فیسبوک برای شناسایی الگوهای رفتاری توهین‌آمیز، هوش مصنوعی توسعه می‌دهد

چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷
مطالعه 2 دقیقه
فیسبوک به توسعه‌ی هوش مصنوعی جدیدی مشغول است که الگوهای رفتاری توهین آمیز را تشخیص می‌دهد.
تبلیغات

باتوجه به تعداد بسیار زیاد کاربران فیسبوک، مدیران این شبکه‌ی اجتماعی برای حصول‌اطمینان از سلامت محتوای پلتفرم خود کار سختی را در پیش دارند.

از زمان شکل‌گیری فیسبوک تا امروز، این شبکه‌ی اجتماعی در سیستم تشخیصِ محتوای خود تغییرات بسیاری را اعمال کرده و اکنون در ادامه‌ی این تغییرات، آن‌ها به توسعه‌ی هوش مصنوعی جدیدی مشغول هستند تا الگوهای رفتاری (Meme) توهین‌آمیز را شناسایی کند.

روز گذشته فیسبوک مطلبی را در وبلاگ خود منتشر کرد که از توسعه‌ی سیستمی جدید برای شناسایی متن در فیلم و عکس خبر داد. این سیستم که رُزتا نام دارد، محتوای موجود در فایل‌های چندرسانه‌ای را به‌کمک یادگیری ماشین رونویسی می‌کند تا برای سیستم قابل فهم باشد؛ سپس با بررسی متنِ موجود در تصویر، فیسبوک توهین‌آمیز بودنِ آن را تشخیص می‌دهد.

ابزارهای رونویسی، موضوع جدیدی در دنیای فناوری نیستند؛ اما Facebook به‌دلیل بزرگِ بودن پلتفرم خود با چالش‌های بسیاری روبرو است؛ چالش‌هایی که بسیاری از آن‌ها به تصاویر ارسال به این شبکه‌ی اجتماعی مربوط می‌شوند. طبق گفته‌ی این غولِ دنیای اینترنت، سیستمِ جدید آن‌ها از روز گذشته فعالیت خود را آغاز کرده و روزانه میلیارد عکس و فریم در ویدیو را در فیسبوک و اینستاگرام بررسی می‌کند.

فعلاً مشخص نیست که این شبکه‌ی اجتماعی با داده‌های جمع‌شده چه کاری خواهد کرد؛ اما مشخصاً چنین ابزاری برای ویژگی‌هایی ابتدایی نظیر جستجوی تصاویر و خوانش صفحه‌نمایش کارآمد خواهد بود.

با این اوصاف، به‌نظر می‌رسد که فیسبوک با ساختِ سیستمِ جدید اهداف بزرگتری را در سر می‌پروراند. آن‌ها می‌توانند از طریق هوش مصنوعی یادشده علایق شما را تشخیص دهند و براساس آن‌، فیذ خبری موردعلاقه‌تان را به نمایش درآورند؛ همچنین تشخیص تصاویر معنادار با درون‌مایه‌ی طنز یا توهین‌آمیز، از این پس بسیار راحت‌تر انجام خواهد شد.

طبق گفته‌ی غول شبکه‌های اجتماعی، این ابزار تنها به زبان انگلیسی محدود نیست و از همین ابتدا، چندین زبان را پوشش می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات