کاهش اضطراب در مذاکرات کاری

دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
مذاکرات عضو جدایی ناپذیر هر کسب‌وکاری است. هرقدر ذهن در طول مذاکرات آرام‌تر باشد میزان استرس کم‌تر شده و خلاقیت فرد تقویت می‌شود.
تبلیغات

هر کارآفرین یا رهبر کسب‌وکار در دوره‌ی فعالیت کاری خود بارها مجبور می‌شود با سایر کارآفرینان یا سرمایه‌گذاران وارد مذاکره شود. برخی مذاکرات سرنوشت‌ساز هستند و نتیجه‌ی آن‌ها بسیار مهم است. بنابراین ریسک بالایی دارند و با استرس و اضطراب همراه هستند. آمادگی و درگیری در چنین مذاکراتی امواج بتای مغز را افزایش می‌دهند درنتیجه فرد احساس هوشیاری و تمرکز می‌کند. اما با توجه به شرایط ممکن است میزان هورمون کورتیزول بدن یا همان هورمون استرس افزایش پیدا کند. همان‌طور که می‌دانید استرس اجازه نمی‌دهد شخص تمام توانایی خود را به کار بگیرد و همچنین میزان خلاقیت را کاهش می‌دهد.

در طول مذاکره چه اتفاقاتی رخ می‌دهد که باعث استرس می‌شود؟ یکی از دلایل بروز اضطراب این است: هنگامی که فرد برای مذاکره آماده می‌شود بیش از اندازه روی نتایج تمرکز می‌کند. احتمالا نقشه‌ی مسیر برای رسیدن به نتایج مورد نظر خود را بارها در ذهن مرور می‌کند. حتی نشانه‌هایی که بداند در مسیر درست مذاکره قرار گرفته را شناسایی می‌کند. اما همان‌طور که می‌دانید گاهی اوقات همه چیز طبق نقشه پیش نمی‌رود و طرف دیگر مذاکره مطابق انتظار عمل نمی‌کند. درنتیجه هنگام وقوع اتفاقات پیش‌بینی نشده فرد دچار استرس می‌شود زیرا چنین شرایطی را در نقشه‌ی خود پیش‌بینی نکرده است. سپس میزان هورمون کورتیزول افزایش پیدا می‌کند، فرد دچار بی‌اختیاری می‌شود و خلاقیت و انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد. چگونه می‌توان از این شرایط رهایی پیدا کرد و دوباره به مسیر بازگشت؟ در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی راه‌هایی می‌پردازیم که کمک می‌کنند امواج بتای مغز به امواج آلفا تبدیل شوند؛ درنتیجه بدن آرام می‌شود و میزان خلاقیت افزایش پیدا می‌کند.

Negotiation

۱- برای سناریوهای مختلف آماده شوید

سعی کنید پیش از آغاز مذاکره تمام سناریوهای مممکن در طول جلسه را مرور کنید. اتفاقاتی که ممکن است در طول جلسه رخ دهد را بر اساس انتظارات و محدودیت‌ها پیش‌بینی کنید. درنتیجه در طول مذاکره طبق مسیر اصلی یا مسیرهای فرعی پیش‌بینی شده حرکت خواهید کرد و جایی برای استرس باقی نمی‌ماند.

برای پیش‌بینی مسیرهای فرعی از خودتان بپرسید چه چیزی ممکن است باعث شود مذاکره طبق انتظار پیش نرود؟ همچنین می‌توانید این پرسش‌ها را در طول جلسه نیز مطرح کنید. اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارید تا درنهایت بتوانید بهترین تصمیم را اتخاذ کنید. به‌عنوان مثال از طرف مقابل بپرسید: «لطفا به من بگو چرا فکر می‌کنی این راه حل جواب نخواهد داد؟»

پاسخ این سوال فرضیاتی را مطرح می‌کند که شاید هرگز به آن فکر نکرده باشید. به‌عنوان مثال اگر طرف مقابل گفت: «اکنون زمان مناسبی نیست» در پاسخ بگویید: «پس فکر می‌کنی اکنون زمان مناسبی برای انجام این کار نیست؟» با انجام این کار واکنش فرد را بدون در نظر گرفتن حالت دفاعی روشن خواهید کرد.

۲- روی نفس کشیدن تمرکز کنید

تمرین‌هایی که کمک می‌کنند در طول مذاکره حضور فیزیکی فعالی داشته باشید و مغز و احساساتتان آرام باشد پیش از مذاکره بسیار مفید است. به‌عنوان مثال تجسم تصاویر آرامش‌بخش یا به یادآوردن ملودی‌های آرام در طول جلسه بسیار کمک کننده است. پایین آوردن سرعت تنفس نیز یکی دیگر از راه‌های موثر در کاهش استرس است. چهار ثانیه هوا را وارد ریه‌ها کنید، چهار ثانیه صبر کنید و سپس در چهار ثانیه هوا را از ریه‌ها خارج کنید. زمانی که فرد مضطرب می‌شود کوتاه و سریع نفس می‌کشد. آرام نفس کشیدن بدن را ریلکس می‌کند و انرژی بیشتری به مغز می‌فرستد؛ درنتیجه بهره‌وری و خلاقیت بیشتری در طول مذاکره خواهید داشت.

Negotiation

۳- با دقت به صحبت‌های طرف مقابل گوش دهید

شاید فکر کنید باید برای هر صحبتی جواب خود را از پیش آماده کنید درصورتی‌که این انتظار کاملا غیرواقعی است. طرف مقابل شما منبع تمام اطلاعات و پاسخ‌هایی است که باید بدانید و فقط کافی است با روشی مناسب از او اطلاعات بگیرید. سعی کنید به جای صحبت کردن، شنونده‌ی خوبی باشید زیرا چشم‌انداز بهتری برای هدایت مذاکره به سمت سناریوهای از پیش تعیین شده پیدا خواهید کرد.

گوش دادن فرآیند پیچیده‌ای است و اغلب ما نمی‌توانیم روی صحبت‌های طرف مقابل تمرکز کرده و اطلاعات مورد نظر را جمع‌آوری کنیم. نیازهای طرف مقابل، مواردی که معامله را برای هر دو طرف دلپذیر می‌کند و محدودیت‌ها را از قبل شناسایی کنید تا صحبت‌های او را بهتر متوجه شوید.

ترکیب کردن راه‌های ذکر شده کمک می‌کنند با آرامش بیشتر در مذاکرات حضور داشته باشید تا بتوانید خلاقیت خود را به کار بگیرید.  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات