول فریم) و کوچکتر از ۴×۵ اینچ (لارج فورمت) باشد، مدیوم فرمت می‌گویند. سنسورهای بزرگ دوربین‌های هسل‌ بلاد، تعداد پیکسل‌های بیشتر و بزرگتری دارند. هرچه پیکسل‌ها بزرگتر باشند، نور بیشتری ذخیره می‌شود که این مسأله، قدرت جذب نور این سنسور‌ها را به‌شدت بالا می‌برد. قدرت جذب نوربالا، نویز بسیار پایین این سنسور‌ها و توانایی پردازش تصویر مثال‌زدنی این شرکت، محدوده‌ی دینامیکی بالایی در اختیار عکاس قرار می‌دهد که موجب خلق تصاویر خیره‌کننده‌ می‌شود.

کارل تیلور در این ویدیو‌ها، عملکرد دوربین‌ها را در زمینه‌های مختلفی اعم از میزان ثبت جزئیات در بخش‌های مختلف قاب، حذف نویز، ثبت دقیق‌تر رنگ‌ها و عمق میدان بررسی می‌کند.

در ادامه می‌توانید این ویدیو‌ها را مشاهده کنید

غروب

دانلود

طلوع

دانلود

استودیو

دانلود

عمق میدان

دانلود

در آزمایش چهارم، تیلور عمق میدان را با دیافراگم‌های مختلف و از نمای بالای میز مقایسه می‌کند.

تیلور در این خصوص می‌گوید:

اندازه‌های متفاوت این دو سنسور باعث تفاوت در بزرگ‌نمایی می‌شود. ممکن است در بعضی لنزها دیافراگم بازتری را شاهد باشیم، ولی این همیشه به معنای عمق میدان کمتر نیست.

اندازه‌ی پیکسل‌ سنسور ۵۰ مگاپیکسلی CMOS هسل‌بلاد ۵.۳ میکرون و سنسورهای ۱۰۰ مگاپیکسلی H6D-100c این شرکت ۴.۶ میکرون است. سنسور CMOS با دقت مشابه در دوربین‌ فول‌فریم ابعادی حدود ۴.۱۴ میکرون دارد. به همین دلیل دوربین‌های مدیوم فرمت تا ۶۴ درصد نور را بیشتر جذب می‌کنند.

تیلور در پایان نتیجه می‌گیرد که دوربین‌های مدیوم فرمت به‌دلیل سنسور بزرگتر خود، تصاویری با کنتراست و غنای بیشتر و تغییر ملایم‌تر رنگ‌ها را در اختیار عکاسان قرار می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات