فایرفاکس به‌زودی قابلیت بلاک پیش‌فرض تبلیغات را اضافه می‌کند

شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
موزیلا در ادامه‌ی  سیاست‌های جسورانه‌ی خود علیه صنعت تبلیغات، قابلیت بلاک پیش‌فرض تبلیغات را به مرورگر فایرفاکس اضافه خواهد کرد.
تبلیغات

با سیاست‌گذاری جسورانه‌ی موزیلا علیه اقدامات تبلیغاتی وب، مرورگر فایرفاکس به‌زودی ردیاب‌های وب و تبلیغات را به‌صورت پیش‌فرض بلاک خواهد کرد. این سیاست که در چند ماه آینده در یک مجموعه از به‌روزرسانی‌ها پیاده‌سازی خواهد شد، یکی از جسورانه‌ترین اقدامات برای حفظ حریم خصوصی کاربر است. بر اساس جدیدترین بیانیه‌ی موزیلا:

حتی کارشناسان وب هم به‌سختی می‌توانند عملکرد ردیابی روی اینترنت را توصیف کنند. بعضی از آثار منفی ردیابی کنترل‌نشده برای مثال تبلیغات ترسناک و افت بازدهی وب به‌راحتی قابل کشف هستند. بااین‌حال بسیاری از آسیب‌های ناشی از جمع‌آوری کنترل‌نشده‌ی داده‌ها کاملا برای کاربرها و حتی کارشناس‌ها مبهم هستند و از طریق افشای اطلاعات به‌تدریج آشکار می‌شوند.

به نقل از Mozilla، ردیاب‌های وب در آینده به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال می‌شوند و کاربرهای فایرفاکس با یک مجموعه از کنترل‌ها می‌توانند اطلاعات دلخواه خود را با وب‌سایت‌ها به اشتراک بگذارند. هدف موزیلا علاوه‌بر حفظ حریم خصوصی کاربر، راهی برای بهبود عملکرد جستجوی وب است؛ زیرا ردیاب‌های وب مزاحم مرور وب می‌شوند و زمان بارگذاری را افزایش می‌دهند. این شرکت به بررسی Ghostery (افزونه‌ی امنیتی مرورگر برای فایرفاکس و کروم) از ماه می امسال اشاره کرد. طبق این بررسی بیش از ۵۰ درصد از زمان بارگذاری صفحات وب صرف بارگذاری ردیاب‌های شخص ثالث می‌شود که برای دنبال کردن کاربرها در سراسر وب، جمع‌آوری داده‌ها و دستکاری داده‌ها برای تبلیغات طراحی شده‌اند.

بلاک تبلیغات

رویکرد موزیلا سه مرحله دارد. ماه آینده به بررسی آثار مسدود کردن ردیاب‌هایی می‌پردازد که باعث کند شدن عملکرد صفحه می‌شوند و در صورت موفقیت و بهبود عملکرد بلاک، چنین صفحاتی را به ویژگی پیش‌فرض Firefox 63 تبدیل می‌کند. همچنین کوکی‌ها را حذف کرده و امکان دسترسی محتوای ردیابی شخص ثالث را به حافظه‌ نمی‌دهد. فایرفاکس تست این ویژگی را در ماه سپتامبر قبل از پیاده‌سازی Firefox 65 برای کاربران نسخه‌ی بتا انجام می‌دهد. هر دو ویژگی در دسترس کاربران Firefox Nightly قرار دارند، فایرفاکس نایتلی یک کانال پیش انتشاری عمومی از مرورگر فایرفاکس است که برای امکانات و قابلیت‌های جدید در نظر گرفته شده است.

سومین رویکرد موزیلا، مسدود کردن قابلیت‌های جدیدتر مثل اثر انگشت است که کشف آن‌ها دشوارتر است؛ در ردیابی اثر انگشت نوع دستگاه کاربر بدون اطلاع یا حتی موافقت او کشف می‌شود و کدهایی استخراج می‌شوند که از توان اضافی کامپیوتر برای تولید مخفیانه‌ی ارز دیجیتالی استفاده می‌کنند.

البته این اولین بار نیست که موزیلا مقابل صنعت تبلیغات وب ایستاده است. این شرکت تبلیغات pop up یا منویی کنار صفحه‌ را در اولین نسخه‌ی فایرفاکس در سال ۲۰۰۴ حذف کرد. در طول سال‌های متمادی فایرفاکس به پیاده‌سازی قابلیت‌هایی پرداخته است که برای بهبود حریم خصوصی کاربر و کاهش زیان‌های وب باز طراحی شده‌اند؛ برای مثال می‌تواند به بلاک عمده‌ی تبلیغات و ردیاب‌های تبلیغاتی در حالت مرور خصوصی (private browsing) اشاره کرد که در سال ۲۰۱۵ آغاز شد. موزیلا به‌دنبال رسوایی حریم خصوصی کمبریج آنالیتیکا در سال جاری ابزاری را برای توقف ردیابی رفتارهای آنلاین کاربران توسط فیسبوک منتشر کرد. در همان ماه امکان کنترل هشدارهای آزاردهنده‌ی وب را به کاربران داد. طبق جدیدترین بیانیه‌ی موزیلا:

بعضی سایت‌ها در ازای ارسال محتوا، داده‌های کاربر را دریافت می‌کنند، اما حالا باید از کاربران درخواست کنند؛ این تغییر مثبتی بود تا افراد از ارزش مبادله‌‌ی داده‌ها آگاه شوند. مسدود کردن تبلیغات pop up در نسخه‌ی اصلی فایرفاکس در سال ۲۰۰۴ اقدام صحیحی بود؛ نه به این دلیل که رضایت کاربران فایرفاکس را افزایش می‌داد؛ بلکه پلتفرم‌های تبلیغاتی را وادار می‌کرد بیشتر به کاربران خود اهمیت بدهند. امیدواریم در سال ۲۰۱۸ تلاش‌هایمان برای تقویت کاربران تأثیر مشابهی داشته باشد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات