موتور جستجوی گوگل چین، شماره تلفن کاربر را ضمیمه نتایج جستجو می‌کند

یک‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸
مطالعه 3 دقیقه
نسخه‌ی اولیه موتور جستجوی گوگل چین، نتایج جستجوی کاربران را به همراه شماره‌ی تلفن گوشی هوشمند وی، در اختیار دولت چین قرار می‌دهد.
تبلیغات

براساس آخرین گزارش‌ها، گوگل سخت در تلاش است تا بتواند هرچه زودتر موتور جستجوی گوگل چین را راه‌اندازی کند. این موتور جستجو به‌ سفارش دولت چین طراحی شده است و امکان سانسور نتایج جستجو را دارد.

آخرین خبرها حاکی از آن است که نمونه‌ی اولیه‌ی موتور جستجوی گوگل چین، علاوه‌بر سانسور نتایج محتوا، می‌تواند نتایج جستجوی هر فرد را به‌همراه شماره تلفن گوشی هوشمند وی در اختیار دولت چین قرار دهد. ماه گذشته، وب‌سایت اینترسپت اعلام کرده بود که اپلیکیشن اندرویدی موتور جستجوی گوگل با کد نام پروژه‌ی Dragonfly، قرار است نتایج جستجو را به‌صورت فیلترشده در اختیار کاربر قرار دهد. در نتیجه، در نتایج جستجو، برخی نتایج به‌عمد حذف خواهند شد. اکنون در نمونه‌ی اولیه‌ی موتور جستجوی گوگل چین، قابلیت لینک کردن جستجوها به شماره‌ی تلفن کاربر نیز اضافه شده است.

پیشتر گفته شده بود که اپلیکیشن اندرویدی جدید موتور جستجوی گوگل، نتایج جستجو را در برخی موضوعات حساس از جمله «حقوق بشر»، «اعتراضات دانشجویی» و «جایزه نوبل» از نتایج حذف و فیلتر می‌کند. در نتیجه کاربران اصلا نمی‌توانند در نتایج جستجو، این موارد را مشاهده کنند. براساس گزارش منتشر‌شده از سوی وب‌سایت The Intercept، موتور گوگل چین حتی در مورد برخی موضوعات از جمله میزان آلودگی هوا در شهرهای مختلف چین، تنها برخی سایت‌های چینی را به‌عنوان مرجع خبر فهرست می‌کند و بقیه‌ی وب‌سایت‌های بی‌طرف را از نتایج جستجو فیلتر و حذف می‌کند.

پیشتر نیز گفته شده بود که گوگل موتور جستجوی سانسورشده را در چین اجرا می‌کند. البته شرکت گوگل هنوز پروژه‌ی دراگون‌فلای را تایید نکرده و حتی در مورد گزارش‌های منتشر‌شده در مورد دراگون‌فلای نیز هیچ‌گونه واکنشی نشان نداده است. پیشتر Google اعلام کرده بود که در تلاش است تا برای چین سرویس موتور جستجوی جدیدی توسعه دهد؛ ولی در آن زمان که این خبر منتشرشد، گوگل اعلام کرده بود که سرویس جدید موتور جستجوی گوگل چین، به این زودی قبل بهره‌برداری نیست.

چین

با این وجود، اطلاعات منتشرشده در داخل و خارج گوگل، با یکدیگر تضاد و تناقض دارند. طبق آخرین گزارش‌ها، تعدادی از کارمندان گوگل به‌علت توسعه موتور جستجوی چینی استعفا دادند. حدود ۱۴۰۰ کارمند گوگل، در نامه‌ای سرگشاده، خواستار دریافت اطلاعات بیشتری در مورد پروژه‌ی دراگون‌فلای هستند. ظاهرا اطلاعات مربوط به پروه‌ی دراگون‌فلای، به‌صورت محرمانه محفوظ مانده است.

براساس آخرین اطلاعات منتشر‌شده، تعدادی از نمایندگان دو حزبی کنگره‌ی چین از گوگل درخواست کردند که در مورد اپلیکیشن موتور جستجوی چین، توضیحاتی ارائه دهد و موضوع را شفاف کند. این نمایندگان معتقد هستند که کنگره‌ی چین نسبت به چنین موضوعاتی مسئول است و باید اطمینان حاصل کند که شرکت‌های آمریکایی به نقض حقوق بشر در خارج از کشور ادامه نمی‌دهند. همان‌طور که گفته‌شد، تعدادی از کارمندان گوگل، نسبت به پروژه‌ی دراگون‌فلای اعترض داشتند و استعفا دادند. جک پالسون، مهندس ارشد سابق گوگل از جمله افرادی است که نسبت به این پروژه اعتراض دارد و در اعتراض به این پروژه، به‌همراه 5 نفر دیگر از کارمندان گوگل استعفا داده است. 

در سال ۲۰۱۰ میلادی، گوگل پس از مشخص‌شدن حمله‌ی فیشینگ و هدف‌قراردادن فعالان حقوق بشر، عملا همکاری خاصی با چین نداشت. همان‌طور که پیشتر نیز گفته‌ شده بود، گوگل برخی برنامه‌ها از جمله گوگل ترنسلیت (Google Translate) را در چین ارائه می‌دهد، اما برنامه‌ی جستجو همچنان مسدود است. البته اگر گوگل بتواند سرویسی مطابق نظر دولت چین، به‌صورت سانسور‌شده توسعه دهد، وضعیت تغییر خواهد کرد. 

از سال ۲۰۱۰ تاکنون دولت چین، سخت‌گیری بسیاری در مورد استفاده‌ی شهروندان از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی درنظر گرفته است. اگر موتور جستجوی گوگل چین بخواهد نتایج جستجو را به‌همراه شماره‌ی تلفن شخصی کاربر دراختیار دولت چین قرار دهد، پروژه‌ی دارگون‌فلای مصداق نقض حریم خصوصی کاربران خواهد بود و امکان دسترسی دولت چین به اطلاعات کاربران و نظارت بیشتر را فراهم می‌کند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات